Heel apart .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronacino

Heel apart .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 07:14

We gingen dus fokken met een bonte merrie en een bonte hengst. En wat krijgen we eruit hahaha een bruine merrie;) Wie van jullie heeft dit ook wel is meegemaakt?Het komt blijkbaar dat èèn van de voorouders ook bruin was gefokt of zo iets. Maar groetjes

Faas

Re: Heel apart .

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:21

Ik heb Mrs. Google op je afgestuurd . Die kan je dat vast heeeeeeel goed uitleggen .

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:21

nog nooit meegemaakt, maar heb je ook fotos gemaakt?

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 07:24

Faas: waarom kan ze me het goed uitleggen dan?

Knolliepower: Nee nog niet zal binnenkort even doen. IS nog maar 4 maand oud;) maar heeft ook helemaal niets bont. Groetjes

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:33

Mrs Google, Ibbel op bokt die weet gewoon heel erg veel. Ik heb zelf een bonte door een zwarte arab laten dekken en weet inmiddels zo ongeveer hoe het een en ander in elkaar zit .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:40

Omdat ik bioloog ben, en vrij veel van genetica afweet

Is heel simpel: beide ouders zijn heterozygoot voor de bontfactor.

Ieder dier heeft 2 exemplaren van elk gen. Genen worden meestal aangeduid met letters. Het bontgen wordt bv met P aangeduid (van platenbont).
Bij de celdeling die gebeurt om eicellen en spermacellen te maken, worden die 2 exemplaren gescheiden. Iedere eicel en iedere spermacel heeft dus maar 1 set genen. Als eicel en spermacel samensmelten heeft het daaruit resulterende kind dus weer een volledige set genen, 1 set van pa en 1 set van ma.

Een gen kan dominant of recessief zijn. Van een recessief gen heb je er 2 dezelfde nodig om het kenmerk tot uiting te laten komen. Maw, het gen van Pa en het gen van Ma moeten dezelfde werking hebben.

Het bontgen P is dominant, daarom wordt het met een hoofdletter aangeduid. Je hebt dus maar 1 exemplaar van het gen nodig om een bont paard te krijgen. Dat betekent óók dat het 2e exemplaar van het gen de niet-bonte variant kan zijn: p. Een bont paard kan dus genetisch Pp zijn (een bont gen + een niet-bont gen). Uiterlijk zie je dat niet, omdat het bontgen overheerst. Dit noem je heterozygoot (hetero = ongelijk). Een homozygoot bonte is PP (2x het bontgen).

Als je 2 heterozygoten kruist, heb je bij iedere ouder 2 soorten geslachtscellen: P-eicellen (geven bont) en p-eicellen (geven geen bont), en P-spermacellen (bont-gen) en p-spermacellen (geen bont-gen). Nu snap je wel dat als er toevallig een p-eicel vrijkomt die door een p-spermacel wordt bevrucht, je een pp veulen krijgt, dus effen gekleurd.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:42

Dat bedoelde ik dus

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 07:45

OKey hahaha ik snap het ook helemaal;) ja hahaha waar haal je het vandaan zou ik zeggen maar Bedankt groetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:46

Waar ik het vandaan haal? 6 jaar universitaire studie...

Maar zo moeilijk is het niet hoor. Lees eens een goed boek over erfelijkheid en je komt een eind.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 07:51

OKey Dankje..Groetjes

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:40

ik heb ook z'n paardje pa en ma zijn echte paints en mijn paardje is vos geworden.
Het bevalt mij prima hoef lang niet zo veel te wassen en het paardje is er niet minder om.

groetjes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:04

kijk maar eens in mijn profiel
ik heb een bruin bonte merrie X een zwart bonte hengst als kruising gedaan, er ik kreeg dit jaar een effen bruin merrie veulen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:40

Bij 2 heterozygoten heb je 25% kans op een effen-gekleurde (pp) maar dat heeft Ibbel al perfect uitgelegd

P p ( heterozygoot; moeder )

P PP Pp
p Pp pp
(heterozygoot; vader )

uit 2 heterozygote ouders heb je:

-25 procent kans op homozygoot bont ( PP )
-50 procent kans op heterozgoot bont (Pp)
-25 procent kans op homozygoot effen (pp)
( totaal = altijd 100 % )

Snappie ?

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:02

Wij hebben vroeger een pony gehad en hij had ook 2 bonte ouders. Samber en een onbekende moeder. Hij is zelf helemaal zwart!

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:11

OKeyy... het komt blijkbaar wel vaker voor dus vond het wel heel mooi heel veel vragen wat is de vader nou die hhahah maar bedankt groetjes