5maand oud veulen wil geen halster of masker om

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sapphire

5maand oud veulen wil geen halster of masker om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:32

Ik zit een beetje met een probleem
Ik heb een merrieveulen van nu ruim 5 maanden (21-02-05 geboren) en ze begint nu opeens heel raar te doen; ze wil der vliegenmasker niet meer om, der halster niet meer terwijl het dervoor helemaal geen probleem was.. en ik weet ook zeker dat ze er nooit een slechte ervaring mee heeft gehad.. (dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen) ook der wormenkuur werd een drama 4dagen terug wat normaal ook geen ''groot'' probleem was, ze ging gewoon stijgeren enzo.. en nu (na dat met der wormenkuur) is ze nog steeds een beetje boos op me..
Ik neem elke dag 2 appels mee die verdeel ik onder Sapphire (het ''probleem veulen) en Rosie (der moeder) ze staan met ze 2en in de wei.. en ze vinden allerbij de appels heel lekker, maar nu ben ik het zo zat dat sapphire zo raar doet dus heb ik vandaag -weer- eerst geprobeert het vliegenmasker om te doen nou toen liep ze dus gelijk weg en als je dan naar der toe loopt rent ze weg dus ik dacht oke dan niet, toen heb ik rosie's vliegenmasker omgedaan en ben ik sapphire gaan negeren en heb ik allerbij de appels aan rosie gegeven en net gedaan alsof sapphire onzichtbaar was ik heb der verder helemaal geen aandacht gegeven en ze vond dit heel erg want ze kwam elke keer tussen mij en rosie doorlopen enzo maar ik dee net of ik der niet zag, als ik eerlijk moet zijn vin ik het heel erg om het zo te doen.. maar ik ben der gewoon zat met dat getrut, ik durf te wedden dat ze het gewoon doet om ''vervelend'' te zijn en ZEKER niet omdat ze het eng vind of wat dan ook maar nu mijn vraag: Moet ik dit vol houden en gewoon elke dag als ze dan der vliegenmasker of der halster niet om wil der voorderest negeren? of juist niet? of mischien weten jullie iets anders?
Ik hoor het graag!!

Groetjes Iris
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 06-08-05 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Allejandro

Re: *Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:34

je moet zeer consequent blijven en haar zeker niet d'r zin geven. dat is wat ze graag wil.
gewoon soort puberteit..

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:46

ja.. dankje voor het reageren maar hoe kan ik der niet der zin geven? als ik der vliegenmasker of halster omwil doen rent ze gewoon weg dan heeft ze eigelijk der zin al want dan heeft ze het toch niet om, maar dan kan ik niet zorgen dat ze der zin niet krijgt want ze staat dag en nacht op de wei en dan krijg ik der echt niet te pakken..

haha ik hoop dat je het nog een beetje snapt

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:24

kan niemand me helpen?? of tips..

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:29

je kan je veulen niet dwingen dat heb je nu wel door denk ik.... probeer eerst haar vertrouwen te winnen voordat je verder gaat... trouwens geen vliegenmasker om bij een veulen is geen ramp hoor.... en als je veulen dag en nacht op de wei staat is een halster ook niet noodzakelijk... als het veulen je eenmaal vertrouwt zal een halster accepteren...

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 18:47

bittermoon schreef:
je kan je veulen niet dwingen dat heb je nu wel door denk ik.... probeer eerst haar vertrouwen te winnen voordat je verder gaat... trouwens geen vliegenmasker om bij een veulen is geen ramp hoor.... en als je veulen dag en nacht op de wei staat is een halster ook niet noodzakelijk... als het veulen je eenmaal vertrouwt zal een halster accepteren...

het probleem is juist dat ze me wel vertrouwd ik ben der vanaf der eerste levensuur elke dag geweest en het was de normaalste zaak van de wereld om als ze geborstelt word der halster om te doen en als er veel vliegen waren der vliegenmasker om te doen heeft ze ook nog nooit moeilijk over gedaan.. nogmaals het is echt geen questie van vertrouwen maar van gewoon vervelend doen en mijn vraag was alleen of het goed was wat ik vandaag heb gedaan (negeren) of dat iemand anders iets beters weet..
maar toch bedankt voor het reageren!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:10

Waarschijnlijk heb je haar beetje bettutel gok ik en daardoor gaat ze je nu uitproberen. Mijn tip wees consequent jij bent de baas.
Niet kunnen vangen? Breng mams in stal of afgesloten stuk o.d. halster erom wandelen hup.
Je moet gewoon consequenter opstellen en anders eventueel hulp vragen, want een jong paard opvoeden is niet niks

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:01

gaat ze wel straks in de opfok? voor nu zou ik niet teveel doen en haar gewoon corrigeren wat wel en wat niet mag. Het is inderdaad een kwestie van consequentie. Ze is gewoon gewend aan die sleur van elke dag en daar probeert ze nu misbruik van te maken, hoe ver ze kan gaan. Wel grappig maar wees consequent.

Sapphire

Re: 5maand oud veulen wil geen halster of masker om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 22:58

@ faniek ja zoiets zou wel kunnen kloppen idd bedankt voor je reactie

@ Djana ze gaat in September / Oktober (ligt aan het weer) naar de opfok en ik denk dat het hoog tijd word jah de opfok is een uur van ons huis vandaan dus we gaan der hoogstens 2x per maand heen.. dan zal ze wel denken oh wat had ik het goed toen mn baasje nog elke dag appels kwam brengen en ff knuffelen daar zou ze toch echt meer derzelf moeten redden tussen de andere veulens haha en ze leren daar natuurlijk allemaal van elkaar..
bedankt voor het reageren!

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:29

nou .. GELUKKIG was het dus een fase haha het is nu weer helemaal over, en het is weer de ''normaalste'' zaak van de wereld om der vliegenmasker en halster om te doen.. ook is ze niet meer boos op me en komt ze weer naar me toerennen als ik aan kom fietsen.

dus ik ben weer blij

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:40

ik denk toch dat het gewoon uitproberen was en dat negeren de goede oplossing was van je! goed gehandeld!