Wie kan mij wegwijs maken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janie

Wie kan mij wegwijs maken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 09:56

Hallo allemaal. Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit,...maar goed mijn vraag:

Ik zit er diep over na te denken om mijn merrie te laten dekken.Ze is een KWPN merrie van 20 jaar,al wat ouder dus.Ik wil dit met de reden dat ik een veulentje van haar heb als zij er niet meer is,dit lijkt me geweldig!Nu heb ik er al aardig wat over gelezen,het is technisch mogelijk om haar een veulen te laten krijgen, zij heeft al 3 goedgekeurde veulens gehad (laatste 2 jaar geleden)en ze is in zeeeer goede conditie.Enfin wil ik toch weten: Bij wie moet ik zijn om een hengst te 'selecteren' hoeveel kost het allemaal wat doe je als het veulen er is?(opfok?)dat soort dingetjes graag wil ik ervaringsdeskundigen horen!!!! groetjes,

Sneeuwelfje

Re: Wie kan mij wegwijs maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:18

Hey,

20 jaar is best al een leeftijd om nog een veulen te krijgen, maar als ze laatst nog 2 veulens kreeg hoeft dit niet een probleem te zijn. Voor selectie van een hengst kijk je misschien best eens op http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=137 , waar je een lijst vindt van de goedgekeurde en erkende hengsten voor de KWPN fokkerij. Het hangt er ook van af of je een spring- of dressuurpaard wil fokken, welk karakter etc. Hiervoor laat je je best adviseren door een fokker of ervaren mensen hier op bokt. Hoeveel zoiets kost (sperma, ingevroren of niet etc) bepaal je in grote mate zelf (bedenk dat het fokken van een goed paard je evenveel kost als een slecht paard).

Groetjes!

Peterina

Re: Wie kan mij wegwijs maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:46

Als je een kans hebt ga is kijken naar haar veulens. Hou haar voor je ogen en de hengst en dan weet je wat zij heeft bijgedragen in het veulen. Zou 'leer' je haar sterke punten. Wie heeft de vorige dekkingen uitgekozen? Als deze persoon 'meer ervaring' heeft vraag diens mening over welke hengst geschikt zou zijn.
Als je een van haar vorige veulens extra mooi vindt, waarom niet dezelfde hengst gebruiken? Het wilt niet zeggen dat je hetzelfde type enz krijgt bij een tweede kruising maar de kans zijn groot.