hoelang nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxalishakexx

hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:03

halo ,
mijn haflingermerrie van 10 jaartjes bleek zwanger te zijn..Ik heb haar nog maar 2 maanden dus ik heb geen flauw idee wanneer en wat eruit komt De DA kon het niet zeggen omdat montana nogal lastig deed..
Dus vraag ik het maar aan jullie : de experts
wanneer denken jullie dat ze gaat bevallen?
haar uier is wel nog helemaal niet vol..
Afbeelding
Afbeelding
foto van haar uier:
Afbeelding
daag

Faniek

Re: hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:07

Dat kan nog een flinke tijd duren en ik hoop voor je dat het nog zeker 4 maanden op zich laat wachten. Hou haar in ieder geval goed in de gaten en desnoods andere DA erbij o.d., want het is nogal laat in het jaar voor een veulen. Heb je de mogelijkheid om haar op stal te zetten?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:16

ze is al wel een eindje, als het tenminste alleen een veulie buik is en niet veulie/gras buik..
en idd zorg dat je dr op stal kan zetten!
en ik zou de uiers in de gaten houden..
ook ik hoop dat het iig nog 4 maandjes duurt, ivm de wintermaanden..

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:34

op stal zal niet gaan vrees ik ...er staat wel een stal op de wei

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:42

Hmm ik zou dan wel een stal gaan regelen, want je kunt zo'n klein hummeltje niet midden in de winter buiten laten lopen.

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:48

Faniek schreef:
Hmm ik zou dan wel een stal gaan regelen, want je kunt zo'n klein hummeltje niet midden in de winter buiten laten lopen.

ik zal is kijken of ik iets kan vinden of ander de stal in de wei kan afsluiten (is heel groot 4x4 m denkik ) maar een stal op de manege is te duur , want ik moet alles zelf betalen

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:36

Als die buik alleen een veulenbuik is dan zou ik zeggen dat ze toch al een maandje of 7/8 heen is. Hou haar goed in de gaten! Weet je wel zeker dat ze drachtig is, je zou niet de eerste zijn die voor niets op een veulen zit te wachten... Probeer wat te regelen dat als het veulen toch in de winter geboren wordt, het droog en uit de wind kan liggen. Zo'n klein ding kan daar niet tegen!

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:50

Odess schreef:
Als die buik alleen een veulenbuik is dan zou ik zeggen dat ze toch al een maandje of 7/8 heen is. Hou haar goed in de gaten! Weet je wel zeker dat ze drachtig is, je zou niet de eerste zijn die voor niets op een veulen zit te wachten... Probeer wat te regelen dat als het veulen toch in de winter geboren wordt, het droog en uit de wind kan liggen. Zo'n klein ding kan daar niet tegen!

de dierenarts zei dat het zeker was..maar dat betekent nu niets als het geen goede is Maar een grasbuik kan het niet echt zijn , er staat helemaal niet veel gras op haar weide en ze krijgt veel beweging

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:36

De dierenarts kan meestal wel schatten hoever je merrie ongever is.. heeft die niets gezecht?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:51

hij heeft gezeGt dat hij het niet kon zeggen, want ze deed lastig.

Ik schat haar zeker op ruim 6 maanden, als het niet meer is.
Zorg echt voor een stal, want mocht het veulen in december komen dan moet het kunnen schuilen in een tocht- en regendichte stal.

Houdt haar uiers in de gaten, als deze vol gaan lopen en dit blijven ook na beweging dan zal het misschien nog een maand (of 2 duren). En pas ook de arbeid aan. Een dracht vergt veel van de merrie. Goed en voldoende voeren. Ondertussen kun je hulp en advies vragen aan mensen die veel met dit bijltje hebben gehakt en die je kunnen helpen.

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 15:58

bedankt voor de tips

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:08

zinloze reactie verwijderd