Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Een jong paard kan rustig tot zijn 3e veulenbrok hebben. Daar zit extra Vit-A in wat beter is voor de aanmaak van bot, iets waar je pas op latere leeftijd het voordeel van gaat merken.
Citaat:Ik vind goed ruwvoer veel belangrijker!
Citaat:Mijn paard van 1,5 jaar krijgt helemaal geen brokken, ze staat op een begrazing (natuurgebied)
Nicole288 schreef:Ik wil wel eens weten of jullie vinden dat het erg is als een jong paard helemaal geen brok krijgt? De veulens die hier in de buurt staan krijgen nooit brok, ook niet als ze ouder worden, dat krijgen ze pas als er mee gereden gaat worden. Veulens zijn nu net afgespeend, ze krijgen een volle kuip kuilmais en ze kunnen wat hooi knabbelen (niet onbeperkt), ze zijn nu net van de moeder af, als ze straks goed gewend zijn gaan ze 24/7 de wei op en dan krijgen ze kuil bijgevoerd (niet iedere dag).
Deze mensen doen het zo al jaren en er komen jaar na jaar goede sportpaarden van.
Sugarmiss schreef:Geen enkel paard in Nederland kan alleen van gras leven, al is het nog zo'n grote wei c.q. natuur gebied.
Natuurlijk krijgen ze een buikje als er genoeg groenvoer is, maar ze krijgen niet die gevarieerdheid aan vitaminen/mineralen en kruiden binnen die nodig zijn voor een goede ontwikkeling van de botten.
. 
Sugarmiss schreef:@Mac: zelfs kinderen eten tegenwoordig niet meer met de pot mee omdat gebleken is dat de potjes van Olvarit toch beter aangepast zijn aan onze gedegenereerde kindermaagjes
. Maar zonder gekheid: de generatie van mijn ouders is 1 van de gezondste die ik ken. Taai en volhardend. Het is de oorlogsgeneratie. Hadden dus verre van een ideaal dieet op een moment dat ze in een groeifase verkeerden ... Ook ikzelf zit eigenlijk best gezond in elkaar. En ik moest ook gewoon met de pot meeëten.
Sugarmiss schreef:Geen enkel paard in Nederland kan alleen van gras leven, al is het nog zo'n grote wei c.q. natuur gebied.
Natuurlijk krijgen ze een buikje als er genoeg groenvoer is, maar ze krijgen niet die gevarieerdheid aan vitaminen/mineralen en kruiden binnen die nodig zijn voor een goede ontwikkeling van de botten.
Paarden die op jonge leeftijd dit allemaal moeten missen blijven kleiner en minder ontwikkeld als soortgenoten waar wel goed voor gezorgd wordt.
Het probleem is alleen dat je de problemen pas gaat krijgen als het paard ouder dan 5 is. Beenproblemen e.d. Alleen wordt het dan vaak op verkeerde belasting door de ruiter gegooid.
Veulenbrok is speciaal ontwikkeld voor een goede balans met het oog op een gezond ouder worden.
Hier te makkelijk mee omgaan is verkeerde zuinigheid.
Tinne schreef:Ik ben niet tegen geen brok voeren, als ze voldoende hooi en/of kuil krijgen is dat denk ik wel voldoende. Maar ik vraag me dan idd wel af of daar alle stoffen in zitten die een veulen nodig heeft?
3 kg veulenbrok vind ik veel te veel voor een veulen van een half jaar oud.