dit is toch niet normaal of wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kannie

dit is toch niet normaal of wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:00

ik vraag me echt af of dit normaal is:
ik heb een hengsteveulen van net 2 maanden oud, vorige keer twijfelde ik nog, maar nu weet ik het zeker; hij probeert zijn moeder te dekken.
als de merrie hengstig is, kruipt hij er continue bovenop met stijve leuter en al
en moeders vind het allemaal maar goed, die gaat er lekker voor staan en maar pissen...
het is dat hij er nog niet bij kan, maar hij doet zijn uiterste best compleet met hengstebeten.
ik heb dit nog nooit eerder gezien bij zo'n jong dier en vind het ook zeer apart dat moeder dit toelaat.
als ze niet hengstig is springt hij er natuurlijk ook vaak bovenop, maar dat is dan echt puur spelen, maar het gedrag wat hij nu vertoont is heel anders,
ben benieuwd of dit vaker voor komt

daantjuhhh

Re: dit is toch niet normaal of wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:03

bij die van mij niet.
Mijn hensgtje probeert wel eens wat maar mams accepteert het niet.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:20

Onze Atje deed dat met 4 dagen oud al .
Hij is nu 4 maanden en al afgespeent. Hij heeft zijn ma de vernieling in geholpen. Ma was aan het rollen en hij sprong er boven op. Ma ging liggend draaien en staat nu met verrekte kniebanden. Atje is zaterdag naar Belgie gegaan. Atje mist zijn ma, maar ma mist Atje voor geen meter.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:24

mijn hengstje is nou bijna 5 maand oud en steigerd wel eens naar zijn moeder maar verder doet hij helemala niks... heb het ook nog nooit eerder van gehoord

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:31

Ik heb mijn hengstje 1 keer op zijn moeder gezien, heb niet eens gekeken of hij iets probeerde, maar heb hem dr als de sodemieter afgehaald want verhalen zoals dat van jou dat wil ik proberen te voorkomen, en mss was dit alleen maar spelen, ik wil het niet.
Ik zou zo snel mogelijk afspenen wanneer dit kan want ik zou zon hengstej toch niet meer bij de moeder in de buurt willen hebben.
Vooral niet na het verhaal van Phiabink!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:55

ik zou wel uitkijken, want als die dit gedrag zichzelf aanleert, en hij word groter en groter, word het steeds moeilijker om dit af te leren, en dan zit jij straks met een drachtige merrie, en een vervelende hengst! en een incest veulen om maar ff iets te noemen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:01

ja maar je speend een veulen toch wel ereder af asl 10 maand..
En voor die 10 maadn zijn ze zeker weten nog niet drachtig.
Normaliteit speen je af met ong 5 maand dus zou me geen zorgen maken.
Hij zal het dan waarsschijnlijk op de hensgtenweide wel een x weer proberen bij een andere hengst en zal dan wel merken dat die dat niet acceptaart en krijgt dan wel een knal.
En zo word hij sociaal en leert hij die dingen af.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:08

Onze haflinger hengsten veulen doet dit ook. (2,5 mnd) Niet alleen bij zijn moeder ook bij het andere hengstenveulen en bij een andere merrie die we hebben lopen. Gelukkig accepteren de andere paarden het niet en krijgt hij regelmatig een lel. Toch probeert hij het iedere keer, met stijve ... en al. Raar beest. Het andere hengstveulen daarinetegen doet dit helemaal nooit. Heel apart.

knarzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:11

Nou, het veulen dat bij mijn merrie loopt is nog veel apparter... Hij probeert in de wei steeds een andere merrie te dekken (niet zn moeder!). Hij drinkt zelfs bij die merrie... En hij probeert haar ook steeds te dekken, en ze laat het allemaal toe... Echt heel appart! Hij probeert het bij zn eigen moeder niet, want die moet daar niks van hebben.

groetjes x

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:31

Wij hebben nu verschillende hengst veulens om ons heen gezien en maak je niet ongerust ze doen allemaal wel pogingen om op mams te klimmen met of zonder leutertje ................ En ja het veulen wat bij mijn merrie loopt heeft het zelfs 1 keer geprobeerd terwijl ik haar aan het rijden was dit was ook maar 1 keer hoor heb hem even goed laten schrikken. hihi

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:37

Nou jaaaaa zeg, wat een oversexte draakjes toch! Ik heb het met interesse zitten lezen. Ons hengstveulen van twee jaar geleden heeft het nooit gedaan. Ja, wel steigeren en zo, maar niet proberen te dekken. Goh, dat ze dat al zo vroeg doen! Maar hopen dat ik een merrieveulen krijg. Anders arme Lee

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 09:18

ik had er ook heus wel eerder van gehoord, maar niet van veulens van die leeftijd, pas als ze wat ouder zijn. en ik had er ook nog nooit van gehoord dat de moeder dat ook toe liet. want als ze niet hengstig is en hij springt bovenop haar krijgt hij vaak genoeg een klap. hier een foto van mijn oversexte (inderdaad mac ) HENGST;
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:53

jonge veulens doen het allemaal hoor,bij ons op stal is het veulen nu 3mnd en die klimt al weken achterop mams.

met of zijn leuter eruit,het is de natuur.
echt dekken doen ze niet,maar ja het zijn hengstjes en het hoort er gewoon bij.
en ze maken met deze leeftijd toch niets klaar!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:56

De kleintjes oefenen gewoon .
Jong geleerd is oud gedaan.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:43

Hmmm, wat apart. Heb ik de mijne nog nooit zien doen. Hij springt wel aan alle kanten op zowel de ruin als de merrie, maar wordt er ook weer evenzohard afgemept Kan me niet voorstellen dat zon kleintje daar nu al echt zoveel besef van heeft en wat raar dat de merrie zo op haar veulen reageert?

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:47

mirgino schreef:
jonge veulens doen het allemaal hoor,bij ons op stal is het veulen nu 3mnd en die klimt al weken achterop mams.

met of zijn leuter eruit,het is de natuur.
echt dekken doen ze niet,maar ja het zijn hengstjes en het hoort er gewoon bij.
en ze maken met deze leeftijd toch niets klaar!

Was bij ons op de manege vorig jaar net zo.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:26

de mijne doet het ook wel, maar gewoon speels:

Afbeelding

Afbeelding