we hebben dit jaar na een jaartje pauze beide onze merries laten dekken, onze jongere via KI, haar moeder puur natuur door onze eigen hengst. De jongste werd op twee weken drachtig gescand, de oudere hebben we niet laten scannen of opvoelen. Ze word wel altijd heel makkelijk drachtig.
Nou goed, begin september was ik samen met de oudere merrie op een actie van een paar dagen, en gelijk op dag 2 werd ze me toch hengstig... Vervelend omdat de twijfels toeslaan (maar soms word ze ook tijdens haar dracht hengstig) maar ook vervelend omdat het dus lastiger werd ivm met de andere paarden om haar heen.
Gisteren is de inseminator weer langs geweest, jongere merrie opgevoeld (nog steeds drachtig, jippie
), oudere merrie ook opgevoeld en niet drachtig
ik had het wel verwacht maar toch is het zwaar balen
. Het lijkt wel alsof iedere keer dat wij er niet bij zijn als onze hengst dekt de merries niet drachtig worden
Nu is ze dus voor het tweede jaar op een rij niet drachtig. Ze word niet gereden/gemend, ze is puur een fokmerrie. Ten eerste ben ik nu bang dat ze te dik word.
Ten tweede ben ik nu nerveus dat ze volgend jaar weer niet drachtig word (ze word 12). (Maar waarschijnlijk komt het gewoon door niet op tijd dekken, en we hebben haar maar in 1 hengstigheid laten dekken en niet meer laten schouwen)
Ten derde is zij de dominante merrie in onze kudde en ben ik bang dat zij en haar dochter niet samen zullen kunnen lopen als het veulentje komt - dat ze jaloers zal zijn en haar dochter en het veulentje aan zal vallen (ze kan een kreng zijn
).Ik heb nu dus gewoon een dip....
Ik had me er zo op verheugd dat er weer twee veulentjes samen in de wei zouden spelen... Plus deze merrie geeft nou eenmaal betere veulentjes dan haar dochter en ze word er ook niet jonger op... We willen graag nog een merrietje uit haar en onze hengst fokken om zelf te houden. Ik hoop maar dat ze volgend jaar zonder problemen drachtig wordt (wordt dan trouwens door een andere hengst gedekt). Maar ergens ben ik toch wel opgelucht. Het is nou eenmaal toch altijd moeilijk om een goede koper te vinden voor de veulens, en het veulentje van haar dochter is tenminste nu al besproken.
Sorry voor de lange post maar ik moest even mijn hart luchten!
-x- Nouska