slecht om je paard 2 jaar achtereen te dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

slecht om je paard 2 jaar achtereen te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:52

mijn merrie heeft dit jaar een veulen gehad en omdat ik het zo leuk vondt heb ik haar dit jaar weer laten dekken.
3 maanden na de geboorte heb ik haar weer laten dekken.
de 4 e maand het veulen eraf gehaald omdat de merrie wat mager werdt.

nou beginnen er allemaal mensen te zeuren tegen me dat het niet normaal is dat ik dit doe.
de DA zei er niks van en vondt de merrie niet TE mager, maar er mocht wel wat meer vet op.

nu voel ik me schuldig t.o.v. de merrie.
het kan toch gewoon?
ik bedoel, in de natuur zou de merrie 9 dagen na de geboorte van het veulen al weer gedekt worden en dan blijft het veulen er zelfs bij lopen totdat het andere veulen geboren is toch?

de DA is er al 5 keer bij geweest (3 x voor het scannen en 2 x omdat ik ze mager vondt) en die zegt er niks van.
de merrie loopt de hele dag buiten en heeft een schuilstal en onbeperkt hooi.

dat kan toch wel?
of is het echt niet normaal?

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:53

Hier gebeurt het ook gewoon hoor...
Het zijn wel shetlanders maar goed...
Eentje verwacht haar 5e veulen achtereen in 2006...die merrie moet juist veulens krijgen anders ontploft ze van dikheid
Ik zou het veulen iig niet weg laten halen...ik vind dat je dat eerlijk gezegt niet kan maken zolang er niks aan de hand is...
Het zou wel een optie zijn als je niets anders kunt om je merrie te redden...
Misschien volgend jaar dan een keertje niet doen...?
Suc6!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:00

ik laat het veulen niet weghalen, met de merrie is niks mis (misschien iets aan de dunne kant,maar dat is niet zo gek als er net een veulen af is toch?)
maar, mensen in mijn omgeving hebben er moeite mee en hebben mij nu een beetje een schuldgevevoel aan gepraat....

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:20

Ik heb hier een 11 jarige merrie die nu drachtig is van haar 8e veulen en een 10 jarige die haar 5e veulen verwacht.
Zonder problemen

Als ze aan de dunne kant is, zou ik haar wat brok bijvoeren. In het gras zit niet al te veel voedingswaarde meer in het najaar.
Zogen en dracht vraagt aardig wat van een merrie en ik heb zelf drachtige merries graag in een wat rijke conditie (niet te vet uiteraard) omdat ze vaak na het veulenen wel wat inleveren door het zogen.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:24

ze was voordat ze moest bevallen mooi op gewicht, maar doordat ik eigenlijk te laat zag dat ze magerder werd ben ik te aat begonnen met meer bij te voeren.
nu krijgt ze nog brok en slobber erbij hoor.

ikzelf vondt het ook niet zo'n probleem, maar de mensen om mij heen (ook paardenliefhebbers) vonden het zielig voor de merrie

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:58

in de natuur gebeurt hetzelfde...dan wordt de merrie elk jaar gedekt,ik heb hier een fries staan die heeft 6 veulens achtereen gekregen..

ik zou gewoon nu goed voeren,ik weet niet of je kuil hebt,of kuilmais,daar komen ze lekker van aan,en zorgen dat de merrie iets overgewicht heeft met bevallen,en daarna zorgen dat je echt goed blijft voeren,zodat de merrie niet mager wordt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: slecht om je paard 2 jaar achtereen te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:42

Je hebt zelf al het beste argument gegeven, in de natuur gebeurt dit ook. Als het paard er niet klaar voor is zal ze ook niet drachtig worden en een jaar gust blijven. De mensen moeten in dit opzicht eens ophouden om paarden met mensen te vergelijken. Het is juist onnatuurlijk voor de merrie om niet ieder jaar gedekt te worden. Dus voel je niet schuldig! Je doet er absoluut niet verkeerd aan.
(Ik heb trouwens ook mijn merrie voor het 2de jaar drachtig, is ook maar een schrale merrie, geen vet op te krijgen. Maar afgelopen jaar was ze met het veulen gelukkig en zat wel super in haar vel. Ze was absoluut niet zielig, en ik ben blij dat ik haar ditzelfde de komende zomer weer kan geven. )

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:00

Kan makkelijk hoor!

De 14 jarige merrie van mijn vriendin heeft al 7 veulens gehad, en de afgelopen 4 jaar(sinds zei haar kent) niet meer. Dus voor die tijd heeft ze ieder jaar een veulen gehad. Volgend jaar is ze weer aan de beurd.

Ik laat mijn merries meestal om het jaar dekken omdat ik ze ook in de sport wil uitbrengen. Dus een jaartje dik zijn, jaartje sport, jaartje dik zijn . Dus ieder jaar iig 1 veulen en 1 in de sport, ik vind het super zo .

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:27

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:01

kimmie261 schreef:
in de natuur gebeurt hetzelfde...dan wordt de merrie elk jaar gedekt
En dat is dus niet waar. In een natuurlijke kudde zal de hengst heel gericht zijn merries dekken. Merries die het niet aankunnen (lichamelijk) worden niet gedekt. Ook door de hardere leefomstandigheden wordt er vaak een jaartje overgslagen.

Ik vind het niet normaal om elk jaar te dekken. Sommige merries kunnen er beter tegen dan andere, maar persoonlijk vind ik 2 jaar wel dan een jaar rust. Een paard is IMO geen broedmachine !!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:09

Citaat:
In een natuurlijke kudde zal de hengst heel gericht zijn merries dekken. Merries die het niet aankunnen (lichamelijk) worden niet gedekt

Is dit zo?
Is het niet zo dat de merrie zelf bepaald of zij in de juiste conditie is? Als zij niet in de juiste conditie is zal ze niet hengstig worden lijkt mij....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:15

Dat zal deels ook wel gebeuren, maar de hormonen die de hengstigheid veroorzaken hebben o.a. te maken met de lengte van het daglicht en dat heeft een merrie zelf niet in de hand

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:33

ik denk dat het wel kan hor, maar ik zou na het 2e jaar dan wel een jaartje "rust" geven.
Ik denk dat het ook geen kwaat kan om je paard vaker na elkaar te laten dekken maar om een of andere rede lijkt het me dat als je een paard te veel laat dekken (achter elkaar) dat hij eerder "op" is. ik weet niet of dat waar is hor.....
Maar 2 jaar achter elkaar kan egt geen kwaat hor

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:47

Sugarmiss schreef:
En dat is dus niet waar. In een natuurlijke kudde zal de hengst heel gericht zijn merries dekken. Merries die het niet aankunnen (lichamelijk) worden niet gedekt. Ook door de hardere leefomstandigheden wordt er vaak een jaartje overgslagen.

Dit is absoluut niet waar. Een hengst selecteerd niet, die dekt iedere hengstige merrie die er in zijn kudde rond loopt. Een merrie die het lichamelijk niet aan kan wordt gewoon niet drachtig en blijft een jaar gust. Maar gedekt wordt ze zeker wel!

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:55

Echte fokmerries worden bij mijn weten vaak genoeg ieder jaar gedekt. Ken hier maar weinig fokkers die een merrie tussendoor bewust leeg laten. Een merrie heeft al 13 veulens gehad, waarvan de laatste 5 achter elkaar op rij, tussentijds is ze wel eens een jaar leeg gebleven, maar dat leek de natuur zelf zo te regelen, dan werd ze dat jaar gewoon niet drachtig, terwijl ze wel gewoon gedekt werd. Merrie is nu 19 en drachtig van het 14e veulen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:58

Dat het door mensen anders gebeurd heeft alleen met geld te maken en weinig met paarden welzijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:21

Dat het niet gebeurt heeft juist met mensen te maken. De natuur regelt het zelf, het zijn de mensen die beslissen om wel of niet te dekken, zet een merrie in de kudde en gegarandeerd dat ze ieder jaar gedekt wordt. Ik ken mensen die een kudde hebben en een eigen hengst, ieder jaar dekt die hengst al zijn merrietjes, in wat voor conditie dan ook. Dat is de natuur, en niet het bewust niet dekken door inbreng van de mens. De mens is nog steeds geneigd om een paard te vergelijken met een mens, en dat is dus ontzettend fout.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:28

kijkt iemand weleens naar animal cops,op animal planet??als je daar ziet wat voor geraamtes ze af en toe vinden,die netjes drachtig zijn....

een hengst dekt alles wat maar hengstig is,als de merrieniet hengstig wordt,zal ze zich dus wel in een hele erge slechte staat van onderhoud bevinden....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:30

Citaat:
Ik ken mensen die een kudde hebben en een eigen hengst, ieder jaar dekt die hengst al zijn merrietjes, in wat voor conditie dan ook. Dat is de natuur,
Nee dat is niet de natuur, maar een omgeving door de mensen gecreëerd en daarin spelen hele andere zaken mee als in de echte vrije natuur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:39

Oke, deze kudde is door de mens gecreëerd, maar is in ieder geval wel een stuk natuurlijker als die merrie die naar de hengst gebracht wordt, gedekt wordt en het jaar erop niet gedekt wordt "omdat wij mensen het zo zielig vinden".
Maar kijk maar eens naar de echte wilde kuddes, de hengst denkt echt niet van "hee, die merrie ziet er niet goed uit, die zal ik eens een jaartje overslaan". Het doel van het leven is nog altijd het in stand houden van de soort, daarom zal een hengst en een merrie voor zoveel mogelijk nakomelingen proberen te gaan. Het doel van het paard is niet de mens dienen en als mens vergeleken te worden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:52

Het in stand houden van de soort heeft er direct mee te maken dat de merries die veulens moeten baren wel zo optimaal mogelijk daartoe in de gelegenheid zijn.
Als de merrie niet 'goed' is heb je kans dat zowel het veulen als de merrie het leven laten. En dan bereik je dus precies het tegenovergestelde als wat bij dieren telt die in grote hoeveelheiden baby's krijgen.
Het gaat bij paarden om de kwaliteit niet om de kwantiteit.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:05

Bij ons in de uiterwaarden staan de koniks. Ze hebben bewust geprobeerd de natuur daar zoveel mogelijk hun gang te laten gaan.
zonder in menging van de mens. Maar de hengst daar dekt alles wat los en vast zit hoor...
Ook de magere exemplaren, zelfs wel zieke, maar volgens de beheerder worden die merries niet drachtig. De magere verschillen soms wel en soms niet.... Daar lijkt het er dus op dat de natuur dit zelf regelt.....

Ik zelf heb mijn merrie dit jaar weer drachtig. Er loopt dus een veulen bij. Ook zij is behoorlijk mager.
Heb daar ook hier al vragen over gesteld. Maar de Da vindt dat het prima gaat. Verder is ze in prima conditie en ze krijgt behoorlijk wat te eten..... 4 kg biks, 1 kg muesly, hooi en ze staat nog buiten op gras.
Dan gaan ze ervan uit dat ze in ieder geval genoeg vitamines binnen krijgt.
Ik heb dus besloten dat ik me daar niet meer zorgen over maak. Ik onderneem wel actie natuurlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:33

Sugarmiss schreef:
Het in stand houden van de soort heeft er direct mee te maken dat de merries die veulens moeten baren wel zo optimaal mogelijk daartoe in de gelegenheid zijn.
Als de merrie niet 'goed' is heb je kans dat zowel het veulen als de merrie het leven laten. En dan bereik je dus precies het tegenovergestelde als wat bij dieren telt die in grote hoeveelheiden baby's krijgen.
Het gaat bij paarden om de kwaliteit niet om de kwantiteit.

Wij mensen fokken kwaliteit, er wordt zorgvuldig een hengst uitgekozen en hebben de dierenarts (meestal) paraat staan. Dit is dus totaal niet relevant voor deze vraag. Nee, het is gewoon niet slecht voor je merrie.
In het wild gaat het juist om de kwantiteit, daar wordt een hengst niet eerst door een stamboek goedgekeurd met vervolgens rontgenoligisch onderzoek en sperma-onderzoek.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:59

kimmie261 schreef:
kijkt iemand weleens naar animal cops,op animal planet??als je daar ziet wat voor geraamtes ze af en toe vinden,die netjes drachtig zijn....

een hengst dekt alles wat maar hengstig is,als de merrieniet hengstig wordt,zal ze zich dus wel in een hele erge slechte staat van onderhoud bevinden....

Ja dat kijk ik ook wel eens. Egt zielig wat je daar tegenkomt....

Neonlight schreef:
Wij mensen fokken kwaliteit, er wordt zorgvuldig een hengst uitgekozen en hebben de dierenarts (meestal) paraat staan. Dit is dus totaal niet relevant voor deze vraag. Nee, het is gewoon niet slecht voor je merrie.
In het wild gaat het juist om de kwantiteit, daar wordt een hengst niet eerst door een stamboek goedgekeurd met vervolgens rontgenoligisch onderzoek en sperma-onderzoek.

Ik vind dat het in het wild ook om de kwaliteit gaat, het gaat daar om de sterkste en die het beste kunnen overleven. Dus die hengst die al die merries dekt geeft de genen door die ze nodig hebben om te overleven. Ik begrijp wel wat je bedoelt hor

Nu ik er aan denk: de niet wilde paarden zullen dan opeen gegeven moment steeds zwakker worden omdat wij een hengst voor ze uit kiezen, en je weet nooit of hij de sterkste is enzo, misgien zou die hengst in het wild nooit een merrie hebben gedekt omdat hij zwakker is dan de andere hengsten... Denken jullie dat dat zo is??

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:12

Waarom zo je je paard niet 2 jaar achter elkaar laten dekken?
Dat doen best veel mensen hoor