Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjuimpje schreef:Ik breng altijd de merrie weg naar een andere stal. Mijn ervaring is dat het dan het snelste gaat. Als ze binnen gehoors afstand (of zichtafstand) staan duurt het veel langer, ook zal de merrie dan langer melk aanmaken wat de kans op uierontsteking groter maakt. Daarbij vind ik het gewoon zielig om ze naar elkaar te laten gillen maar ze niet bij elkaar te laten.
toen het zover was. Terwijl ze toen ook al wel af en toe werden gescheiden wanneer ik ging rijden, maar dit was nooit zo'n succes. 
Jura schreef:Ik ben het helemaal met je eens (zoals ik boven al schreef). Accuut afspenen kan nooit echt goed zijn, het geeft zoveel stress en trauma. Je kunt altijd merrie en veulen erop voorbereiden door ze langzaam te wennen. En inderdaad ook beter voor de melkproductie van de merrie etc.
MirandaB schreef:Gister kwam het nieuwe veulen van mijn vriendin en die is ook accuut afgespeend. Samen met de merrie naar de opfok gebracht.
Merrie weg. Veulen bij ander veulen in box.
Was even paniek, maar na 5 minuten gingen de eerste happen kuil en stro alweer naar binnen. En liet mevrouw het arme friesje in de box even goed merken wie ze was.
Het is even traumatisch op het moment zelf maar ik denk wel dat ze het snelste tot rust zijn omdat ze moeder ook helemaal niet meer horen op deze manier.

maar als het MOET heb ik geen idee.. ik denk langzaamaan..