Weet niet of het hier thuis hoort of bij medisch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesBN

Weet niet of het hier thuis hoort of bij medisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 16:04

Ik heb een 5 maanden oude friese merrie met een navelbreukje. In het begin was het echt een ballontje onder haar buik maar deze begint nu toch te slinken. Ik heb al een afspraak staan voor 3 oktober a.s. om haar te laten opereren. Maar twijfel nu toch wel een beetje, omdat ie echt flink geslonken is....... Iemand hier ervaring mee en misschien antwoord wat jullie zouden doen.

Ik heb zoiets het kan maar weg zijn, nu is het toch vaak checken of er geen darmen e.d. tussen zitten en gelukkig is de breuk ook iets meer dicht, eerst paste er 2 vingers in en nu niet meer.

Vind het zo moeilijk, aan de ene kant heb ik zoiets van wacht het nog een maandje af, dat scheelt voor haar stress en toestanden, aan de andere kant heb ik zoiets het kan verholpen zijn.

De vee arts zegt dat ik het eventueel aan kan kijken.......maar kan niet garanderen dat het helemaal sluit. En hij hamert op die darmen die naar buiten kunnen komen. Maar kan ook weer niet zeggen hoe groot die kans is.................

Terwijl ik dit aan het typen ben is mijn keus eigenlijk al gemaakt. Ik laat haar toch maar opereren. Soms helpt het om dingen ff op te schrijven na te lezen.

Ik laat haar toch maar opereren.

Plaats het toch, ivm reakties die ik eventueel ontvang over navelbreuk. Heb er zelf weinig ervaring mee.

groetjes Angelique

baroen

Re: Weet niet of het hier thuis hoort of bij medisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 03:12

hoe meer ze groeit hoe groter de druk word, dus het moet echt helemaal gesloten zijn , juist als de opening kleiner is, en er toch ingewanden door heen komen kun je te laat zijn... laat het maar fijn dicht maken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:58

idd.
verstandige keuze!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:12

Mijn veulen van 5 maanden is net geopereerd aan een navelbreukje en staat nu al een week hier op stal bij te komen.
Alleen had mijn veulen er een bijkomstigheid bij en dat is dat een dag na de operatie hij gigantisch oedeem (vocht) onder zijn buik heeft ontwikkeld van de oksel tot aan zijn koker en dan de hele onderbuik, de veeartsen staan voor een raadsel en dachten dat hij misschien allergies was voor de hechtdraad en hadden gebeld met Utrecht die daar ook nog nooit van gehoord hadden en allergies voor de hechtdraad kon ook niet.
Hij moest voor de zekerheid 4 dagen extra blijven maar blijkt nergens last van te hebben hij eet goed kan ermee liggen.
Ik heb voor de zekerheid extra antibiotica meegekregen wat hij 2 x per dag in de mond krijgt en gisterochtend zag ik dat het al een heel stuk minder werd.
Maar hij is toch aardig afgevallen ik vind hem zelfs aan de magere kant.
Ik zat er toch wel over in ook omdat het een veel gedane operatie is en natuurlijk net mijn veulen dit er bij moest krijgen voelde me wel schuldig maar ja het hij moest toch een keer onder het mes.
Nou is dit met mijn veulen wel een uitzonderlijk geval en niet bedoeld om jou bang te maken maar wilde het toch even vertellen.

FriesBN

spikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:23

Hoi,

Toevallig, ik heb afgelopen zaterdag mijn merrieveulen uit de kliniek gehaald. Ik heb haar afgelopen maandag gebracht, dinsdag is ze geopereerd en gisterenochtend mocht ze weer mee naar huis.

De eerste dag had ze spierverslappers gehad om haar wat rustig te houden. De 2e dag werd de wond dikker en kwam er wondvocht uit. De derde dag ging alles goed en mocht ze zelfs naar huis donderdag avond, helaas donderdagmorgen had ze verhoging en moest ze blijven. Vrijdag was alles ok en mocht ik haar zaterdag om 09.00 uur ophalen.

Mijn merrieveulen is ook super mager op het moment. Ik voer haar nu in 4 voerbeurten een halve kilo. Konstant heeft ze hooi en 's avonds kuil. Normaal staan bij ons de paarden op het land en zij moet gewoon 6 weken binnen blijven echt boxrust. Is dat bij jou veulen ook het geval. Ben daar wel heel benieuwd naar.

Hoe oud is jouw veulen, die van mij is precies 6 maanden. Ik heb het ook hoor een schuld gevoel, maar dan denk ik toch ook aan wat de veearts tegen mij zei. Dat wanneer de darmen erdoor heen komen dat ik verder van huis ben, dan maar ff 6 weken drukke toestand en boxrust. Wat ik wel doe is 2 x per dag met haar een klein stukje wandelen, ze is nogsteeds vrij rustig en ik loop niet met een bommetje naast me. Op zich is ze ook vrij rustig. Maar goed ze staat morgen precies een week op stal. Ik hoop dat ik dat vol kan blijven houden. Dan kan ze toch ff beentjes strekken.

Ik hoop dat ik nog iets van je hoor. Want ben wel heel benieuwd. Ben echt weken op zoek geweest naar iemand met dezelfde ervaring......

groetjes angelique sorry voor het lange verhaal

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:45

Goede keuze! Sterkte ermee

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:34

@ FriesBN je veulen is dus al geopereerd verder alles goed met hem?
Met mijn veulen is alles goed hij is nu 5,5 maand oud en staat sinds verleden week woensdag weer lekker buiten.
De oedeem was na een paar dagen helemaal weg dus ik blij.
Hij moest 2 weken op stal blijven dat heb ik ook netjes gedaan er stond telkens een vertrouwd paard naast hem zodat hij rustig bleef en hij was heel rustig dus niet drammen en gek doen om eruit te willen.
Toen ik hem verleden week woensdag weer naar buiten liet ben je op zo'n moment wel een beetje bang zo van gaat het wel goed als hij maar niet te gek doet maar hij heeft wel even gerend en gebokt en na een half uur stond hij alweer lekker te relaxen.
En nu staat hij weer elke dag buiten en het weer werkt ook goed mee.
Wat apart dat jouw veulen na een navelbreukoperatie zolang moet binnen blijven daar heb ik nou nog nooit van gehoord hoe houd je ze rustig na zo'n lange tijd.
Een paard van een vriendin van mij heeft 3 jaar geleden een navelbreukoperatie gehad en dat paard mocht de volgende dag meteen weer buiten lopen, zij vond het dus gek dat die van mij 2 weken stalrust moest hebben.
Nou is mijn schuldgevoel gelukkig helemaal weg zeker als ik hem nou zo lekker buiten zie, van de operatiewond zie je niets meer het is nooit vies ofzo geweest het is netjes genezen er zitten zelfs geen korstjes op.
Eigenlijk herinnert alleen zijn kaalgeschoren buik eraan dat hij is geopereerd maar dat verdwijnt op den duur ook weer.
Achteraf heb ik er geen spijt van dat ik het heb laten doen, je moet wel, alleen als je je veulen dan de eerste week op stal ziet staan en hij valt ook nog af dan vind ik het wel sneu voor zo'n klein ding en daardoor voel je je schuldig.
Ik hoop dat het met jouw veulen ook zo voorspoedig gaat als met die van mij en dat schuldgevoel verdwijnt echt wel weer.

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 22:31

Hoi Spikers,

Ja mijn veulen is morgen precies een week geleden geholpen. Het gaat heel goed met haar, behalve dan die boxrust, ze begint nu echt te stuiteren, wij hebben open boxen en daar wil ze echt uit springen, dus dan het luik maar weer dicht voor haar eigen veiligheid.

Maar wat bedoel je met oedeem??? Is dat de navelbreuk. In mijn ogen gaat het met Nikita ook goed. Alleen de 2e dag had ze een gezwolle wond met wondvocht, daarna is het op een dag na toen had ze lichte verhoging in de temperatuur, goed gegaan. Ze eet goed, is lekker druk wat logisch is.

Ik baal er verschrikkelijk van het is prachtig mooi weer en moet ze binnen staan, terwijl alle andere paardjes lekker buiten staan. Ze staat wel in gezelschap van een shet maar toch, je ziet je paardje toch liever buiten staan.

En wat een verschil joh, jouw vriendin haar veulen volgende dag al naar buiten, jij 2 weken boxrust en dan mijn veulen hahaha 6 tot 8 weken boxrust. Waar doe ik nou goed aan.??????

Tegen mij is namelijk gezegd dat een navelbreuk niet goed heelt, het is alsof je 2 pezen aan elkaar moet hechten, en dat zou die tijd dus nodig hebben. Als ze een gekke bokkesprong zou maken dan zou die weer open kunnen gaan (hechtingen)

Ik had voor mezelf wel besloten zodra die hechtigingen opgelost zouden zijn dat ze ook weer naar buiten kon, maar die blijven zeker nog 3 weken zitten, volgens da.

Weet niet echt waar ik nou goed aan doe stal/land ..... Ik gun het haar zo, ze is mager maar door dat geijsbeer heel de dag komt er nog niet veel bij.

Groetjes Angelique

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:07

Ja het is wel heel sneu dat ze zolang binnen moet blijven met dit weer dat zonnetje zou wel heel goed zijn voor haar.
Waarom bel je niet eens met een andere kliniek of met Utrecht wat hun advies is na een navelbreukoperatie want hoelanger ze binnen blijft hoe gestrester ze word en zo word ze nooit wat dikker.
Die hechtingen zijn van het sterkste hechtdraad gemaakt en springen niet zo maar open dat valt wel mee.

Met oedeem bedoel ik vocht dus niet de wond die opgezwollen is dat is normaal maar echt vocht in mijn geval dus de hele onderbuik.

Veel succes ermee.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:59

Ik lees dit met aandacht aangezien wij ook een merrieveulentje hebben van (aankomende vrijdag precies) 4 maanden met een kleine navelbreuk. Als ik de verhalen lees moet het gewoon dichtgemaakt worden, of het nu klein is of niet. Sowieso wil ik de dierenarts één dezer dagen laten komen want ze moet de basisenting krijgen en dan kan hij gelijk kijken naar de navelbreuk. Moet het veulen hiervoor eerst van de moeder af zijn, dat lijkt me niet toch? En ze blijven dan dus een paar dagen tot een week op de kliniek staan? En daarna thuis boxrust? Goh, ik vind het best eng allemaal zo ineens (als ze onder het mes moet) - mijn kleine meissie

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:58

Ahh nog iemand met hetzelfde probleem.
Ze hoeven niet gespeend te worden maar omdat het advies is dat ze zolang boxrust moeten hebben heb ik die van mij toch gespeend omdat de merrie echt niet 2 weken binnen kon blijven die word gek.
De boxrust is dus per kliniek verschillend zoals je gelezen hebt uit onze verhalen.
Ik hoop voor jou dat het allemaal wat meevalt en sterkte ermee.

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:44

Nou ik heb vandaag mijn merrieveulen gewoon op het land gezet. Het diverse veearts aangeschreven en gebeld. En inderdaad ze zeggen allemaal wat anders. Het verschilt dus echt per kliniek/veearts.

Een veearts melde mij dat op stal net zo gevaarlijk kan zijn als het land. Het land vond hij nog veiliger. Op stal zijn er bacterien aanwezig die de wond weer kunnen laten ontsteken. Hij is er dus voor naar buiten. Die hechtdraad is zo sterk dat er heel wat moet gebeuren wil dat weer los laten.

Ja ze ging vandaag helemaal los, wat sprongetjes, ff lekker rennen, en daarna was het klaar, ze heeft lekker staan grazen. Toen ik haar vanavond binnen haalde was ze voldaan, ze heeft lekker haar biks op gegeten, heeft nog wat aan haar hooi geknabbeld, en tegen een uur of half 10 hoorde ik een luid gesnurk uit haar stal komen, dat zie ik toch echt liever hoor. Ze stond de afgelopen dagen alleen maar te steigeren in haar box. En dat vond de da veel gevaarlijker. Daar komt bij dat alle andere paarden wel lekker het land op gingen. Ik kan niet iedereen verplichten omdat mijn veulen geholpen is om hun paarden met dit weer binnen te houden, maar die paarden komen wel langs haar box. Dus dat was ook heel sneu voor haar. En vandaag was het weer helemaal goed.

Dus ik heb haar vanaf vandaag weer lekker op het land. Ik hou de wond goed in de gaten, smeer er iedere dag betadine oplossing op, houd haar temperatuur goed in de gaten, ze eet harstikke goed. Dus dat gaat echt wel goedkomen daar ben ik echt van overtuigd.

Groetjes Angelique

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 06:40

Hartstikke mooi nou voel jij jezelf ook een stuk geruster, lekker naar buiten dat spul het is veel te mooi weer om binnen te staan.