Vanaf wanneer een merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Vanaf wanneer een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:27

Ik heb een vraag en ik hoop dat de deskundigen onder ons mij hierbij kunnen helpen.

Ik hoor vaak dat op veel stallen merries vaak op jongere leeftijd worden gedekt. Ik vraag me af wat hier nou precies de voor- cq. nadelen van zijn.

En welke leeftijd is dan aan te raden?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:40

Vanaf 2 jaar kan het, meesten doen het pas op 3 jarige leeftijd omdat de merrie zelf dan meer is uitgegroeid. In theorie kan een merrie drachtig worden zodra ze hengstig word.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:41

volgens mij kan je je merrie vanaf 4 jaar wel laten dekken, ik zelf zou het eerder niet doen, de eerste 3 jaar groeit het paard nog snel. ze krijgt het veulen dan op dr 5e, dan kan het wel denk ik. Het allerbeste is wat later, maar het kan wel.
nadelen, wanneer het paard niet helemaal uitgegroeid is, kan het bijv. last krijgen van zijn rug, door de dracht

Suelza

Re: Vanaf wanneer een merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:42

Maar is het ook verstandig om een merrie als 3-jarige te laten dekken, of is het verstandiger om ermee te wachten. En zo ja, wat zijn de redenen?

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:44

Oh, sorry, ik was wat vlot.

@ Hollybolly, toch hoor je vaak dat ze merries eerst een keer laten dekken en dan als 5 of 6-jarige aanrijden.

Daar zal toch (behalve financieel) wel een reden/gedachtengang achter zitten? Een goede stal, brengt wilt natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen en zullen de merrie niet onnodig storen in haar groei-proces als ze de sport nog inmoet.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:47

ik weet het niet, maar als ze nog zo jong zijn, vind ik het ook wel wat zielig, en het is per paard veschillend, het ene paard is sneller uitgegroeid en er eerder klaar voor dan het andere, ik zou haar gewoon op dr 4e pas dekken. maar ieder moet voor zichzelf weten wat hij doet natuurlijk, dit is mijn mening...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:50

Suelza schreef:
Daar zal toch (behalve financieel) wel een reden/gedachtengang achter zitten? Een goede stal, brengt wilt natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen en zullen de merrie niet onnodig storen in haar groei-proces als ze de sport nog inmoet.

daarom laten de meesten ze al op 2 jarige dekken, dan zijn ze 3 bij bevalling. Maar brengen ze toch al wat op.
3 jarige kunnen echt makkelijk gedekt worden. Lichamelijk zijn ze al ver volgroeit, dat ze een dracht al makkelijk aan kunnen. En bij de bevalling zijn ze 4.

Fokker van mijn paard (en diverse andere) liet sommige op 2 jaar dekken. Op 3 weer en dan in de herfst van hun dracht inrijden.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:05

Maar is dat niet nadelig voor de groei? Ik wil wel dat ze optimaal uitgroeit en dus al haar centimeters haalt. Gaat dracht tenkoste daarvan?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:14

Nee, dat gaat niet ten koste van de groei. Stokmaat is genetisch bepaald en als ze gewoon goede voeding krijgt kan je d'r gewoon op 3 jaar laten dekken.
Bij 2jarige moet je ook naar de merrie zelf kijken, als ze nog erg jeugdig toont en doet kun je beter wachten tot 3 jaar.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:17

Oh oke, daar word ik al een stuk wijzer van. Zou je zelf ook die keuze evt. maken?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:56

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn merrie pas op 5 jarige leeftijd te dekken. Dit omdat ze zelf een veulen is van een merrie die op 2 jarige leeftijd was gedekt (in de kudde in Engeland). Haar moeder was dus krap aan 3 toen ze haar veulen kreeg. Een kind, een puber was haar moeder nog, die echt niet wist wat ze met dat veulen moest doen. Het veulen mocht bij haar drinken maar moeders had meer belangstelling voor het gras dan voor haar kind die door weidegenootjes het weiland werd uit gejaagd.
Mijn merrie is zelf vrij lange tijd jong en puberend geweest. Pas dit voorjaar kreeg ik bij haar het gevoel dat ze in haar hoofdje wat rustiger en volwassener werd. Daarom heb ik haar pas dit jaar later dekken (op 5 jarige leeftijd) en niet eerder alhoewel heel veel mensen mij vertelden dat ik haar al op 2-3 jarige leeftijd had kunnen laten dekken.
Ik heb nu gewoon het gevoel dat ze een zwangerschap en de opvoeding van een veulen beter aan zou kunnen. Die kleine 1.5 jarige Shet van me heeft ze ook al aardig onder d'r duim

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:41

Ik heb heel bewust op 3 jarige leeftijd laten dekken. Mijn merrie was iel, maar is veel mooier en voller geworden nadat het veulen geboren was. Bovendien is ze gedekt, aangereden en weer op zwangerschapsverlof gezet. Zo kon ze de inrijdervaringen ook mooi verwerken. Afgelopen mei heeft mijn merrie dus op 4 jarige leeftijd een veulen gehad, en ze is nu weer drachtig. Ze ziet er super uit, juist dankzij de dracht van het eerste veulen.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:47

Neonlight schreef:
Ik heb heel bewust op 3 jarige leeftijd laten dekken. Mijn merrie was iel, maar is veel mooier en voller geworden nadat het veulen geboren was. Bovendien is ze gedekt, aangereden en weer op zwangerschapsverlof gezet. Zo kon ze de inrijdervaringen ook mooi verwerken. Afgelopen mei heeft mijn merrie dus op 4 jarige leeftijd een veulen gehad, en ze is nu weer drachtig. Ze ziet er super uit, juist dankzij de dracht van het eerste veulen.

Wat neonlight zegt ben ik het helemaal mee eens, heb haar merrie (kunnen volgens via foto's enz) en die is er echt "knapper" van geworden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:46

Normaal dek ik ze als ze 3 zijn, rijd ik ze in, betuig ik ze en gaan ze de winter met zwangerschaps verlof.

Volgend jaar doe ik het met Uk anders. Uk is nu al 100 cm en mag als 3 jarige maar 105 zijn. Ik hoop dus dat het de groei wat remt(en daarna dus wat langer door groeit, maar als 3 jarige nog niet de maat uit gegroeit is). Haar ga ik pas inrijden als haar veulen er af is(als ze ong 3,5 is). Ze word wel later in het seizoen gedekt door een kleine hengst(90 tot 95 cm).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:43

Ik heb mijn 3 jarige ook laten dekken. Het grote voordeel vind ik dat ze nog een jaartje paard mag zijn, ik rijd haar deze winter wat door en dan kan ze weer een paar maandjes de wei in. Mijn andere merrie wordt 20 en heeft op haar 3e ook haar eerste veulen gekregen, zo erg is dat met goede voeding en begeleidig volgens mij niet.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:40

Wij hebben vorig jaar een tweejarige merrie gekocht die drachtig was. Ze was nog geen drie toen ze haar veulen kreeg. Tot die tijd ravotte ze vrolijk met ons ruintje. Toen het veulen er eenmaal was, was ze er wel lief voor, maar wist ze verder absoluut niet wat ze er mee moest en liet ze zich zelfs door haar eigen dochter koeieneren. Ze lette absoluut niet op wat haar veulen deed, omdat ze liever met onze ruin aan het spelen was. Soms drukte ze haar eigen veulen zelfs door de omheining. Nee, voor mij geen "kindmoedertjes" meer ook al lijken ze volwassen!!

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:12

Hmmm, dat zal bij die van mij niet zo snel gebeuren. Ze is nu ruim anderhalf en staat met 2 veulens in het land en daar moedert ze echt over. Vandaar dat ik er dus ook aan ben gaan denken. Zij gaat niet slapen als beide veulens binnen zijn. Als er een mist bij het eten, dan gaat ze die halen.

Nee, opvoeden kan ze wel.

Ik was alleen bang voor nadelige gevolgen voor haar groei. Want ik wil wel dat ze de 1.70m haalt en zou het zonde vinden als ze klein blijft doordat ze te vroeg gedekt zou zijn.

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:52

als je jou was zou ik pas vanaf 3 jaar laten dekken

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:52

als ik jou was moest en staan

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 21:55

Ja, dat was ook de bedoeling. Zie bovenstaande berichten...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:39

Ik zou mijn pas op 4 jarige leeftijd laten dekken

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:41

Op mijn stage laten ze een merrie vanaf haar 3e jaar dekken. Alleen de 2 jarige die moddervet zijn laten ze dan ook dekken.