Merrie en veulen op de trailer, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Merrie en veulen op de trailer, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:18

Volgens mij is deze vraag al een aantal keren gesteld, maar ik kon het zo gauw niet vinden en de zoekfunctie werkt nog niet zo handig Maargoed wat ik wou vragen, Saké en Kayo gaan 17 september naar de keuring, ik heb dan de keuze uit een 1,5 paards en een 2 paards trailer om ze te vervoeren. We hoeven gelukkig niet een heel lang stuk te rijden, maar mijn vraag is, wat is het handigst, om de dieren in te vervoeren? Of hoe doen jullie dat? Mij werden namelijk meerdere adviezen gegeven, de ene vertelde dat ik het best de 1,5 paards kon nemen, want dan zette je de merrie vast en het veulen er vlak naast, deze liet je wel los staan, maar doordat ze vrij dicht naast elkaar staan, kan het veulen niet draaien, wat volgens hem veiliger was. En anderen zeggen weer, neem een 2 paards trailer en doe het tussenschot eruit, laat de merrie in en zet haar vast en het veulen los, 2 hooibalen voorin de trailer, voor het geval het veulen onder de buis door wil en rijden maar! Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!

Gr. Melina

Y_DG

Re: Merrie en veulen op de trailer, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:28

ik heb forpreza altijd vervoerd met een 2 paards trailer. We haalden het tussenschot eruit, alles eigenlijk... We hangen er een hooinet in en klaar is kees De moeder hangt vast en het veulen staat los. Dat lukt perfect. Als je veulen vaststaat en geraakt in paniek dan ben je verder van huis.
als het vanachter wel te laag is zodat het veulen eruit zou kunnen springen, doe dan ff dat zeil dicht vanboven. En zat de raampjes open. Want ik zou ook niet graag een veulen op de autosnelweg zien

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:25

Thanks!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:24

ik heb dan wel een shet met veulen, maar vervoer ze met een 2paards trailer, zonder schot. staan beiden los, ook de moeder, want die hangt dr zelf op!

we zijn 3 keer naar de hengst geweest om te dekkken, ook steeds schouwen enz, dus hebben samen ongeveer wel 10 keer in de trailer gestaan

morgen gaan we naar de keruing, en dan doe ik het ook zo!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:39

Als ik mijn merries met veulens moet vervoeren dan gebruik ik mijn 2-paards trailer met schot ertussen en zelfs nog met een afscherming onder de bar. Het veulen rijd los in zijn eigen 'box' als het waren. De merrie staat gewoon rustig er langs. Als moeder rustig staat dan zal het veulen na de eerste onrust en evenwicht zoekend verplaatsingen vrij snel gaan staan.

Nadelen van geheel los langs en rond merrie:
- je geeft de indruk voor de toekomst dat dit altijd mag, rond lopen
- de merrie kan niet rustig staan, creert onrust omdat zij haar kind in de gaten moet houden
- omdat het veulen niet zijn eigen plek en daarin steun vinden (muren), bestaat nog altijd de mogelijkheid dat tijdens het vervoeren, dat het uitglijd of zelfs gaat liggen onder de benen van zijn (even zeer op zoek naar steun) moeder.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:49

Ik vervoer ze als ze heel klein zijn met een 2 paards met schot, moeders links en het veulen ervoor met het hoofd onder de buis door naar moeder toe aan de binnenzijde, dan direct gaan rijden en aan het eind van de rit staat het kleintje mooi naast moeder met het hoofd op uier-hoogte

Als ze dan wat groter zijn en niet zo makkelijk meer onder de buis door gaan gewoon in een 1,5 paards, moeder weer links, veulen rechts ernaast. Mijn bijdehandje had bedacht dat ze gewoon achteruit kon wandelen als ze wilde drinken, dus ze stond nog hetzelfde aan het eind van de reis

En nu met de NK heb ik gevraagd aan marion of ze haar wil leren vast staan, dan neem ik een 2 paards en zet ze allebei gewoon vast, wia is dan al 4,5 maand en ze word daarna ter plaatse afgespeend waarschijnlijk, dus dat is gelijk extra handig dan... Maar ja, ik hoef dan maar een uurtje ofzo want ze staat er kort op...

Dus bij twijfel zou ik een 1,5 paards aanraden en het sake los zetten. Hij is al wat groter nu dus zo hebben ze genoeg ruimte maar ook niet te veel. Hij is eerder vervoerd en als er geen rare dingen gebeuren kan hij zich nu beter staande houden. Als je denkt dat ie te weinig heeft en zich misschien wil omdraaien om te drinken kun je hem misschien zelfs nog beter achteruit erin zetten, staat ie gelijk steviger ook... Als je een 2 paards neemt hebben ze wel meer ruimte, maar ik denk ook niet genoeg om veilig te keren en hij zal waarschijnlijk eerder willen keren door de extra ruimte.
Niet dat je dat tegen houd hoor, shamyr keerde om in een 2 paards met schot op zijn eigen stukje met 4 maanden met het afspenen...

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:41

Bedankt voor alle adviezen! We gaan waarschijnlijk toch met de 1,5 paards en dan moet ik even kijken of ik Saké los of vast zet, Kayo staat in elk geval wel los naast moeders. Ik hoop dat ze zo een beetje stil blijven staan, ga van te voren nog wel even oefenen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:37

Succes iig! ow ik zie nu pas dat ik een foutje maakte... ik bedoelde sake vast en kayo los dus, er staat nu "het sake" ?? mja het was al laat he... Erg complete zin weer, ik doe mijn haarkleur weer eer aan

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:08

Ja ik dacht al, volgens mij kan ik de merrie beter vast zetten Maar Kayo doe ik los, ik hoop dat hij netjes naast mam blijft staan, gelukkig is het maar een klein stukkie naar Ermelo. Ga je ook nog met je arabjes naar de Nationale?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:04

Melina schreef:
Ja ik dacht al, volgens mij kan ik de merrie beter vast zetten Maar Kayo doe ik los, ik hoop dat hij netjes naast mam blijft staan, gelukkig is het maar een klein stukkie naar Ermelo. Ga je ook nog met je arabjes naar de Nationale?

Met Mawiyah ga ik inderdaad. Ik ben benieuwd hoe ze zich redt tussen wat meer kwaliteit enzo, of ze dan nog een beetje haar hoofd boven water kan houden... Shanaya gaat natuurlijk ook mee, maar die laat ik niet lopen verder, daar vind ik haar niet rastypisch genoeg voor. Misschien volgend jaar een regionale ofzo... Verder mag zij gewoon zulke mooie kindjes blijven geven, dan bewijst ze toch een hele goede fokmerrie te zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:08

Als je met merrie en veulen op pad gaat, ongeacht de breedte van de trailer en het tussenschot: doe je wel de bovenklep/het bovenzeiltje dicht? Merrie vastzetten, veulen los, ze zal wel niet over de klep heengaan, maar dat risico wil je toch liever niet lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:43

Citaat:
2 hooibalen voorin de trailer, voor het geval het veulen onder de buis door wil en rijden maar!

Dit zou ik niet doen...(mijn mening dus)

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:52

ShamalArabs schreef:
Melina schreef:

Met Mawiyah ga ik inderdaad. Ik ben benieuwd hoe ze zich redt tussen wat meer kwaliteit enzo, of ze dan nog een beetje haar hoofd boven water kan houden... Shanaya gaat natuurlijk ook mee, maar die laat ik niet lopen verder, daar vind ik haar niet rastypisch genoeg voor. Misschien volgend jaar een regionale ofzo... Verder mag zij gewoon zulke mooie kindjes blijven geven, dan bewijst ze toch een hele goede fokmerrie te zijn...

Ik weet ook niet of die van mij het redden hoor, tegen de toppers, maar ik doe meer mee voor de lol. En eigenlijk de grootste reden, het is lekker dichtbij. Er zijn jammergenoeg hier in de omgeving geen regionale keuringen geweest, dus ga ik maar naar de nationale. Ik reken helemaal nergens op en ik maak er gewoon een leuke dag van

Cassidy, ik zal eraan denken!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:36

Hey Melina,

Leuk dat je naar de nationale gaat! Wij hebben onze merrie en veulen ook (naar de Lowland Cup) vervoerd in een 1,5 paards trailer. Moeder vastzetten, veulen los ernaast laten staan. Zorg er wel voor dat je voorin de trailer wat hooibalen vastzet, zodat de kleine niet onder de voorstang doorkan. Hooinet voor mam, klepzeil achter dicht en rijden maar.
Succes op de keuring!!