Minimale tijd van afspenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Minimale tijd van afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 08:14

Wat is de minimale tijd voor het afspenen van een veulen?
Na hoeveel weken cq maanden kan het veulen terug naar de merrie zonder dat deze weer gaat drinken, en zonder dat ze elkaar als moeder en kind zien??

ikisik

Re: Minimale tijd van afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:14

Half jaar hou ik altijd aan.. maar wie ben ik...

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:34

Ik heb die van mij moeten spenen op 4,5 maand (mijn veulen had een ongeluk gehad en kon niet meer met de moeder staan) en heb daar eigenlijk niet echt spijt van. Al had ik liever wel tot 5,5 maand gewacht.
Je ziet dat ook wel wat hoor, als ze minder beginnen te drinken kan je spenen.

Bobbie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:19

4,5 a 5 maanden is het beste zeggen ze

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:03

Officieel is de minimale norm 3 maanden geloof ik... Maar wij houden altijd minimaal 4 tot maximaal 5,5 maand aan.

Wanneer wij de veulen verkocht hebben, spreken we altijd af dat wij t/m de 5e maand de risico's nog dragen en dat de koper daarna het veulen op moet halen. (tenzij die het veulen natuurlijk eerder wil hebben..)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:13

Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik bedoelde eigenlijk de hoe lang moet het veulen van de merrie af na het afspenen??
Mijn veulen is op 5 maanden van de moeder af gegaan. Hoe lang moet ik haar apart houden??
Sorry voor de wat aparte omschrijving en vraagstelling!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:15

Een vriendin van mij had vorig jaar de merrie 1 weekje weggebracht.
De merrie kwam thuis werd in de wei gezet naast het veulen en ze herkende elkaar al niet meer.
dus dat is heel verschillend per paard.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:25

Oke, 1 week is inderdaad niet lang. Mijn veulen is nu 3 weken weg.
Het liefst heb ik haar en mijn andere paard zo snel mogelijk terug, want nu moet ik dus op 2 plaatsen, die 20 km uit elkaar liggen, de paarden verzorgen. En met het rijden is het ook niet echt handig.

Ik dacht zelf aan een maand of 3, zonder de moeder, of zou 2 maanden ook al genoeg zijn??

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:31

Ik zou ook zeker een maand of 3 aanhouden. Mijn veulen had vorig jaar al twee maanden zijn moeder niet gezien, maar toen ik ze vervolgends weer bij elkaar zette, dook het veulen er zo weer onder. De merrie had amper melk meer, dus ze vond het niet fijn dat hij dronk, maar ze had wel degelijk door dat het haar veulen nog was!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:33

Bedankt! Dan hou ik zeker die 3 maanden aan. Nou denk ik niet dat de merrie het nog toe laat hoor, maar zekerheid voor alles.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:34

Je moet ze ook niet bij elkaar in de wei zetten.
Het veulen is naar een week zoverre afgespeent dat het niet meer schreeuwd naar mama.
maar als je ze bijelkaar zet weet je dat je het risico loopt.
Mijn vriendinnetje deed er daarom wel een draadje tussen en een aparte box.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:38

Mijn jaarling was 4-5 maanden weg geweest en moest terug komen omdat ze ziek geworden was. De merrie was verschrikkelijk blij dat het veulen (toen dus bijna een jaar oud) terug was en het veulen liep er meteen weer op de gebruikelijke plaats naast mee. Ze heeft meteen geprobeerd weer te drinken maar dat wilde de merrie gelukkig niet meer hebben hoewel ze wel meteen weer wat begon te uieren.
In al de tijd dat het veulen er vanaf de geboorte bij gelopen heeft is de merrie niet zo fanatiek beschermend geweest als toen het veulen als bijna jaarling terug kwam.

Zo kan het dus ook lopen....

Laatst reed ik met de merrie langs de wei van mij 2 jarige en daar werd ook zeer hartelijk begroet. De merrie heeft die telg in de laatste 2 jaar slechts een paar keer van een afstandje gezien en ze zijn zeker niet bij elkaar in de wei geweest. Hoezo geheugen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:24

Had vorige keer anderhalve maand van elkaar af en mevrouw begon gewoon weer te drinken. Dit jaar hou ik zeker de 3 maand aan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:42

Ciara is er bij het afspenen maar 10 dagen af geweest. Daarna weer samen (door de boer waar ze stonden die vond het wel lang genoeg ) maar de merrie liet het veulen niet meer drinken toen. Als extra zekerheid had ik de spenen ingesmeerd met een stinkende creme.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:06

Ik heb vorig jaar voor het eerst een veulen terug gehaald na 6 weken afspenen. Mijn merrie is nog wat onervaren en die wist niet goed wat ze er mee aan moest. Gelukkig de oudere fokmerrie wel en die hield netjes balans tussen haar eigen teruggekomen kind wegjagen en mijn merrie en haar kind uit elkaar houden Dit jaar staat mijn dame er alleen voor en ik hoop dat ze geleerd heeft van de oudere dame vorig jaar.... Nog 5,5 week te gaan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:25

Aline4 schreef:
Mijn jaarling was 4-5 maanden weg geweest en moest terug komen omdat ze ziek geworden was. De merrie was verschrikkelijk blij dat het veulen (toen dus bijna een jaar oud) terug was en het veulen liep er meteen weer op de gebruikelijke plaats naast mee. Ze heeft meteen geprobeerd weer te drinken maar dat wilde de merrie gelukkig niet meer hebben hoewel ze wel meteen weer wat begon te uieren.
In al de tijd dat het veulen er vanaf de geboorte bij gelopen heeft is de merrie niet zo fanatiek beschermend geweest als toen het veulen als bijna jaarling terug kwam.

Zo kan het dus ook lopen....

Laatst reed ik met de merrie langs de wei van mij 2 jarige en daar werd ook zeer hartelijk begroet. De merrie heeft die telg in de laatste 2 jaar slechts een paar keer van een afstandje gezien en ze zijn zeker niet bij elkaar in de wei geweest. Hoezo geheugen.

Ja een paard kan wel een goed geheugen hebben, maar dat kan zo vreemd zijn.
Mijn merrie herkent haar veulen na een maandje echt niet meer, maar als jaarling heeft ze 6 maand met een andere jaarling op wei gestaan en mee gespeeld.
Ze zag de jaarling na 2 jaar weer terug en het was een geschreeuw heen en weer.
Die herkent ze dus wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:13

Vorig jaar heb ik mijn veulen ongeveer een maand bij moeders weg gehad. Daarna dronk ze niet meer maar ze blijven een voorkeur voor elkaar hebben. Zelfs nu mijn (nu) jaarling bijna 2 maanden weg geweest is trekken ze nog naar elkaar toe. Toen duurde het ook wel 2 weken voordat de uier echt kleiner begon te worden.

Roos haar veulen is dinsdag weg gegaan, haar melkproductie neemt al flink af. Er hangt nog wel een uier onder, maar hij is niet vol en hard meer.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:11

ik zit met het zelfde probleem.

mijn merrie staat 100 meter ver van mijn veulen, kunnen elkaar wel zien. (moest er 11 dagen geleden af, want merrie werd te mager)

ze roepten en wilden naar elkaar toe, maar nu roepen ze nog maar heel af en toe, en staan niet of nauwelijks meer te kijken naar elkaar.

ik weet niet wanneer ze weer bij elkaar kunnen. mijn merrie moet zo snel mogelijk weer in dat weitje, want wordt nu weer veel te dik, op een groot weiland. ik heb dus geen idee wanneer ze weer bijelkaar kunnen, kan iemand mij raad geven?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:27

@ regina

Ik zou toch minimaal de 2 a 3 maand wel aanhouden. Wat ik al zei mijn veulen begon na anderhalve maand gerust weer te drinken.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:43

okee bedankt

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 09:20

Echt bedankt dat jullie je ervaring wilden delen! Ik houd gewoon 3 maanden aan. En dan komt ze weer lekker naar huis toe. In een aparte box, en in een groepje bij elkaar als dat gaat. En anders gewoon met de merrie waar ze nu mee afgespeend wordt.
Jullie ook allemaal heel veel succes met het afspenen van jullie veulens!

Groetjes!