Weet niet wat ik moet doen opfok of op stal laten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Weet niet wat ik moet doen opfok of op stal laten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:11

Ik zit er aan te denken om mijn veulen van nu 7 maanden naar de opfok te brengen. Het kost mij naast mijn gezin en baan heel veel tijd om 1 volwassen paard en een veulen te hebben.

Voor allebei moet ik toch iedere dag stal uitmesten, eten geven en klaar zetten. Ze is super lief enzo, maar ik ben aan haar net zoveel tijd kwijt als aan mijn andere paard. En dan heb ik het nog niet eens over het rijden.

Ik merk de laatste tijd gewoon dat ik tijd te kort kom, hierdoor rijd ik mijn andere paard nog nauwelijks.

Wat zouden jullie doen, de stal waar ik nu sta, daar mogen de paarden ook in de winter naar buiten dus ze staat wel in een groep alleen staan er geen veulens van haar leeftijd, wel twee 1 1/2 jarige en nog wat shetveulens en dan wat oudere paarden. De kosten zijn ook hetzelfde als voor mijn andere paard dus dubbele stalling, terwijl opfok toch meestal rond de 100 zit.

Ik vind het zo moeilijk, aan de ene kant heb ik zoiets van ga maar lekker bij leeftijdsgenoten staan, dan krijg ik wat meer rust en kan ik me consentreren op mijn andere paard. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ze heel anders terug komt??????

Wat zouden jullie doen??? Opfok / laten staan?????Vind het echt moeilijk, de opfok waar ze eventueel heen gaat staat goed bekend bij mijn, mijn zusje heeft een half jaar geleden haar tinker terug gehaald en die zag er super goed uit en is echt zeer sociaal geworden.

Groetjes Angelique

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:14

ik zou haar lekker in de opfok doen. is makkelijker voor jou en gezelliger voor haar. ze staan dan lekker met haar leeftijdsgenootjes en dat is iets wat voor een jong paard belangrijk is. tuurlijk zal ze veranderen maar dat zal ze ook als ze bij jou blijft staan. in de groep krijgt ze ook een soort van opvoeding maar dan van haar soortgenootjes. ik weet dat het moeilijk is. heb mijn veulentje ook onlangs weggebracht, maar heb me getroost met het idee dat hij daar beter op zijn plaats is als veulen zijnde.

succes met je beslissing

FriesBN

Re: Weet niet wat ik moet doen opfok of op stal laten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 13:42

Zie dat je ook in de buurt van Rotterdam zit. Waar is jouw veulen in opfok gegaan als ik vragen mag, die van mijn zus heeft in Vlist gestaan en heb daar opzich goede ervaringen mee.

Ik ga vanavond bij de opfok kijken en vragen of er plek is.

Groetjes Angelique

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:34

mijn paardje staat nu bij het paradepaardje. dat is in woerden. een hele leuke opfok. hele aardige eigenaresse. en bij kraamstal is er een topic over de paardjes daar. staan wel heel wat boktpaarden daar geloof ik.

succes!

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:34

Ik zou haar in de opfok zetten.
Dat heb ik vorig jaar ook gedaan met mijn merrieveulen.
Ik zat een beetje in de zelfde positie als jij en dan is de opfok een goede oplossing. Je hebt je handen wat meer vrij en de kosten zijn een stuk lager.
Ik was bang dat mijn merrie een beetje zou verwilderen maar dat valt echt 100% mee. Ze hinnikt nog elke keer als ik kom kijken en ze is nog even makkelijk in de omgang als een jaar geleden.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:39

Een veulen hoort niet in een stal, maar lekker met soortgenoten. Lekker de hele dag spelen op de wei of in een andere grote ruimte.

melanie20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:42

madelien schreef:
mijn paardje staat nu bij het paradepaardje. dat is in woerden. een hele leuke opfok. hele aardige eigenaresse. en bij kraamstal is er een topic over de paardjes daar. staan wel heel wat boktpaarden daar geloof ik.

succes!

hoi hoi

waar is die opfok precies?
ik kom uit woerden zelf , maar nog nooit vangehoord??

ben wel benieuwt eigenlijk, wand wil ook een veulen gaan fokken, en misschien dat dan ook een idee is...
gr mel

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 23:38

Bedankt allemaal voor de reakties, ik heb vrijdag een afspraak met de opfok, ik ga dan kijken in welke groep ze komt, de opfok zelf ken ik uiteraard omdat mijn zusje haar tinker daar ook 2 1/2 jaar heeft gestaan.

Het is echt super hele grote loopstallen en zomers lekker het land op.

Deze opfok is in Vlist, is vlakbij Gouda.

Als je meer wilt weten pb me maar.

Groetjes Angelique

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:35

het paradepaardje ligt in de woerdense verlaat. in de zomer gaan ze het land op in de winter in grote loopstallen en in de paddock geloof ik. ze staan in kleine groepjes. moet je even kijken bij WV opfok topic.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:37

indd lekker die opfok in zetten maar probeer er wel 1 x in de wek te gaan kijken zodat ze niet vervreemd van je

_Naomii_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:48

is het een hengst want als het een hengst is kan je hem echt beter in de opfok doen!!..dat doet mijn vriendin ook met haar veulen!!..dan leert hij ook geleik met andere omgaan!!..

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:37

Ik zou haar ook lekker in de opfok zetten. Alles wat ze nu weet vergeet ze niet meer. Je hoeft echt niet elke week erheen te gaan hoor.
Een veulen hoort niet alleen in een stalletje. (ook niet alleen voor 's nachts).

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:48

Naar de opfok....... Buiten het feit dat jij dan meer tijd en geld overhoud (wat ik zeker niet onbelangrijk vindt) is het voor een jong dier heerlijk om in een kudde op te groeien...

Ik heb t met die van mij ook gedaan, hij heeft heerlijk tot zijn 3de jaar paard kunnen zijn..... Ik zou het zo weer doen !!

oakly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:33

Nou ik weet niet of dat zo is dat een veulen niet in een stal hoort, ik zie ook wel een fotoos van mensen die hun paard uit de opfok halen en dan denk ik, dat ze die fotoos hier durven laten zien.
Broodmager en zien er zoooo slecht uit.
Ik heb mijn veulen nu al een hele tijd bij huis met een shetlander van 1,5 jaar en het is perfect, ik ga een paar keer per dag de wei in en ze komt naar me toe om te knuffelen en het VEULEN zijn doet ze heus ook wel met haar vriendinnetje. en s´avonds op stal, en tegen de tijd dat ik bij de wei kom staan ze al klaar om naar binnen te gaan. En ik ga vaak kijken en het bevalt hun prima hoor. rustig.
En ik kijk uit naar die fijne band die ik zo opbouw met mijn paardjes.
Ja en wat wil je, een paard kost tijd maar dat weet je.

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:38

nou je bent niet de enigste hoor k zit ook nog steeds te twijfelen, maar k denk wel dat k m na de opfok doe!

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:47

Ik vindt het toppic wel intressant
Wie weet komt er volgend jaar een veulen, en ik zit ook te dubben of op een stal met veel weidegang, maar waar ze toch dagelijks door handen komt, en je haar goed ind e gaten kunt houden.
Of een opfok, waar je weinig met ze kunt doen om ze mak te houden, en ik ben altijd bang dat er echt bitchen van merrie's bij zitten, waar echt rellerij van ontstaat, dat je je paard weer met allerlei wonden, of wat bij mijn merrie is gebeurt schop tegen haar knie, waardoor je er niets meer mee kunt.

Ben een beetje bang geworden voor de opfok

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 11:41

Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag een afspraak bij een opfok in Vlist, waar dus ook de merrie van mijn zus heeft gestaan, die net een half jaartje terug is.

Haar merrie is echt super sociaal, ik kan er ieder paard bij zetten als ze bijv. staat te eten, ze zal niet uitvallen of wat dan ook.

Toen zij daar stond zag ze er inderdaad in het begin niet uit, maar dat had meer te maken met de leeftijd en met de opfok.

Ik vind het enigste wat moeilijk is is dat ik haar niet meer elke dag ziet, voor de rest sta ik er 100% achter, het is gewoon beter en ze kan lekker paard zijn. Terwijl er bij mij op stal toch ook veel rust is, maar voor mij is het gewoon zwaar, ik betaal voor haar vol stalgeld, maar moet ook haar stal uitmest, eten klaar zetten, eigenlijk alles wat ik voor mijn volwassen paard ook moet doen, hierdoor komt mijn oudere paard gewoon aandacht te kort.

Dus ik ga vanmiddag kijken, ik weet hoe het eruit ziet en dergelijke en ik heb de trailer in principe al besteld voor dinsdag, denk dat het toch huilen geblazen wordt maar goed.

Als ik vanavond terug ben laat ik weten hoe / wat..

Groetjes Angelique en iedereen die net als ik moet beslissen heel veel sterkte, maar denk wel aan je paard en niet aan jezelf, daar ben ik gisteren achter gekomen, dat het puur mijn eigen ik is en niet het welzijn van mijn veulen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:48

Er kan altijd wat met jonge dieren gebeuren. Dat ligt niet aan de accomodatie. (meestal) Voor de sociale opvoeding is het gewoon goed.

Als je een zwak paard hebt dat niet aan de kant gaat of snel genoeg is als de leider van de groep er aan komt en hij krijgt klappen dan ligt het aan het zwakere dier, niet aan de opfok of aan de accomodatie, zo geldt dat ook voor het voer. Het paard zal zelf moeten zorgen dat hij bij het eten kan komen, hij moet dus of sterk of slim zijn.

Is het veulen dat niet dan is een opfok mss niet de beste plek. Maar dan nog zou ik een veulen nooit alleen op laten groeien, altijd met meerdere, en zo min mogelijk in een kleine stal.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:52

Wat goed dat je een keuze heb kunnen maken. Ik zie mijn paard ook maar 1x in de maand hooguit. Maar wat hij daarvoor terugkrijgt is me veel meer waard. Hij staat daar inmiddels 2 jaar, maar ik ben toch wel stiekum blij dat hij over een half jaar weer lekker thuis komt

Veel succes.

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:40

Ik ben net terug had om 14.00 uur afspraak, ik vond het geweldig, ik heb het groepje gezien waar ze bij komt te staan, slaat nergens op maar er staan nog 2 friezen in het groepje. De stallen zijn groot en via de achterkant kunnen ze de bak in. Het land is echt bizar lang en breed.

Ik heb besloten om het te doen en dinsdag is het zover. Wel spannend, maar ik ben het er helemaal mee eens. Het lijkt me echt super daar en hoop dat ze het heel erg naar haar zin zal krijgen. Voor mij voelt het echt heel goed om het toch te doen

Groetjes Angelique

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:07

Ik ben vandaag ook bij een opfokstal wezen kijken voor mijn veulentje.
Het zag er super uit, en ik denk dat ze het echt naar haar zin zal hebben. Maar het zal idd wennen worden om haar minder vaak te zien *slik*

Heel veel succes dinsdag!!

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:29

Wennie, jij ook heel veel succes, het feit dat ik minder zal zien, vind ik inderdaad heel moeilijk, maar hou wel in mijn achterhoofd dat het voor haar super leuk gaat worden. Met allemaal leeftijdgenootjes om haar heen.

Kan ze lekker spelen en doen. Ben echt heel benieuwd dinsdag.

Ik laat het zeker weten als ik haar weggebracht hebt. brrr klinkt wel bizar. Maar goed. Gaat helemaal goed komen weet ik zeker.

Groetjes Angelique

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:26

Hoi Angelique,

Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt! Ze zal er echt socialer van worden, kan lekker spelen en leert 'te delen'. Mijn veulen staat ook in de opfok. Heb ook nog getwijfeld haar vlakbij te zetten, maar besefte ook dat dit puur eigen belang zou zijn, want ze heeft het heerlijk in de opfok!
Veel succes bij het wegbrengen en hopleijk veel plezier in de opfok.

Ik stuur je ook nog even een pb...

Groetjes Daanie

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:21

Mijn veulen staat in een opfok vlak bij mij in de buurt. Hij staat wel met alleen maar merrie's dat vind ik wel jammer. Het liefst had ik hem bij andere hengsten gezet.
Ik vind het wel belangrijk dat ik min. twee keer per week heen kan.
Er is mij namelijk aangeraden vanaf het begin al actief met het veulen om te gaan. En ook in veel boeken vind je dit terug.
Vandaar dat ik hem liever dicht bij mij heb, dan een opfokstal verder weg waar hengsten staan.

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:16

Winkie, de opfok waar nikita heen gaat is ook niet ver van mijn huis vandaan, uiteraard kan ik er niet iedere avond heen, omdat ik nog een ander volwassen paard heb en een shetlander voor mijn dochtertje.

Maar ik wil zo en zo iedere zaterdag en mocht ik haar missen kan ik altijd naar haar toe gaan. Het is een klein half uurtje rijden.

Maar voor haar is het het beste, als ik die veulentjes vanmiddag ook zo samen zag is echt een schattig gezicht. Allemaal staan ze heel relaxed naast elkaar te eten. Ja dat vind mijn Nikita echt wel leuk.

Daanie,

Ja zoals je boven kunt lezen ben ik er ook helemaal uit. Maar vind het wel spannend hoor dinsdag. Jeetje ik ben er toen ook bij geweest toen mijn zusje haar veulen daar gebracht heeft, nou nou dat gaat ff tekeer hoor als ze erbij gezet worden, maar ik weet dat dat maar heel even is. Tja als mijn veulen gers gaat doen, dan zal ze het ff moeilijk hebben maar komt helemaal goed, het paard van mijn zus is echt super joh.

groetjes Angelique