Bezorgde toekomstige moeders???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Bezorgde toekomstige moeders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 20:35

Dat Baily geinsemineerd moest worden, was ik onzettend onzeker wanneer ze hengstig was. Terwijl ik dat maar al te goed weet.
Toen ze ginsemineerd was, was ik zenuwachtig, kon niet slapen en was bang dat ze niet drachtig was.
Nu ze drachtig is ben ik bij de minste vorm van stress ben bang dat het weggaat of dat er iets mis is. Mede door een veulenboek dat ik gelezen heb met al die mogelijke afwijkingen en ziekte.
Nu kan ik daar weer bijna niet van slapen.
Het is het ergste als er weer een scan naderd.
Dit houd ik niet nog 10 maanden vol.

Zijn er nog meer van die (over)bezorgde toekomstige "moeder"???
En zoja: Hoe gaan jullie ermee om???

jessje

Re: Bezorgde toekomstige moeders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:51

ik herken mezelf hier helemaal in
Vorig jaar was mijn merrie voor het eerst (bij mij) drachtig en ik heb er van begin tot einde enorm bovenop gezeten.
Door kisten in de baarmoeder kon ze bovendien haar veulen verliezen bij teveel stress.
Als ze nog maar eens rond galopeerde in de wei was ik al aan het denken dat ze zich toch wel rustig moest houden.
Ik was er ook langs een kant van overtuigd dat ze toch niet drachtig was (omdat ze hengstig toont tijdens de dracht en niet overdreven dik was) en begon pas te geloven dat er echt een veulen zou komen toen haar uiers serieus begonnen te groeien.
Nog zoiets, ze moest nog 4 maand en ik ging al op zoek naar een uier
Ik heb echt dikwijls gehuild omdat ik dacht dat ze niet drachtig was en naar het einde toe uit angst dat haar iets zou overkomen.
Wat ik gedaan heb is een extra keer laten opvoelen en een bloedonderzoek in februari om te zien of ze wel genoeg vitamines ed binnen kreeg.
Probeer positief te denken, dat veulen gaat er echt niet uitvallen als ze een keertje gek doet (makkelijker gezegd dat gedaan) en probeer je gedachten wat te verzetten...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:53

BailyKarlos schreef:
Dit houd ik niet nog 10 maanden vol.

Euh, tja, je zult toch wel moeten he
Denk maar zo: de natuur is een wonderlijk iets, zo'n vruchtje begint met compleet ingebouwd bouwplan en nu ze eenmaal drachtig is gaat de rest heus van zelf, of jij je er nu wel of niet druk over maakt. Voor nu kun je er helemaal niets aan doen behalve lekker op bokt erover praten en er verder niet te krampachtig over nadenken. Het wordt straks tegen de geboortedatum al spannend genoeg, maar daar hebben we het dikke buiken topic dan ook voor

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:56

Ja meld zich

Die van mij was zeer slecht drachtig te krijgen. Vorig jaar is ze gust gebleven en dit jaar is het de (aller)laatste keer nog gepakt. Ik ben over al geweest, bij klinieken, hengstenhouders, enz enz. Allemaal zeer goed geholpen, maar het pakte gewoon niet. De laatste keer stond er zelfs weer vocht in. Ik wilde d'r niet weer weg brengen en had de hoop al op gegeven, maar de Da vond het een intressant geval.
Hij is toen gaan spoelen en zeer hygienisch te werk gegaan, speciaal glijmiddel, goed schoonmaken met water, een steek erbij gezet.
En jawel ze was drachtig.
En toen...... kreeg ze een trap tegen d'r been ,waardoor het flink open lag en gehecht moest worden. Antibiotica keur van zo'n 2 weken gehad, dus ik was eigenlijk er al op voor bereid dat het weg zou zijn, maar het zit er nog. Eind september weer scannen, en ik ben als de dood dat het dan alsnog weg is.
Ik ben diegene die zeer pessimistisch is ('t zal wel weg zijn), terwijl de rest van m'n stalgenoten al hellemaal met me meejuichen. Ik heb zoveel tegenslagen gehad met drachtig worden (vocht, weer hengstig, spoelen, niet drachtig maar op scan schoon enz enz), dat ik zelf eigenlijk denk dat het me nu toch ook niet gegunt is. Van binnen ben ik wel blij natuurlijk (ik kon het ook niet echt geloven dat ze nú wel drachtig was), ik geniet nu in stilte en pas over een maand of 2, 3 in alle openheid als het er nog zit. Dus pas dan maar op.... }>

Kisten in de baarmoeder? Bedoel je niet cysten?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:22

Wahahahaha, ik was ook panisch, hysterisch en compleet over de zeik. Maar het komt vanzelf goed. Je zal zien dat je merrie jóú vertrouwen gaat geven, omdat die er vaak zelf op vertrouwen dat ze het kunnen en dat alles goed gaat. Pride was heel zelfverzekerd drachtig, en dat maakte mij uiteindelijk ook rustig. Toen het veulen geboren moest worden werd ik wel weer nerveus, maar Pride heeft gewacht tot we allemaal weg waren en heeft toen helemaal alleen een kerngezond veulen op de wereld gezet.
En ik maar panisch geweest.
Je moet het allemaal eerst een keer ervaren hebben voor je erachter komt dat het eigenlijk allemaal zo eng niet is. Veel succes in ieder geval! Vertrouw op je merrie, ze kan het echt wel!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:32

Pff ik ook! Het ging in het begin heel ontspannen, we gingen de hengst bekijken, vonden em leuk, en de eigenaresse van de stal waar mn pony staat zei: "Ze is volgens mij ook hengstig" dus ik: "Ja dat dacht ik ook al" waarop mn moeder zei: "Nou dan halen we haar meteen maar op". Gedekt, geschouwd, verder niks gedaan, afwachten maar. Na een tijdje ging ik een beetje in boeken lezen enzo over de geboorte en toen las ik ook wat er allemaal mis kon gaan, en toen was de hel los Ik heb echt maanden zitten stressen maar gelukkig is alles helemaal goed gegaan, veulen is helemaal gezond en wel

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 21:31

Ik ben blij dat ik niet de enige ben!!!
En die boeken zijn ook wel verschrikkelijk!!! Je moet er wat vanaf weten dus je gaat het lezen, maar er staan bijna alleen maar enge, ongezonde en afwijkende gevallen in.
Al die plaatjes van dode veulens, abortussen en miskramen spoken maar door mijn hoofd.
En ik maar moedig doorlezen.

Ik ga wat meer op die merrie van mij vertrouwen, zoals jullie zeggen.
En als aanstaande donderdag er weer een scan geweest is kan ik weer een beetje ademen. Dan is er toch weer zoveel % minder kans dat het mis gaat.
Stressvrij kan ik haar leven niet maken, maar ik doe er alles aan om haar aan zo min mogelijk bloot te stellen.
En ik probeer er lekker van te genieten, net als zij! Die hardstikke relaxt is.

Tja, t is ook van ons als "moeders" wel begrijpelijk dat we zo panisch worden!
We willen het gewoon zo graag!!!

Dat komt alleen maar ten goede van de veulens, want die worden overspoeld met liefde van 2 mama's!!

Ik vind wel dat dit hele proces van inseminatie, drachtig scannen, 11 maanden en geboorte, erg werkt op je eigen moeder gevoelens.
(mijn innerlijk moeder komt al aardig naar boven)

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:44

ik had nergens last van....
totdat het veulen van de merrie tegenover odilan een beestje kreeg die kromme beentjes had omdat het verkeerd had gelegen
kennen jullie fighter van bokt? naja dees was nog erger
toen moest odi nog... ik de hele tijd ohhh en als het maar goed gaat enz enz ajax kwam helemala goed ter wereld
alleen odi wou hem niet hebben....grrrrr
was na 2 dagen over nu gata het hele goed maja ze is wel op hem gaan staan nu heeft hij een harde plek in zn hlas heeft er geen last van maar toch. moet ik haar nu weer laten dekken of niet? ik wil het graag omdat ajax haar 1ste veuleun is moet ze het gewent zijn
maja stel je voor dat het weer zo gaat.....
nu al stress terwijl ik nog niet eens weet of ze wel gedekt wordt dit voorjaar

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:50

Bij mij valt het allemaal wel mee. Ik word pas bezorgt in de laatste maand. Angel stond er 2,5 week geleden als een super kneusje bij, aan 4 benen bevangen, alles deed haar pijn en daarover heen brak er nog een virusje bij mij op stal uit.
Ongerust over het veulen ben ik niet, enkel over de pony's die hier daadwerkelijk rond lopen.
Een risico dat het fout gaat, ja dat is er wel. Ze heeft vorig jaar November haar veulen verworpen, maar ga er niet van uit dat dat dit jaar weer gebeurd(ze heeft al 2x een gezond veulen op de wereld gezet).

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:28

Nee ik ben niet gestressed of zenuwachtig. Het word mijn eerste zelf gefokte veulen en ik kan niet wachten tot ze het eruit poept
Ik moet toch ook eens op zoek naar een van die boeken gaan want het lijkt mij wel interessant om te lezen.
Tuurlijk kan er altijd wat fout gaan en als het fout gaat is het gewoon niet voor ons bestemd!

andrea37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:51

ik was ook bang dat ik haar niet meer drachtig kreeg. ze heeft al 6 veulens gehad maar dit jaar was het een ramp om haar drachig te krijgen ik wou perse bodo er op maar bodo dekt alleen maar thuis en dat is eind weg de merrie heeft heimwee gehad en werd dus niet goed hengstig. zelfs haar vriendin is mee gegaan een a welsh maar ze bleef heimwee houden en nu is ze eindelijk drachtig na 3 mnd .het veulenen is nog elk jaar goed gegaan ze geeft het heel duidelijk aan ze gaat kegelen daarna na een paar uur gaat ze wiebelen en dan komt het heel snel binnen een uur vorige keer was ik een camera in haar stal aan het plaatsen met een aantal man stonden we er bij ze gaat liggen en gooit zo het veulen er uit iedereen stond er verbaasd van meestal is het in de avond dat ze veulend. daarna word ze een paar dagen wel heel boos als je alleen al naar het veulen kijkt vooral vreemden. moet ze echt niks van hebben

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:05

Ben ook nu pas gerust, nu ik maandag toch nog maar een keer ben wezen scannen, omdat ik het ook niet vertrouwde. Dacht dat ze hengste, dat ze niet aankwam (maar ja, zie haar ook de hele dag, dan wil je de kilo's er wel bij aan kijken!). Ze is nu een dikke 5 maand en het veulen is supergezond zei de dierenarts en hij pastte niet meer op het beeld zo groot is ie. Dus je bent echt niet de enige.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 16:37

Ik wilde even mededelen dat mijn angst en overbezorgdheid klopte.
Baily heeft een miskraam gekregen.
Dus ik ben geen (en word ook geen) toekomstige "moeder" meer.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:23

Aaah wat jammer
Zelf ben ik ook overbezorgd hoor..
Orchid moet in de loop van deze week hengstig worden als ze niet drachtig is...
En anders word ze rond woensdag gescand...
Al m'n nagels zijn al kort gebeten en ik ga er ook best wel van uit dat het weer niks word...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 13:07

Ik denk dat het vast wel raak is!
En dat je volgend jaar van een prachtveulen kan genieten!

En wat Baily en mij betreft: We zijn nooit de gelukkigste combinatie geweest. Veel ongeluk gehad samen en als het even goed gaat (geen blessures of andere nare dingen) dan komt het vlak erna.
T was gewoon te mooi om waar te zijn. We waren laat in het seizoen ze isal 14 nog nooit een veulen gehad enhet was in 1x raak.
Soms denk ik dat het een straf is.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:31

Hoe gaat het nu met je?
Ga je haar volgend jaar weer laten dekken of niet?
Orchid is nog niet hengstig...Misschien is ze toch drachtig geworden!
Hier gaat ook niet alles van een leien dakje hoor...
De eerste keer was ze niet drachtig, de 2e keer hebben ze slijmonderzoek gedaan waaruit bleek dat ze een bacterie in dr baarmoeder had waardoor ze niet drachtig werd, toen is ze gespoeld, en nu..de derde keer...is ze misschien drachtig geworden.
Ik hoop het maar want ik wil haar nou niet al te graag weer naar dat dekstation hebben, toen we haar de laatste keer haalden stond ze gewoon in een grote hoop stront! die stal was helemaal niet uitgemest, en nu heeft ze mok...
En daarbij hadden die mensen nog lopen liegen ook, we hadden gebeld voordat we haar zouden halen, of ze al niet meer hengstig was, en nee ze was niet meer hengstig.
Kom je daar, zijn ze d'r nog aan het dekken!!!!!
En reken maar dat ze hengstig was!
Dus van mij kunnen ze de boom in, geen Romantico meer volgend jaar!
Rekenen ze nog 3 euro stalgeld per dag ook, nou...het kost ze op die manier ook erg veel stro NOT
Als ik haar ooit weer wil laten dekken ga ik wel over op K.I. ofzo...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:26

Met mij gaat t wel, hoor!
Ik probeer er gewoon niet meer aan te denken en het een halfjaar vergeten en das pas weer aandacht aanschenken.
T is ook wel gek want het voelt alsof er een last van me schouders af is (na het grootste verdriet dan).
Omdat ik er zo over-serieus mee omging en zo paniekerig deed denk ik.
En nu kan ik me weer losser gedragen tegenover haar i.p.v. zo gestrest.
Volgend jaar ga ik er gewoon niet meer zo zwaar aan tillen, maar wat nonchalanter mee om, ik bedoel ieder die dat doet daarbij komt het allemaal goed. En volgend jaar heb ik kansen zat dus geen tik tak tik tak meer. Geen neroot meer.

Maar wat rottig dat ze zo met je paard zijn omgegaan!
Echt niet normaal. Dan zou ik het ook gehad hebben.
Je zou haar toch nog laten scannen?
Ik wil echt graag weten of het gelukt is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:52

Tjee Bailykarlos wat vervelend zeg. Vreselijk als je overbezorgdheid ook nog eens bevestigd wordt. Ik hoop dat je je volgend jaar eroverheen kunt zetten. sterkte....

Verder ben ik bij het eerste veulen van Ro ook panisch geweest. met 9 maanden drachtig reed ik nog een wedstrijd met haar. Dat ging super. De jury geloofde niet dat ze drachtig was dus met bijna 10 maanden dracht heb ik de veearts nog eens laten komen om op te voelen. Ze was gelukkig drachtig. Ik heb het vreselijk benauwd gehad hoor. Ro was de eerste 2 weken levens gevaarlijk er kon geen vreemde in de box komen. ze sloeg alles kapot in een straal van 5 meter. Ik kon er wel bij maar het ging niet van harte. Bij het 2e veulen was ze ook zo de eerste 2 weken daarna gaat het goed.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:00

Sammie schreef:
Ja meld zich

Die van mij was zeer slecht drachtig te krijgen. Vorig jaar is ze gust gebleven en dit jaar is het de (aller)laatste keer nog gepakt. Ik ben over al geweest, bij klinieken, hengstenhouders, enz enz. Allemaal zeer goed geholpen, maar het pakte gewoon niet. De laatste keer stond er zelfs weer vocht in. Ik wilde d'r niet weer weg brengen en had de hoop al op gegeven, maar de Da vond het een intressant geval.
Hij is toen gaan spoelen en zeer hygienisch te werk gegaan, speciaal glijmiddel, goed schoonmaken met water, een steek erbij gezet.
En jawel ze was drachtig.
En toen...... kreeg ze een trap tegen d'r been ,waardoor het flink open lag en gehecht moest worden. Antibiotica keur van zo'n 2 weken gehad, dus ik was eigenlijk er al op voor bereid dat het weg zou zijn, maar het zit er nog. Eind september weer scannen, en ik ben als de dood dat het dan alsnog weg is.
Ik ben diegene die zeer pessimistisch is ('t zal wel weg zijn), terwijl de rest van m'n stalgenoten al hellemaal met me meejuichen. Ik heb zoveel tegenslagen gehad met drachtig worden (vocht, weer hengstig, spoelen, niet drachtig maar op scan schoon enz enz), dat ik zelf eigenlijk denk dat het me nu toch ook niet gegunt is. Van binnen ben ik wel blij natuurlijk (ik kon het ook niet echt geloven dat ze nú wel drachtig was), ik geniet nu in stilte en pas over een maand of 2, 3 in alle openheid als het er nog zit. Dus pas dan maar op.... }>

Ik herken dit wel, mijn merrie werd d eeerste keer niet drachtig, uitstrijkje laten maken, bacterie gespoeld, daarna was ze gelijk drachtig.
2 maanden geleden heeft mijn merrie in het draad gelegen en een behoorlijk heftige wond aan overgehouden. Ik heb haar toen ze naar huis mocht (week kliniek) voor de zekerheid laten scannen, omdat ze waarschijnlijk behoorlijk gevochten heeft in het draad. Maar toen zat het er nog en zag het er goed uit. Nu laat ik haar nog 1 keer opvoelen, gewoon voor mijn eigen gevoel. Kan me niet voorstellen dat het echt gaat gebeuren.. Zou het dan eindelijk eens voorspoedig gaan?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:26

Vandaag is ze nog niet hengstig
We gaan dus nu de da bellen, om te laten scannen (en weer eens kiezen vijlen...) Ben zo hyper }>