Uier merrie na afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uier merrie na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:45

Het veulen is nu 3 weken afgespeend van mijn merrie. De eerste drie dagen was de uier keihard, behoorlijk gevoelig en niet fijn. Daarna begon hij te slinken. Na 1 week zat de uier op halfvol qua grootte. Ook was de ene speen groter dan de ander.

Wat mij nu opvalt, is dat de uier nog maar een klein beetje meer geslonken is. Het is maar iets minder dan half vol. En er is een gigantische productie van "smeer" (weet eigenlijk niet wat de echte naam is?) waardoor er echt klompen vantussen komen. Daarvoor was er totaal geen smeer bij haar te bekennen.

Ik heb de merrie drachtig gekocht toen zat ze op 3 maanden voor de bevalling. Haar uier was toen al halfvol, 1 maand voor de geboorte had ze al een compleet volle uier. Met de laatste week voor de geboorte zijn de spenen nog eens extra vergroot.

Ik weet dus eigenlijk niet hoe haar uier is, als ze niet drachtig of zogend is...

Mijn vragen zijn dus:

* Waarom die enorme hoeveelheid smeer?
* Hoe lang voor de uier echt veel kleiner is? Ik verwacht niet dat ze teruggetrokken worden zoals bij een nog nooit geveulende merrie. Maar toch wel minder zichtbaar als nu.

Jean

Re: Uier merrie na afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:56

kan wel een maand of zo duren Maya, en bij een ander is hij na 1 week klein, dus eigenlijk kun je er niets van zeggen, soms wordt het uier helemaal niet meer klein

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 00:18

mijn veulen is euhmm rond de 20ste augustus gespeend.. En de uier van de merrie vandaag is nog steeds niet "normaal" dus de uier hangt nog wat door. Ik heb de eerste week zeker elke dag haar uier afgespoeld met koud water.

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:02

Dat smeer tussen de uier bedoel je ? Dat is gewoon vuil en resten, lekker schoonmaken met lauw water. Om ze echt droog te hebben, de uier, zal je de merrie even alleen op ruwvoer moeten zetten, geen biks meer. Afspoelen is lekker, vooral als er een hoop spanning nog op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:31

Ik ken het smeer wel, mijn andere merrie (die nog nooit geveulend heeft) heeft het ook. Maar omdat de drachtige het eerder niet had, en nu ineens wel zoveel viel het me op. Omdat het echt veel meer is. Haal er complete klompen vantussen. Doe ik trouwens met babyolie doekjes.

Ik heb de eerste week afgespoeld, maar vind dat nu niet meer nodig. Het is 3 weken naderhand. Ook heeft ze de eerste week enkel op ruwvoer en zemelen gestaan. Maar ik voer haar nu weer flink meer om haar weer terug dik te laten worden. Veulen heeft behoorlijk wat gevergd.

MiSzM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:38

MiJn VerZorG ShetJee Heeft o0k Iedr Jaar Weer VaN DaT ''SmeeR'' iss T0t Nu T0e AlleMaaL G0ed Gk0me:D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:27

MiSzM,

het is niet toegestaan op bokt om MSN-taal te gebruiken. Dit soort berichten lezen namelijk niet fijn voor de overgrote meerderheid van de gebruikers.
Vanaf nu dus alleen berichten in normaal Nederlands plaatsen.