Wat hebben opgroeiende veulens allemaal nodig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omegamedo

Wat hebben opgroeiende veulens allemaal nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:27

Ik heb een drachtige merrie gekocht, ze heeft inmiddels haar veulen.
Square is nu net 3 maanden oud, en ik heb geprobeerd info te vinden wat betreft inenten enz...

Ik hoorde van de veearts dat veulens met 6 maanden een enting krijgen.
Ontwormen doe ik hem natuurlijk regelmatig, tegelijk met zijn mamma.
Hij krijgt wat veulenbrokjes, eet muesli, hooi,gras,appel , alles eet hij met zijn moeder mee, best al zelfstandig kereltje is hij.

Maar eigenlijk weet ik weinig tot nog minder van het opgroeien van veulens.
Wie kan mij een soort van "schema" van de eerste jaren noemen, wat heel belangrijk is om een veulen gezond op te laten groeien.
Dus ....wanneer moet hij bijv eventuele inentingen krijgen ?
En hij heeft ook nog geen entingboekje/paspoort, moet ik dat nu aanvragen of nog niet...?
Ik zou "alles" willen weten !!

Wie wil mij hiermee helpen ?
Alvast heel erg bedankt !!

mirrex

Re: Wat hebben opgroeiende veulens allemaal nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:33

Hallo,

Zolang je veulen bij de moeder staat krijgt ze de bescherming (enting) van haar. Zodra je het veulen gaat spenen moet je haar zelf gaan enten. Als het goed is heb je dan het paspoort en anders kun je een boekje vragen bij de dierenarts. Zorg dat je een speel kameraadje hebt voor je veulen, het liefst ook een net afgespeend veulen zodat ze samen kunnen opgroeien en de wereld kunnen verkennen zonder de bescherming van mams...
Verder is het erg belangrijk om je veulen een goed uitgebalanceerd voer te geven, ik zelf heb altijd veulenbrok van pavo gebruikt gemengd met lucerne (den hartog) en natuurlijk goed (onbeperkt) hooi of kuil. EEn veilige stal en wei zijn uiteraard ook erg belangrijk.
De eerste paar dagen na het afspenen moet je het veulen en eventuele vriendje even op stal houden om aan elkaar te wennen, zodat ze niet door alle heiningen gaan op zoek naar mams...

Succes

PS als je nog vragen hebt hoor ik het wel

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:15

Aangeraden wordt om veulens met 4 maanden hun eerste basisenting te geven. Daarna ieder jaar herhalen. Is het veulen al geschetst? De schetser van het stamboek zal het veulen dan ook chippen en de gegevens van het veulen naar het desbetreffende stamboek sturen. Dan wordt er een paspoort voor je veulen aangemaakt. Geef, voordat je het veulen gaat afspenen, een vitaminespuit (halen bij dierenarts of dierenspeciaalzaak).
Verder zorgen voor goed voer, juiste ontwormingsmiddel (speciaal voor veulens, met Ivermectine) en lekker veel naar buiten. Zorg dat je veel met je veulen bezig bent, poetsen, voetjes tillen, keer in de trailer, hoefsmid etc. dan heb je er straks een super paard aan! Succes!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 22:39

Mirrex , bedankt voor je reactie ! Ik zal je zeker mailen als ik meer vragen heb, bedankt !
Hij (Square) krijgt nu ook al wat veulenbrok (Pavo) en hij en zijn moeder staan bij 2 shets.
Geen veulens, maar iig gezelschap (en er komt eerdaags nog een jonge ruin van 4 bij). Dus als hij afgespeend wordt, is er zowel voor moeder als voor veulen wel gezelschap gelukkig !
Inentingsboekje heb ik nog niet.

Arabstables : Ook heel erg bedankt voor je uitleg !
Kan je al beter op 4 maanden al een basisenting geven ? Dan na 6 maanden ?
Bij zijn geboorte heeft hij ook een enting gehad. Nog geen boekje van DA gekregen.
Geschetst......nee....hij is ook geen ras......moeder is , denk ik, een kruising van een mini-hackney en een welsh......weet ook dat niet, maar ze kan prachtig draven (hoge knie-aktie).
In haar paspoort staat alleen het jaartal wanneer ze geboren is, geen vader of moeder genoemd...
Ze staat ingeschreven in het New-Forrest stamboek (als ze iets NIET is , volgens mij....).
Maar moet zo'n veulen wel geschetst worden voor welk stamboek dan ook ?
Oja, hij kan ook prachtig draven !! (Dit heeft nergens wat mee te maken, maar voelde me me zeer verrast en trots toen ik dat zag ! ).

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:40

als je bij 4 maanden inent en hij blijft bij de moeder staan kan hij in paniek raken omdat hij door de enting een stijf nekje krijgt en dus niet kan drinken. Daarom raden DA het aan om het pas te doen als je veulen is afgespeend
de basis inenting is eerst 1 op dus bv 6 maanden dan 6 weken erna waarom weer ik ook niet dan weer 6 maanden daarna en daarna om het jaar dat is om je paard beter te beschermen enzo
naja die van mij wordt over een maandje gedaan eiglijk moet hij er eerder af maja het kwpn schiet weer niet op dus ik mag niet afspenen tot hun langs zijn geweest beetje jammer want ajax terroriseert zn ma

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:44

Bedankt urlenos , een stuk duidelijker weer !
Dan laat ik hem gewoon als hij 6 maanden is, inenten.
In November, dan wordt hij 6 maanden.
Ik wilde hem, alleen als het kon (!) langer bij zijn moeder laten, maar die inenting is heel belangrijk natuurlijk, en als hij 6 maanden is, wil zijn moeder misschien ook weleens van hem af
Hij redt zichzelf qua eten en drinken al aardig, alleen zijn moeder is wel heel vertrouwd natuurlijk, dus als ze elkaar uit het oog verliezen, is het meteen roepen naar elkaar !

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:11

En nu verzorg ik deze schat lekker..

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:47

Ik heb mijn veulen bijna 7 maanden bij zn moeder gelaten, hij is ingeënt met ruim 5 maanden (denk ik, weet ik niet helemaal zeker, ergens tussen de 5 en 6 maanden iig) en daar heeft hij totaal geen last van gehad.

Mijn plannetje was in eerste instantie om mijn veulen gewoon thuis te houden. Bij mijn merrie, uiteraard na verloop van tijd wel afspenen, maar wel gewoon thuis laten.
Dat plannetje verliep heel anders toen mijn veulen (hengst) zich ontpopte als een ware terrorist en gewoon écht andere veulens nodig had om gek mee te doen... Ik heb hem naar een opfok gebracht, daar staat hij met 2 andere hengstveulens en ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Zowel mijn merrie als mijn veulen hebben veel rust gevonden. Mijn veulen weet wanneer hij stoppen moet met klooien en mijn merrie kan weer rustig in de wei staan, zonder dat ze een veulen op zich heeft.

Mijn veulen was ook heel zelfstandig en het is ook zeker niet verkeerd om ze lang bij elkaar te laten. Hoe langer ze melk binnenkrijgen, hoe beter. Maar dan moet je merrie dat ook wel aankunnen natuurlijk.
Mijn merrie was de eerste dag veel aan het roepen naar haar veulen, maar dat ging snel over. Ik denk ook als je ze langer bij elkaar laat, dat je dan minder moeite hebt met afspenen dan bij veulens die afgespeend worden op 4 maanden. Hoeft natuurlijk niet altijd, soms zijn merrie en veulen elkaar dan al beu.

Omegamedo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:41

Update Square is in December afgespeend, Caeri stond toen bij onze andere paarden, en Square stond met een welsh ruin. Na een week of twee is dat ruintje verhuisd en Caeri weer bij Square komen te staan. En nu staan ze nog bij elkaar, een superstel !
In Mei wordt Square een jaar en zodra het kan, laat ik hem ruinen. Het is een mans aapje, en vindt zijn moeder ook een erg lekker ding, dus......probeert weleens wat, wat gelukkig niet lukt, hij is niet zo groot.
Overdag staat hij met twee shets en zijn moeder, 1 van de shets, een ruintje, is zijn beste vriend ! Hij speelt met hem en wordt opgevoed door dat shetje, superlief ! Ook staat hij weleens met een grotere ruin en mijn dravermerrie, hij komt dus veel in contact met andere paarden.

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:46

Omegamedo schreef:
Update Square is in December afgespeend, Caeri stond toen bij onze andere paarden, en Square stond met een welsh ruin. Na een week of twee is dat ruintje verhuisd en Caeri weer bij Square komen te staan. En nu staan ze nog bij elkaar, een superstel !
In Mei wordt Square een jaar en zodra het kan, laat ik hem ruinen. Het is een mans aapje, en vindt zijn moeder ook een erg lekker ding, dus......probeert weleens wat, wat gelukkig niet lukt, hij is niet zo groot.
Overdag staat hij met twee shets en zijn moeder, 1 van de shets, een ruintje, is zijn beste vriend ! Hij speelt met hem en wordt opgevoed door dat shetje, superlief ! Ook staat hij weleens met een grotere ruin en mijn dravermerrie, hij komt dus veel in contact met andere paarden.

Een egte heer, en sterk dat hij is