hoe richt je eigenlijk een kraamstal in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sproetje95

hoe richt je eigenlijk een kraamstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 08:22

hoe moet je eigenlijk een kraamstal inrichten. Moet er stro in of liever houtkrullen en waar moet je verder rekening mee houden? Ik heb zelf geen flauw idee

Tinne

Re: hoe richt je eigenlijk een kraamstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:35

Ik heb een nieuwe stal laten bouwen door mijn vader toen Ivanka drachtig was. Ik heb er iig voor gezorgd dat ie ruim genoeg was (3.5 x 7 meter is die van mij). Dat is vrij groot, maar straks als het veulen eraf gaat, worden het 2 stallen van 3.5x3.5 .
Ik heb er een dikke laag stro in gelegd, niet eens gedacht aan iets anders, aangezien ik alleen stro tot mijn beschikking heb.

Zorg ook dat je betadinespray, touwtje, handdoek, emmer, eventueel bandage bij de hand hebt, voor de bevalling zelf.

oxer

Re: hoe richt je eigenlijk een kraamstal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:55

Een kraamstal moet redelijk groot zijn, het beste strooisel is zaagsel omdat je dat schuin tegen de kanten aan kunt leggen zodat de merrie niet gauw met de kont tegen de muur gaat liggen tijdens de bevalling, verder zo min mogelijk obstakels zodat de merrie niet vast kan komen te liggen, als je de merrie en het veulen er ook na de bevalling in laat staan moet je er op letten dat er geen tralies zijn waar het veulen met de hoefjes doorheen kan.