Afspenen, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tristan2000

Afspenen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:38

Hallo allemaal,

Mijn 4 maanden oude veulen Armani gaat a.s vrijdag bij zijn moeder weg.
Hij komt dan op een ander adres bij een ander veulen in te staan, alleen nou heb ik de volgende vraag :
Zodra het veulen bij de moeder weg gaat, zijn er dan ook belangrijke dingen die moeten gebeuren? Bijv. inënting? of nog een wormspuit?, maar die heeft hij 18 september ook al gehad(wormspuit)?
Het is voor mij de eerste keer dat ik een veulen heb en dat ik een veulen bij de moeder weg haal, en daarom wil ik het wel graag goed doen.
Zijn er ook bijzonderheden wat betreft de merrie zodra het veulen er bij weg gaat?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
Alvast heel erg bedankt.

Ik ga ook nog even een nieuw topic aanmaken met daarin een aantal foto's van Armani.
Afbeelding

Groetjes Marianne

Aline4

Re: Afspenen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:28

Nou als het veulen vrijdag gespeend wordt, dan had hij 1 a 2 weken geleden al geent moeten zijn. De weerstand heeft namelijk even tijd nodig na de enting om weer op top niveau te zijn. Hier staat ongeveer een week voor. Da's dus nu wat krapjes. Ik zou hem nu dus niet meer enten. Dat zou ik nu pas doen over een maandje ofzo vooropgesteld dat het veulen dan in een stabiele koppel loopt en bijvoorbeeld niet verschrikkelijk aan het snotteren is. Als het veulen net 2 weken geleden ontwormd is, dan hoeft dat nu niet.

De merrie krijgt druk op het uier omdat de melk natuurlijk nu niet meer op gedronken wordt.
Om de melkaanmaak terug te dringen moet je de merrie drastisch terug zetten in voer. Die van ons krijgen een poosje een beetje natte zemelen in plaats van brok totdat het uier duidelijk begint te slinken.
Als je daar de kans toe hebt is het ook een goed idee om de merrie goed beweging te geven. Door de beweging wordt in ieder geval de zucht op het uier verminderd. Er zijn ook mensen die het uier afspoelen met koud water maar daar hebben de merries een gruwlijke hekel aan en met de bovenstaande maatregelen is het ook niet echt nodig.

Succes met afspenen en laat het me maar ff weten als je nog meer vragen hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 06:32

En niet te vergeten, minimaal water geven aan de merrie!
Gisteren is ook mijn veulen afgespeend, en de veearts is geweest om de merrie te scannen. Eerste vraag was of ze water had, dat is namelijk een grote stimulans voor melkproductie.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:34

Hm, daar had ik nog nooit van gehoord. De watergift beperken. Hebben wij nog nooit gedaan en is ook nog nooit nodig geweest. We hebben er zaterdag eentje met 5 maanden gespeend. Ik heb bovenstaande maatregelen genomen, zonder het drinkwater te beperken en gisteravond was er al geen spanning meer op het uier.
Ik weet niet of ik drinkwater beperken een goed idee vind, maar dat moet iedereen ook eigenlijk maar voor zichzelf weten.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:43

Wij hebben afgelopen zaterdag ook een veulen van ruim 5 maanden gespeend, bovenstaande maatregelen genomen m.u.v. de waterbeperking en ook vandaag geen spanning meer op het uier.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:07

Wij hebben vandaag het veulen afgespeend.
De kleine vermaakt zich prima met zijn nieuwe maatje. Mams is goed over haar toeren.

Hopen dat ze snel wat tot rust kan komen. Ze staat normaal 24/7 buiten, maar nu toch vannacht maar even binnen, voordat ze morgenochtend niet meer te vinden is