help merrie valt veulen aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

help merrie valt veulen aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:18

oke het zit dus zo 7 weken gelden is mijn hengstveulen weggegaan op gespeend te worden alles is goed gegaan.
nu is hij vanmiddag teruggekomen en ik heb hem bij zijn moeder en bij de ruin gezet waar hij altijd eeft gestaan.
hijj is verschrikkelijk onderdanig en met de ruin gaat alles goed maar zijn moeder vliegt hem aan en dat blijft ze doen ze houdt niet op en ze v;liegt zelfs door het schrikdraad heeen om hem te grijpen.
nu staat het veulen alleen in de stal en de merrie buiten met de ruin.
wat moet ik doen?
ik wil hem vanavond binnen laten staan en hem morgen naar buitenzetten pakt de merrie hem weer dan de merrie naar binnen en zo om blijven ruilen tot zij hem accepteerd???
help me

Brennie

Re: help merrie valt veulen aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:40

Zolang het veulen onderdanig blijft zal de merrie elke gelegenheid pakken om het veulen iets aan te doen. Het veulen is, net als in de natuur, nu verstoten door de merrie en zij accepteert hem niet meer. Zou het veulen eerst meer zelfvertrouwen geven door hem, als dit goed gaat, eerst alleen bij de ruin te zetten, bijvoorbeeld 's ochtends en 's middags wisselen, je merrie en de ruin buiten. Als hij wat meer zelfvertrouwen heeft gekregen, dit kan wel een jaar duren of langer, kun je hem langzamerhand weer proberen met de merrie te herenigen. Hij werd nu een beetje in het diepe gegooid.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:22

bedankt voor je reactie.
ik moet zeggen dat het me erg tegengevallen is hoe hij ern nu aan toe is .
ze staan nu op stal,we hebben 1 hele grote stal en ze zouden met zijn 3 en gaan staan, nu dit dus niet lukt heb ik er een balk tussen gezet ze heeb nu zat ruimte allenmaal en zo wennen ze weer een beetje aan elkaar.
mijn merrie is een pard wat erg eenkennig is tegenoveralles en iedereen overgingds maar vaak uit zich dat in het terugtrekken en nu ze ondervonden heeft dat hij dus echt nikd terugdoet pakt ze hem en komt er een hele andere luna naar boven is aan de ene kant niet leuk maar ik kan me nu ook een beetje in haar situatie plaatsen en ben ook niet meer zo kwaad op haar.
morgen probeer ik het weer, mede omdat ik mijn paard ken en dat ze in 1 nacht erg kan omslaan,wil het niet dan gaat hij inderdaad alleen met de ruin naar buiten en dan zien we wel verder.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:03

Wij hadden precies hetzelfde, moeder viel haar zoon aan (nadat we hem er na het afspenen weer bijgeplaatst hadden) en hij was super onderdanig. En maar met dat bekkie open en dicht en hij kroop zowat tegen de grond aan, echt sneu. Zo gaat het in de natuur ook, maar soms kan je ze wel weer bij elkaar plaatsen. Moeder zal altijd van zich af bijten omdat ze 'klaar' met hem is, maar als ze écht niet samen kunnen moet je ze gewoon apart houden.
Onze merrie heeft dit jaar een merrieveulen gekregen en zij staat nu met haar dochtertje in de ene wei en haar jaarlingzoon ernaast.
Ze valt nog regelmatig uit naar het draad toe om haar zoon te bijten waar ze kan, hij rent dan snel weg met zijn onderdanige bekkie (tis ook zo'n schatje en hij is nog wel gek op mams) Er staat natuurlijk wel stroom op dus ze gaat niet door de draden heen, maar ze moet hem niet te dicht bij haar in de buurt (daarentegen gaan half broer en half zus wel lekker leuten met de neuzen over het draad, heel lollig).
Maar de jaarlinghengst staat te koop; we kunnen geen hengsten aanhouden en voor hem is het beter dat hij nu écht van mams 'afgaat' en haar dus nooit meer ziet, ook om wat meer zelfvertrouwen te krijgen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 06:44

hij is idd ook heel erg onderdanig en hij is ook zo verschrikkelijk lief.
doet geen vlieg kwaad ze heeft hem gister flink gegrepen een flinke snee heefgt hij heb hetn haar erpmheem weggeschoren en nu maar aankijken hoe t gaat misschien dat ze nog verandert.
het is nog niet de bedoieling om het tev verkopen omdat hij gecastreerd wordt.
maarja ik ga ern nu heen en ik bereidt me op het ergste voor.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:36

Is er geen optie om een ander paardje bij je veulen te zetten?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:07

ik heb er 3 inlc. veulen dan staat er dus altijd 1 tje alleen en om nou nog een paard aan te schaffen lijkt me banketstaaf tegeover het beestje aangezien k ook fultime werk en net genoeg tijd kan vinden voor deze 3.
en de finaciele kant wordt er ook niet hapier op denk ik.
maar ik moet zeggen dat het nu op het moment vebasend goed gaat ze staan nu weer bijelkaar sinds een uurtje en ze doet niet veel meer,
ze is vel rustiger nou merk ik aleen echt op dat hij zichzelf afzondert.
waarschijnlijkj door het feit dat hij zich niet helemaal lekker voelt,hij is erg mager en zijn ogen staanm ook dof ik ben wer begonnen met brok voeren en hij heeft net een wormenspuit gehad ik ga nog f een vitaminestoot halen en dat hopen dat hij het einde van de week wer en beetje bij is getrokken.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:48

Kan je niet die ruin eert uit de wei halen en dan moeder en kind in de wei zetten?? Ik weet niet of dat werkt maar dan staat ze alleen en dan heeft ze mischien het veulen "nodig", paarden blijven kuddedieren dus ze staan niet graag alleen. Anders zou je een maatje voor je veulen moeten vinden....

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:24

Waarom breng je het veulen niet naar een opfok voor een tijdje? Zodat ie wat met vriendjes kan spelen en misschien wat sterker van karakter wordt?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:57

hij is zo uity de opfok gekomen.
het gaat nu weer suuper zijn moeder accepteerd hem en hij loopt sinds vandaag met hun op de wei.