klappertanden veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

klappertanden veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 22:00

Vandaag heb ik appaloosa merrie Ginny en haar zoon Adonis (2mnd) twee weken op proef gekregen. Ik ben helemaal in de wolken met beide !

Vanavond in de stallen zag ik iets, mij onbekend, maar het zag er 'vertederend' uit: het hengstveulentje en zijn mama staan in de box naast een ruin. Deze ruin is op slag helemaal verliefd en staat constant te knorren met z'n neus tegen de tralies geplakt. Het veulen kan met wat moeite bij de neus van de ruin, trekt z'n lippen op en 'KLAPPERTAND' dan langdurig....beide snuiten raken elkaar. Dit ritueel herhaalt zich keer op keer.

Wie weet wat dit kan betekenen ?

ps. het lijkt niet op smakken uit onderdanigheid...

Tsikala

Re: klappertanden veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:41

Hahaha toen ik jou tekst las, dacht ik inderdaad aan smakken uit onderdanigheid, dat zou je het eerst denken als je jou stukje leest. Ik denk toch dat het een soort van onderdanigheid is tegenover de ruin, maar dan op zijn manier door te klappertanden, denk een soort van contact maken tussen de twee. Wat anders zou ik er niet op kunnen verzinnen eigenlijk....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:44

Happen/klappertanden/in de lucht kauwen is idd een teken van onderdanigheid bij een veulen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:10

Cassidy schreef:
Happen/klappertanden/in de lucht kauwen is idd een teken van onderdanigheid bij een veulen.

Dacht ik ook!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:13

dat doet de mijne ook...net of ze iets eet wat niet lekker is

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:08

Oh das grappig.
Nu heb ik gelijk weer een antwoord op een van mijn honderden vragen.
Ardino deed dat klapperen ook naar de leidende ruin bij ons op de wei.
Bij de andere paarden niet, hij is vrij ondernemend en stoer.
Vroeg me dus al af wat dat kon betekenen.
Thanks.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:10

zo laten ze zien dat ze een baby zijn, als je hem bij zijn moeder weghaalt doet hij dat ook op het moment dat je hem weer erbij laat. Ik heb me laten vertellen dat ze bij 2 jarige merries hieruit afleiden of ze rijp zijn om gedekt te worden. Als ze dit tegenover de hengst doen, zien ze zichzelf nog als baby.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:35

owwwww ja ik had veulen en moeder 20 minuten gescheiden, komt veulen er weer bij...Deed ze het weer...ik dacht nou, wat heb jij verkeerd gegeten

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:40

mijn veulentje doet het zodra ik op de rug van haar moeder gaat zitten...

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:04

Rhea schreef:
zo laten ze zien dat ze een baby zijn, als je hem bij zijn moeder weghaalt doet hij dat ook op het moment dat je hem weer erbij laat. Ik heb me laten vertellen dat ze bij 2 jarige merries hieruit afleiden of ze rijp zijn om gedekt te worden. Als ze dit tegenover de hengst doen, zien ze zichzelf nog als baby.

Wat grappig, ik zag mijn tweejarige het van de week ook doen bij een vreemd paard. Ze deed het als veulen ook heel veel bij haar moeder. Mams is best dominant terwijl Noa nu nog steeds erg onderdanig is.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:03

wij noemen dat altijd veulenbekken........
Inderdaad om aan te geven...
"ik ben nog een baby, doe mij niets"

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:17

Rhea schreef:

Mijn 14 jarige merrie deed dit nog bij de hengst.... sommige paarden zijn nu eenmaal zo onderdanig dat ze het bj elk vreemd paard doen, of ze nou wel of niet rijp zijn om gedekt te worden.
Anderen doen het als jaarling al niet meer, zo dominant zijn ze. Ik zou dit dus niet als "regel"gebruiken...