Te lang bij de moeder???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Te lang bij de moeder???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 07:45

hallo allemaal,

ik heb een vraagje... mijn merrie is 2 april uitgerekend, en dus moet het veulen ongeveer op oktober van de moeder weg, als ik het goed heb, nu is het probleem dat ik haar/hem wel bij mijn opa kan brengen, maar daar kan ze natuurlijk alleen in de wei, en dat is dan in de zomer.. kan ik niet wachten tot volgend jaar en die winter haar nog lekker op stal zetten bij dr mama? of moet het veulen persee weg? ik heb geen idee, ik hoop dat dat niet echt kwaad kan.

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:51

als je de moeder goed blijft voeren dan kan dat denk k ok geen kwaad. in het wild blijven de veulens een jaar lang bij d moeder.
j moet alleen in de gaten houden dan dat het veulen wel blijft drinken dus dan moet d moeder dit wel kunnen blijven aanmaken.
goed voeren dus.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:04

Persoonlijk zou ik dit veulen afspenen, het kost een merrie enorm veel voeding om het veulen wat ze draagt te "voeren". en dan ook nog 1 die bij haar zoogt....

Ik zou het veulen er voor januarie bij weg halen, aangezien in de laatste 3 maanden van de dracht, het veulen in de baarmoeder veel voedingstoffen van de merrie vergt.!!!

Ik snap eigenlijk je verhaal niet zo, het veulen van 2005 moet er hoe dan ook voor 2 april bij weg, of wou je je merrie laten veulenen, met het veulen van het vorige jaar er nog bij in de box!!!

en in april is het weer, meestal nog niet mooi genoeg om de paarden 24 uur per dag op de wei te laten, dus jou veulen zal toch een stal voor haar zelf moeten hebben.....Dus waarom dna nu niet gelijk afspenen, voor je merrie beter en voor je veulen ook!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:10

Als het een hengstje is kan die al tegen die tijd bijna dekken dus ik zou het niet doen.
Daarbij is het beter voor het veulen om buiten te staan dan op stal. Mijn veulen staat ook gewoon de hele winter buiten.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:16

Een veulen kan nooit te LANG bij de moeder, eerder te KORT.
Op een gegeven moment weren ze het veulen van het vorige jaar, als het ze teveel wordt.

Wat hier eerder is opgenoemd: een hengstje wordt vruchtbaar op een leeftijd van een half jaar, dus die zou ik er niet bij laten. Maar een merrie, ook als ze gespeend is, kan na het spenen gerust weer bij de merrie, als je er maar in het geval van spenen er voor zorgt dat de merrie is opgedroogd.

Een veulen van een half jaar is overigens best wel groot. Haar met de moeder in een box te laten staan is ronduit zielig. Nog zieliger is het om een veulen alleen op het land te gooien (of daar ook maar aan te denken). Op het moment dat je voor een veulen gaat, moet je er voor zorgen dat hij de beste opvoeding geniet. En dat is in de kudde, maakt dan verder niet uit of gemengde leeftijd of leeftijdsgenootjes, maar wel veel buiten. Als dat betekend dat je hem ergens in moet scharen en daar geld voor kwijt bent, is dat even niet anders.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:19

Cassidy heeft een mooie uitgebreide uitleg gegeven. Zo bedoelde ik het ook

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:23

Hoe langer bij de moeder...hoe goedkoper Ik laat mijn veulen ook gewoon nog tijdje erbij lopen. Scheelt weer voer, en het is ook beter voor ze

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:24

En ook ik ben het volledigmet Cassidy eens.
Overigens was het verstandiger geweest om over dit soort dingen na te denken voordat je je merrie laat dekken.

Sundancer dat kan wel op een weiland maar samen in een box wordt op een gegeven moment toch echt te vol.

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:37

Ligt eraan hoe groot de boxen zijn

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 18:53

misschien heb ik mijn verhaal niet erg duidelijk verteld, mijn schuld, ik heb het over het veulen die in 2006 geboren moet worden, of die een jaar bij de moeder kan blijven, maarals ik het zo hoor, kan dat wel. ik wil hem dan wel afspenen, wanneer moet dat eigenlijk? srry voor mijn onduidelijke verhaal

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:10

Dat het veulen in 2006 geboren moet worden was mij wel duidelijk.
In een stal van 3x4 m kan je geen veulen een jaar bij zijn moeder laten staan. Afspenen kan na een maand of 4. Maar hoe wou je dat doen bij een paard die bij zijn moeder in de box staat.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:42

Het veulen kan er ook nog in een box ernaast, met tralies, maar ze staan dus samen in één stal. owkee, na 4 maanden dus, ik zal het onthouden, moet je het afbouwen, of kan het gewoon in één keer?

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:43

Je kan wel het veulen overdag in een andere weide stoppen, waar ze elkaar niet zien...maar wel horen..... Dat helpt ook

Sundancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:44

Je kan het beste in 1 keer doen...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:41

@ Hollybolly, ik zou me pas zorgen maken als het zover is. Ervaring heeft mij iig geleert dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat een veulen gezond geboren wordt en het tot het afspenen red....

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:08

En daarbij als het een hengst is zou ik ze uberhaupt niet meer bijelkaar zetten.

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:21

ik heb mijn hengsteveu;len met 4 mnd afgespeend 7 weken in een andere wei in een andere plaats met gezelschap. toen terugehaald en er weer bij gezet,
ik had 2 stallen daar heb ik er 1 van gemaakt. met de bedoeling ze bioj elkaar te zetten maar gezien het veulen te mager thuis kwam heb ii een balk tuuse gedaan.
veulen heeft zat ruimte en de merrie staat met en andere ruin aan de de andere kant van de balk dit gaat prima.
hij is nu bijna 7 mnd en nog geen last gehad van ballen zit er eigelijk wel een beetje op te wachten haha.
zodra dat gebeurt gaan ze er ook meteen af.
mijn merrie is een pard wat zich nergens druk over maakt zelfs met het afspenen heeft ze alleen die middag gehinnikt en toien was het over,het heeft wel 2 dagen geduurt er dat ze hem weer opnieuw accepteerde ton hij terug was.
het mooie is dat ze hem niet als kind ziet maar als een paard dat erbij is gekomen en ze laat hem duus ook niet drinken.
dat is het mooie ervan.
het is en beetje proberen vooral als het je 1ste veulen is maar zoals cassidy het uitlegt is het het duidelijkst denk ik.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:58

okee, ja, ik weet dat ik moet wachten tot het zover is, maar ik was benieuwd hoe het daarmee zat.