veulens verwerpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patty1985

veulens verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 15:04

Ik zat met de gedachte van, gebeurt dat nou eigenlijk vaak dat ze een veulentje verliezen?Ik weet 1 rede dat ze t kunnen verliezen en dat is stress toch?De beginperiode is toch het riskantst ik hoor het wel. groetjes

Mac

Re: veulens verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:03

Stress, bacteriële infecties, gedraaide navelstreng, schop tegen de buik, foutje in de foetus... etc etc ...

Veel veulens gaan verloren tijdens de eerste twee maanden. Dan merk je er eigenlijk weinig van. Een andere risicotijd is uiteraard de bevalling zelf.

Niet te veel bij nadenken, anders wordt je gillend gek

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:04

Pauk had vorige week ook een schop tegen dr buik gehad..Ze zit wel al op 3 maanden..Gelukkig was op dat moment de hengstenhouder er ook we waren op een keuring..Zij zei dat als ze een schop kreeg ff in de gaten houden of het niet dik wordt en geen etter enzo en als dat wel zo is moet er gescant worden..Nix aan de hand gelukkig..Maar op dat moment was ik ook wel ff bang..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:18

mijn pony heeft haar veulen verworpen toen ze bijna op het eind was.

ze was rond de 1 week van juli uitgerekend en 10 juni lag er een dood veulen in de wei.[zie profiel]

ze was al 314 dagen!

de reden weten we niet en er was niets aan haar te merken .
alles was tot toen normaal verlopen ,hoewel ze wel een erg beweeglijk veulen in haar buik had .
en de merrie was ook erg dik,achteraf blijkt dat allemaal veulen geweest te zijn.
deze was heel erg groot,102cm van schoft tot hoefje.

en dat terwijl de moeder 150cm en de vader 154cm was.

we houden het maar op een fout van moeder natuur,er zal wel iets niet in orde geweest zijn.

de dag ervoor bewoog het nog stevig!
Laatst bijgewerkt door mirgino op 07-08-05 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:21

Zelf heb ik dus dit jaar precies hetzelfde meegemaakt als Mirgino. Wij zijn er wel bijgeweest, maar het veulen is ook dood geboren op 329 dagen. Was ook een groot veulen en het gebeurde na een hele goede dracht. Kennelijk was er toch iets fout.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:25

Ja ik denk dat ik er misschien toch teveel bij nadenk haha.De eigenaar van mijn stal die zegt ook van maakt je niet druk het zit gewoon goed vast en als het wordt verworpen dan zit er iets niet goed je kan er nu niks meer aan doen,dat is ook wel zo maar de gedachte ik wil dat beestje zo vreselijk graag hahaha.Weten jullie ook vanaf waneer de merrie zelf het veulen kan gaan voelen,want die van mij is nu 3.5 maand en net als vandaag gaat ze erg schoppen tegen dr buikheel onrusig en dan keihard wegrennen enzo en dan weer stoppen en kijken hahaha en gek doen en dan is t opeens over.Op stal zeggen ze dat ze het nu kan voelen alleen wij nog niet ahha.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:29

verkeerde medicatie krijgen van de dierenarts tegen leverontseking ... gevolg vergiftigde melk

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:39

Zo dan das heftig is dat bij jou gebeurd of niet ??

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:21

vorig jaar zijn wij er 2 verloren,waarvan 1 met 4 maanden verworpen is. (te veel littekens in haar baarmoeder) en de ander met 9 maanden zonder oorzaak.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:47

Rhino is ook een grote boosdoener

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:04

daar dacht mijn dierenarts ook aan ,maar dat heerst niet bij ons.

en het paard van de eigenaar is wel gezond geboren op dezelfde stal.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:56

Myrdal schreef:
Rhino is ook een grote boosdoener

Daarom hebben we die van 9 maanden laten onderzoeken in utrecht (blegh met zo'n dood veulen in de kofferbak), want we hadden toen nog drie merrie's drachtig en ze konden geen oorzaak vinden. gelukkig geen rhino. Dat was wel effe twee weken stress!! (zolang duurde het voordat we de uitslag kregen)

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:02

Jeetje dat is wel heel erg zeg Ik heb utrecht ook om info gevraagt voor rhino en toen zei utrecht van je moet je merrie laten enten met de 5e de 7e en de 9e maand voor rhino.Dus ik doe dat dan maar.Maar ik denk nu gewoon van als het goed vast zit en alles is okeej zal het wel goed gaan als er iets fout gaat dan is er toch iets niet goed geweest toch???

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:52

patty1985 schreef:
Jeetje dat is wel heel erg zeg Ik heb utrecht ook om info gevraagt voor rhino en toen zei utrecht van je moet je merrie laten enten met de 5e de 7e en de 9e maand voor rhino.Dus ik doe dat dan maar.Maar ik denk nu gewoon van als het goed vast zit en alles is okeej zal het wel goed gaan als er iets fout gaat dan is er toch iets niet goed geweest toch???

Enten heeft alleen maar zin als de hele stal waar de merrie in staat geent word. Dus als ze alleen staat kan je het wel doen, maar de merrie kan wel tot 40 graden koorts krijgen van die enting.

Als je bang bent voor rhino dan moet je je merrie ook niet meer vervoeren naar andere plekken, zoals met wedstrijden.
En omgekeerd ook, als ze bij jou op stal ook wedstrijden hebben dan heeft het ook weinig zin.

Als ik jou was zou ik me maar niet zo druk maken anders zijn het 11 lange maanden. De natuur gaat toch zijn eigen gang.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:50

Ja daar heb je ook helemaal gelijk in alleen het is ze vreselijk moeilijk om er niet aan te dneken haha.Ik denk dat iedereen die nu een drachtige merrie heeft of had daar ook veel last van had of heeft haha althans ik wel haha.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:37

Vorig jaar heeft mijn merrie verworpen op 10 maand. Het veulen was al dood toen het geboren werd (haar kon je eruit trekken). De placenta was niet goed doorbloed. Ik vermoed dat de merrie een placenta onsteking heeft gehad, want dit jaar had ze het weer maar hebben we door het geven van antibiotica en regumate het veulen kunnen behouden. Mijn merrie is dus niet echt geschikt voor fokken. Ik vermoed dat het te zwaar voor haar is omdat ze aan de kleine kant is, en daardoor een ontsteking oploopt. Bij mijn merrie was het te zien aan vroege uierontwikkeling en veranderingen in haar gedrag.

Als je merrie er gevoelig voor is willen ze nog wel eens vanaf het begin regumate geven, maar meestal gaat het gewoon goed hoor.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:05

patty1985 schreef:
Ja daar heb je ook helemaal gelijk in alleen het is ze vreselijk moeilijk om er niet aan te dneken haha.Ik denk dat iedereen die nu een drachtige merrie heeft of had daar ook veel last van had of heeft haha althans ik wel haha.

die van mij zijn ook weer drachtig en we zien het wel. Ik heb het alleen tijdens de bevalling, dat ik dan zenuwachtig word.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:33

Oh ja de bevalling zal wel zwaar worden voor me hahaha ik kan er nix aan doen ik denk er constant aan hahaha.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:22

ja .... het veulen is geboren maar na 2 dagen ingeslapen ...

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 17:48

Jeetje zeg hoe komt dat als ik vragen mag?? In ieder geval veel sterkte

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 23:03

Voor mijn dode veulen was geen enkele verklaring hoogstwaarschijnlijk navelstreng afgekneld verder was alles gezond.
Ach wat kan je ermee

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:39

het is ook erg dubbel!

overal zie je nu veulentjes lopen,dat had bij mij ook zo moeten zijn.

we zijn erg voorzichtig met de merrie geweest,altijd goed opgelet en toch....

het veulen [zie profiel] was wel te vroeg maar helemaal af.

was wel aan de grote kant ,102cm ,en dat voor een veulen met een moeder van 150cm en een vader van 154cm.

er waren geen tekenen van een te vroege bevalling.
ze liep dus ook gewoon in de wei.
ze was 314 dgn drachtig,het werdt nog niet verwacht.

we hebben ons erbij neergelegd,maar soms als ik de foto`s aan het bekijken ben,bekruipt me toch weer het gevoel WAAROM TOCH?

het was een heel mooi merrie veulentje wat gewoon had moeten leven!

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:13

Jeetje wat erg zeg ik heb er eigelijk geen woorden voor nou heel veel sterkte hoor.