Karakter verandering tijdens dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Karakter verandering tijdens dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:05

Mijn merrie heb ik half jaar geleden gekocht. Ik was zelf zwanger en heb haar maar 3 keer zelf bereden toen. ZE was toen redelijk goed voorwaarts en 1 keer been er aan en weg was ze.
ook erg veel zin om te rijden. Je hoefde haar bij wijze van spreken alleen maar te sturen.

NU ze 5 maanden drachtig is, en ik weer begonnen ben met rijden NA me eigen bevalling , is ze erg sloom.
niet voor uit te branden. ze is ook erg mak. nergens van schrikken.
Terwijl ze eerst overal kabouters zag.
Dit is trouwens nu sinds een maand of 3.
Ik merk in het verleden met andere merries hier op stal. dat ze ook best een karakter verandering ondergingen. ( waren merries van klanten en niet van me zelf)

Komt dit vaker voor? IK weet dat NA de bevalling alles weer bij het oude kan zijn.
Iig.. ik rijd haar nu met sporen en een zweepje.. simpel weg omdat ze zooo sloom is.

ZE is overigens gewoon ontwormd en laatst een vitaminestoot gehad IVM R in de maand. ze glimt en is vrolijk
Ze krijgt nu 2.5 kilo box en 1.5 kilo muesli op een dag.

Carolaa

Re: Karakter verandering tijdens dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:50

Mijn merrie's hebben dat ook gehad, die gedrags veranderingen tijdens hun dracht.

Mijn haflinger is tijdens de dracht onwijs chagerijnig, maar zodra het veulen geboren is staan d'r oortjes weer vrolijk naar voren.

Mijn BWP merrie werd heel erg gevoelig op haar buik, zodra ik been gaf zwiepte ze met d'r staart, en zo rond de 9e maand werd ze echt chagerijnig zodra ik met mijn been tegen haar buik kwam. Als ik dan gewoon met mijn kuit aandreef kon ik rekenen op een flinke bokkesprong. Ik heb haar toen maar met zwangerschaps verlof gestuurd Nu een dik half jaar later is weer alles de oude!

Drachtig zijn brengt veel stemmingswisselingen en gedragsveranderingen mee, ga je eigen maar na, of had je daar zelf geen last van

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:55

euh.. durf het bijna niet te zeggen ja ik had er ook last van.
Ik merk dat me merrie niet meer rap voor de been is.. en als ik haar dan extra aanspoor voelik dat ze terug houdend is .
ene kant wel logisch .. maar zoo verrot! hihi

naaj hopen dat het over 6 maanden over is

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:22

Oh dat valt nog mee! D'r staat een merrie op 'm'n' stal die met 3 maanden gewoon weg weigerde om nog harder te gaan dan stap. Dat deed ze niet. Ze was gelijk na de dekking al ontzettend sloom en traag, maar na 3 maanden ging ze niet harder dan stap.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:09

Ja mijn merrie is ook veel rustiger geworden tijdens en na de dracht. En sinds de geboorte staat ze ontiegelijk te zeuren als ze op de poetsplaats staat, de hele tijd hinniken en been optillen enzo..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:08

Ja hoor, dat is normaal. Mijn merrie is tijdens de dracht veel schichtiger dan anders. Het lijkt wel of alle beschermingssensoren al aan staan voor het veulen dat gaat komen. Ook gedraagt ze zich soms als een hengst tov de andere paarden. Ze heeft haar beste vriendin ingeruild voor de ruin van de buren ... ach ja ... hormonen doen kennelijk rare dingen met drachtige merries .

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:08

Ik heb dat ook heel erg soms kan ik dr wel achter t behang plakken hahaha.Ze heeft soms dat als ik been geef gaat ze stijgeren en keihard achteruit lopen.Soms is ze zo shaggo en soms heel erg aanhankelijk hah.Ze is op t moment nu 5 maanden drachtig.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:36

Hey Nadine
Sweety hier dus ook.
Maar Sweety word dus steeds gemener naar andere paarden. Mij is verteld dat haar verdedigings instinkt nu al boven komt. We gaan altijd met een fjord samen rijden een ruin en het is altijd Sweety's beste maatje geweest. Nu begint ze hem tijdens het rijden steeds vaker te happen. Eergisteren spande de kroon. Zoals we al jaren doen gaan we samen rijden en iets drinken op de plaatselijke manege. Sweety en Ringo staan dan naast elkaar vast. Na even wat gebekvecht draait sweey haar kont en verkoopt Ringo toch een oplawaai tjee ik schrok me rot. Gelukkig niks gebeurd maar dit zou ze dus nooit gedaan hebben. Ze is echt vaak chagerijnig.
Mijn mams zegt dus ook dat zijn de hormonen daar hebben zwangere vrouwen ook last van.
Dat sloom zijn had sweety de 2de maand van der zwangerschap dat is nu weer voorbij maar kan denk ik zo weer terugkomen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:57

Guinness is ook erg sloom geworden tijdens het rijden, eigelijk al vrijwel meteen na de dekking. Voorheen was ze behoorlijk pittig, vooral in de galop was ze supersnel. Als ik met een vriendin samen ging rijden moest ik altijd voorop rijden, want als Guinness achter een ander paard moest lopen, was ze ook nauwelijks te houden.

En nu.... ze sloft er maar zo'n beetje achteraan, ik kan nu zelfs achter een ander paard aan galoperen (voor haar drachtigheid echt niet denkbaar !!!!). Ik heb soms het gevoel dat ik haar bijna vooruit moet duwen, soms krijg ik haar niet eens in galop.... Tja, ze is nu bijna 4 maanden drachtig

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:59

Onze merries kennen ook een giga omslag in gedrag tijdens de dracht ze zijn veel rustiger echt relaxed, persoonlijk vind ik dit een zege lekker rustig.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:03

Nou mijn merrie loopt dit jaar voor het eerst drachtig.. Ik heb haar zelf gefokt dus ken haar als geen ander.. En iid.. Mijn Easter is ook een hele andere dame geworden.. Naar andere paarden toe is het een hardcore b*i*t*c*h* en naar ons toe (mijn bijrijdster en ik) SUPER aanhankelijk.. Ik heb vorige zomer misschien hooguit een maand kunnen rijden omdat mervouw zich nooit liet vangen en nu door dr dracht, ik roep haar en hinnekend komt ze in GALLOP!!!!! naar me toe.. Verder is ze super relaxed in haar doen en laten.. Ik rij haar zelfs met zweep nu omdat ze iets te relaxed is..