wanneer kan/mag je de uiers zien groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

wanneer kan/mag je de uiers zien groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:21

hallo bokkers!!
aangezien hier een hoop bokkers met drachtige merrie zijn... even deze vraag, vanaf wanneer kan je de uier zien groeien? en vanaf wanneer mag dit? stel dat het bij zes maanden al groter zou worden, is dat erg, wat betekend dat?

ik hoor het wel, misschien zijn er mensen die dit weten, of het zelf hebben meegemaakt... bij mijn merrie is er nog niks te zien, maar ik wilde het alvast weten

frenia

Re: wanneer kan/mag je de uiers zien groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:33

Ik heb het vorig jaar nauwkeurig bijgehouden bij mijn merrie

Ze was uitgerekend 27 maart (heeft wel nog tot 9 april gewacht) en is rond 10/02 heel lichtjes beginnen uier maken.

Het hangt er wel vanaf hoe vaak je merrie al een veulen heeft gehad. De mijne heeft er al meerdere gehad. Heeft wel twee jaar leeg geweest voor dracht vorig jaar.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:10

ja, de mijne heeft jaren geleden ook al enkele veulens gehad, de laatste 3 jaar niet meer en daarvoor een miskraam, is het erg, wanneer je bijvoorbeeld al 3 of 4 maanden van tevoren een uier ziet?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:31

nou tien februari is ook zo'n 2 maand ervoor.
Hangt zo erg van je merrie af... Ik denk niet dat het erg is.
Wat voor miskraam was het? Laat op de dracht of niet? Eventueel kan je voor de zekerheid je dierenarts even bellen, maar ik denk echt niet dat dat nodig is

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:01

Ja 3 a 4 maand is echt te vroeg.
Als het flink doorzet zou ik de DA bellen let ook op andere symptomen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:05

owkee, jah de mijne heeft het nog niet gelukkig, maar ik wil graag op alles voorbereid zijn, want ik heb het weleens gehoord van vroege uiers... dus zodra ik iets van verandering zag kan ik het meteen even melden.. dus als ik het goed begrepen heb is het ongeveer 2 maanden voor de geboorte niet erg als ze een uiter krijgen? dan is het zachtjes aan wel tijd of niet?Leid een vroege uier tot een te vroeg geboren veulen of niet?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:17

aangezien de mijne van 27 maart uitgerekend was en nog tot 9 april gedragen heeft, geldt voor mijn geval iig niet dat op twee maand voor bevalling tot een te vroeg geboren veulen leidt

in hoeverre het voor andere paarden geldt, weet ik dus niet

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:18

owkee dank je wel

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:42

Het ligt er ook aan hoe snel de uiers gaan. Je hebt paarden die ze dan te vroeg gaan werpen, maar dan moet je op veel dingen letten uiers, vulva, banden etc. Gaat dit te snel meteen naar DA.