dekken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekemuys

dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 23:03

ik heb een welsh merrie staan van 2,5 jaar. nu had ik laatst een leuke hengst op het oog. waardoor ik met de gedachten begin te spelen om mijn merrie ooit eens te laten dekken.
maar er komen mij plots zoveel vragen binnen vallen en vooral twijfels.

zou ik het wel laten doen? wat kan er allemaal misgaan? wanneer is de beste leeftijd om haar te laten dekken? vind haar nu nog veel te jong en dacht zelf eerder aan een leeftijd van 4 à 5 jaar. maar is dit een geschikte leeftijd?

tegen de tijd dat de merrie 4 jaar is zou ik mijn pony aan (bijna in) huis hebben staan. *het huis staat in een weiland van anderhalf Ha zet ik mijn schuifdeur open staat ze in de woonkamer* hoe rustig aan moet ik het doen tijden de dracht en hoeveel "kraamtijd" heeft ze nodig na de dracht? ze zal enkel voor de kar hoeven te lopen en nu en dan eens bereden een wandeling door het bos.
de hengst is ongeveer dezelfde grote als mijn merrie. is dit een goede keuze of kan ik beter een fijner hengstje uitzoeken.

aan de ene kant lijkt het mij erg tof om een nieuw leven te zien opgroeien. maar aan de andere kant bevangt het mijzelf met zoveel angst dat er wat zou mislopen met de merrie.

wie kan me uit mijn onzekerheid verlossen?

groetjes mieke

Tibamar

Re: dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:14

4 of 5 jaar is een prima leeftijd...
Als de hengst net zo groot is lijkt het me ook prima...kleiner kan altijd, iets groter ook nog wel, maar veel groter niet.

Het is indd mooi om veulens zien op te groeien!
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat het goed gaat...gewoon een keer proberen, veulens zijn echt leuk!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:57

Er zijn maar zat mensen die hun merrie laten dekken met 2.5 jaar. En tegen de tijd dat jij haar gaat laten dekken zijn we ongeveer weer een half jaar verder, en is ze al 3. Ik denk dat het wel kan, dan krijgt ze haar veulen met 4 jaar.

Over de risico's die je loopt met je merrie, tsja.. het kán natuurlijk altijd gebeuren. Je moet er niet vanuit gaan, maar wel in je achterhoofd houden dat het wel kan gebeuren. Ik heb het zelf ook gedaan vorig jaar en mijn merrie heeft dit jaar een hartstikke mooi veulen gehad, maar heb na de bevalling wel afgezien met mijn merrie. Die kreeg een fikse baarmoederontsteking door niet afgekomen nageboorte (niet goed gecontroleerd door DA) en werd daarna hoefbevangen.
Toen heb ik me wel een aantal keer afgevraagd waar ik mee bezig was, vooral omdat mijn merrie in het begin écht ziek was en mijn DA niet de garantie kon geven dat het weer helemaal goed kwam.
Het is allemaal goedgekomen, maar het is wel een risico die je neemt.

Hoe rustig aan je moet doen ligt aan je merrie, ik heb tot begin juni met zadel gereden, daarna nog wat zonder zadel rondgehobbeld en gewandeld en 20 juli is ze bevallen. In mei/juni was ze duidelijk niet meer zo actief en je moet gewoon naar je merrie 'luisteren'.

De hengst lijkt me overigens prima .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:42

Ik vind het persoonlijk ideaal om ze op 3-jarige leeftijd te beleren en te laten dekken. Door de kraamrust kunnen ze lekker het beleren in hun koppie verwerken, en daarna pak je ze zo weer op. Ik zou ze dus komend voorjaar laten dekken.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:57

Ben het helemaal eens met neonlight

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:50

Zelf een veulentje fokken en opvoeden is het mooiste wat er is!
Als je volgend jaar je merrie laat dekken, heeft ze er een mooie leeftijd voor; ze is dan 4 als ze het veulen krijgt.
Er kan altijd wat misgaan natuurlijk, maar die risico's neem je nu eenmaal en daarnaast houd je je merrie goed in de gaten - voor, tijdens en na de bevalling dus als het misgaat - gelijk de dierenarts erbij! Al die zorgen zijn weg zodra jij je veulentje geboren ziet worden (wij hebben het deze zomer ook voor het eerst meegemaakt en ik kan je vertellen dat er niets mooiers en spannenders is dan dat!)
Bedenk van te voren ook wat je met het veulen wilt; heb je genoeg grond, stalling voor 2 paarden - op een gegeven moment moet je het veulen afspenen. Wat doe je als het een hengstje is? Dat soort dingen moet je je allemaal vantevoren afvragen, ik zie nog te vaak mensen gewoon maar lukraak fokken zonder er goed over na te denken.
En de hengst die je op het oog hebt, zit daar papier bij en wat verbeterd hij op een merrie? Wat zijn de min- en pluspunten van de hengst? Wat zijn die van je eigen merrie? Als de hengst al nakomelingen heeft lopen kun je die eens bekijken om te zien hoe de hengst zichzelf vererft.
Succes!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:58

Koop een goed boek, dan lees je antwoorden op al je vragen.

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:37

ArabStables schreef:
Bedenk van te voren ook wat je met het veulen wilt; heb je genoeg grond, stalling voor 2 paarden - op een gegeven moment moet je het veulen afspenen. Wat doe je als het een hengstje is? Dat soort dingen moet je je allemaal vantevoren afvragen, ik zie nog te vaak mensen gewoon maar lukraak fokken zonder er goed over na te denken.
En de hengst die je op het oog hebt, zit daar papier bij en wat verbeterd hij op een merrie? Wat zijn de min- en pluspunten van de hengst? Wat zijn die van je eigen merrie? Als de hengst al nakomelingen heeft lopen kun je die eens bekijken om te zien hoe de hengst zichzelf vererft.
Succes!

Bedenk van te voren ook wat je met het veulen wilt; heb je genoeg grond, stalling voor 2 paarden

ze staat nu op een stuk land van 4 ha samen met een oude heer van 30 jaar en een shet van 9 jaar. de stal is een oude koestal waar wel een 20 tal koeien in kunnen. plek is niet het probleem veronderstel ik.
om te bevallen zou ze aan huis komen staan zodar ze in alle rust zonder de andere 2 pony's om haar heen kan bevallen. daar kan ze rustig mama zijn tot het veulen haar teveel word.

Wat doe je als het een hengstje is? Dat soort dingen moet je je allemaal vantevoren afvragen, ik zie nog te vaak mensen gewoon maar lukraak fokken zonder er goed over na te denken.

hengstje of merrie maakt niet veel uit. hengst zal zijn "rijbewijs" allicht ontnomen worden om de moeder niet te kunnen bevruchten.

ik heb het hengstje enkel nog maar op het oog. ik heb al contakt opgenomen met de eigenaar. uiteraard zal er eerst een visite volgen om eens naar de nakomelingen te kijken. (waarvan hij van ieder veulen info heeft.) om alles over de hengt te weten te komen en dergelijke. en om na te gaan of het niet enkel uiterlijk maar verder ook een geschikte hengst zou kunnen zijn voor mijn merrie.
(dit izijn idd een punten waar ik op moet letten als ik in al mijn enthousiasme naar de hengst ga kijken.)

omdat ik er nog niet helemaal uit ben of ik laat dekken heb ik dit nog niet gedaan. ik heb in het verleden reeds 2 maal een paardje verloren (door andere omstandigheden) en de angst zit er heel erg in dat er wat mis zou gaan met de merrie, omwille van een dracht. (wat ook niet geheel zonder risico's is.)

toch alsnog heel erg veel dank voor uw antwoord want hier heb ik wat aan.

groetjes mieke

miekemuys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:40

Sammie schreef:

mocht ik behoefte hebben aan een boek, dan had ik om een goed boek gevraagt.
ik wil graag een beetje info van mensen die indien mogenlijk een beetje ervaring hebben, en uit deze ervaring iets leren.
als je dus niets zinnig toe te voegen hebt, hoef je voor mijn part niets neer te zetten.

mieke

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:51

Mijn advies is zinnig. Of denk je dat die boeken door Jan Boer worden geschreven. Mijn advies was serieus bedoelt. Zeker het boek paardenfokkerij van Paul de Vries is een aanrader. Daarin word op al je vragen antwoordt gegeven en deze zijn een stuk informatiever én objectiever dan de meeste (oh ja het is zo schattig) berichten van hier omdat ze op alle aspecten in gaan (ook de nadelen en gevaren en die zie ik hier niet zo gauw voorbij komen). En ik denk dat deze dierenarts veel meer ervaring heeft (met alles) dan de meeste mensen hier ooit zullen hebben.
De groeten!

miekemuys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:40

dan had je u advies beter op een andere manier geformuleerd.
in plaats van kortweg:
had het voor mij al veel aangenamer overgekomen als je had neergezet:
het boek paardenfokkerij van Paul de Vries is een aanrader. Daarin word op al je vragen antwoordt gegeven en deze zijn zeer informatief én objectiever dan de; oh ja het is zo schattig berichten van hier omdat ze op alle aspecten in gaan, ook de nadelen en gevaren en die zie ik hier niet zo gauw voorbij komen. En ik denk dat deze dierenarts veel ervaring heeft met alles dan dat waar de meeste mensen het hier ooit over zullen hebben.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:50

Die eerste lijkt mij al vrij duidelijk, ik ga niet bij iedere user denken: Goh, wat voor gebruiksaanwijzing heeft deze persoon.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:47

Een boek lezen kan heel nuttig zijn, maar ik krijg niet de indruk dat de TS daar nu echt wat aan heeft. Anders had ze er echt wel een boek bijgepakt, bovendien komt dat allemaal wel als de merrie eenmaal drachtig is. Ik las me toen ook suf, omdat 'wij ook voor het eerst moeder werden' (van het veulen ) en je wilt natuurlijk precies weten wat je moet doen en hoe je de merrie het best kan helpen voor, tijdens en na de dracht.
Ik kan me je angst heel goed voorstellen, want je bent gek op je merrie en wil niet dat haar wat gebeurd omdat je persé een veulen wilt hebben. Je hebt natuurlijk al 2 paardjes verloren en daarom ben je extra voorzichtig en dat is logisch! (en alleen maar goed, ken ook genoeg fokkers die ongeacht het leven van de merrie er ieder jaar maar weer een kleintje uit willen pompen voor de verkoop )
Als je gaat fokken moet je altijd in je achterhoofd houden dat er wat kán gebeuren (maar dat kan ook in de natuur en dan zijn er geen dierenartsen om te helpen) en je moet maar zo denken dat je altijd het beste met je paard voor hebt wat er ook gebeurd, daarom zou ik het gewoon proberen volgend zomer. Het doet de meeste merries ontzettend goed; ze worden er echt volwassen door en vaak ook voller in het lichaam als er zo'n veulentje van hunzelf naast loopt en het is zelf ook zó geweldig om mee te maken. Het is prettig dat je de merrie aan huis krijgt zodat je alles (mocht je besluiten om haar te laten dekken) op de voet kunt volgen, ook de bevalling - als de tijd daar is.
In ieder geval succes met je keuze!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:38

Waar je wel rekening mee moet houden als je haar jong laat dekken is dat ze wel voller wordt van lichaam maar minder de hoogte ingaat. Als je haar liever wat groter hebt, zou ik dus pas laten dekken als ze helemaal uitgegroeid is.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:56

Urielle, dat is dus al lang achterhaalt. Hoogte is genetisch bepaald én tenzij een ernstige ziekte de kop steekt worden de merries gewoon de hoogte die bedoeld was.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:46

Dat lijkt mij ook! Tienermoeders stoppen toch ook niet met groeien?

r0ows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:03

Ik heb er zelf niet zo veel fastand van hoorr..
maar volgens mij moet een merrie 4 zijn om haar te dekken.
Weet ik niet zeker hoor !
Maar ik ken iemand en die wou ook een veulen van mooie arabier die nu 1 is.
Maar ze zei dat ze nog tijd moest wachten tot ze 4 ofzo was
Maar nogmaals weet niet zeker!