Toch niet drachtig..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouska

Toch niet drachtig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:47

Hoi allemaal,

we hebben dit jaar na een jaartje pauze beide onze merries laten dekken, onze jongere via KI, haar moeder puur natuur door onze eigen hengst. De jongste werd op twee weken drachtig gescand, de oudere hebben we niet laten scannen of opvoelen. Ze word wel altijd heel makkelijk drachtig.

Nou goed, begin september was ik samen met de oudere merrie op een actie van een paar dagen, en gelijk op dag 2 werd ze me toch hengstig... Vervelend omdat de twijfels toeslaan (maar soms word ze ook tijdens haar dracht hengstig) maar ook vervelend omdat het dus lastiger werd ivm met de andere paarden om haar heen.

Gisteren is de inseminator weer langs geweest, jongere merrie opgevoeld (nog steeds drachtig, jippie ), oudere merrie ook opgevoeld en niet drachtig ik had het wel verwacht maar toch is het zwaar balen . Het lijkt wel alsof iedere keer dat wij er niet bij zijn als onze hengst dekt de merries niet drachtig worden Nu is ze dus voor het tweede jaar op een rij niet drachtig. Ze word niet gereden/gemend, ze is puur een fokmerrie.

Ten eerste ben ik nu bang dat ze te dik word.

Ten tweede ben ik nu nerveus dat ze volgend jaar weer niet drachtig word (ze word 12). (Maar waarschijnlijk komt het gewoon door niet op tijd dekken, en we hebben haar maar in 1 hengstigheid laten dekken en niet meer laten schouwen)

Ten derde is zij de dominante merrie in onze kudde en ben ik bang dat zij en haar dochter niet samen zullen kunnen lopen als het veulentje komt - dat ze jaloers zal zijn en haar dochter en het veulentje aan zal vallen (ze kan een kreng zijn ).

Ik heb nu dus gewoon een dip....

Ik had me er zo op verheugd dat er weer twee veulentjes samen in de wei zouden spelen... Plus deze merrie geeft nou eenmaal betere veulentjes dan haar dochter en ze word er ook niet jonger op... We willen graag nog een merrietje uit haar en onze hengst fokken om zelf te houden. Ik hoop maar dat ze volgend jaar zonder problemen drachtig wordt (wordt dan trouwens door een andere hengst gedekt). Maar ergens ben ik toch wel opgelucht. Het is nou eenmaal toch altijd moeilijk om een goede koper te vinden voor de veulens, en het veulentje van haar dochter is tenminste nu al besproken.

Sorry voor de lange post maar ik moest even mijn hart luchten!

-x- Nouska

Elisa2

Re: Toch niet drachtig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:40

Balen zeg..je kan toch beter op tijd scannen dan denk ik. Inieder geval sucses voor volgend jaar!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:52

FA -> KS

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:19

Als je toch met een eigen hengst dekt, waarom is ze dan niet om de dag gedekt ?

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:45

Ze is wel om de dag gedekt, maar naar mijn idee te laat in de hengstigheid. Hengst kan helaas niet alleen door dekken zijn kostje verdienen.. Plus iedereen had weer eens te weinig tijd... Ik studeer helaas in een andere stad. Balen is het ook omdat de inseminator haar hengstig geprikt heeft. Anders was ze pas later hengstig geworden en had ik erbij kunnen zijn. Of zou het aan die prik gelegen hebben?? Maar goed, zulke beslissingen kun je niet terug draaien. Op naar 2006 dus .

-x- Nouska

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 07:56

mijn shetlander is 4 keer weg geweest, en om de dag gedekt, en ook waarschijnlijk niet drachtig. er is nog een kleine hoop, omdat ze een keer bij de hengst heeft gelopen, maar werd niet goed hengstig. is toen wel gedekt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:51

Scannen jaa dan weet je 't zeker! En had je t nog een keer kunnen proberen, helemaal omdat het een fokmerrie is.

Wel balen ja..

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:41

Gelukkig zijn we "maar" hobbyfokkers, dus zoveel hangt er niet vanaf, jammer alleen natuurlijk dat zij zo een jaar verliest, het blijft onze beste merrie.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:05

wat is de afstamming van jouw merrie en wat is de afstamming van de hengst
kon je de hengst er niet bij laten lopen

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:17

Het zijn Welshjes he

Merrie - (sectie A) v. Wilgenhaar s Chopin (vv. Vechtzicht s Harmony), m. Singel s Morninglight (mv. Rondeels Matheus)
Hengst - (sectie B) v. Woldberg s Bart, mv. Hondsrug Raspoetin.

We fokken gebruiksdieren, dus vooral op karakter en beweging (maar mooi zijn ze ook!). Hengst loopt mee op een manege in de lessen, je kan er een klein kind mee weg sturen, en daar gaat het ons dus ook om. Alleen hadden we dit jaar geen plaats voor de hengst thuis (die dus ook moet werken), ipdv stond onze merrie dus iets langer dan een week op die manege gestald.