mijn veulentje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freakske

mijn veulentje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 19:49

hey
ik heb 2.5 maand geleden een veulen gekrege van mijn merrie...
maar het komt helemaal niet goed in de hand...
ik kan hem wel aaien maar dan heel oppervlakkig over zijn hoofdje.
wat kan ik hieraan doen??
of wat moet ik ervoor doen.
mijn merrie is terug inverwachting maar we zijn bang als het veulen geboren wordt dat het ons ander veulen zal afstoten.
groetjes kristien

_FrOggyLove_

Re: mijn veulentje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:04

maar als die merrie dat veulen krijgt, is dit veulen al sobieso 1 jaar toch?? (als ik het goed begrijp ) Dan is het dus handig om voordat de merrie dat veulen krijgt, deze erbij weg te halen en in een andere wei ofzo te zetten
En dat je veulen nog niet zo goed in de hand is komt vanzelf wel...
als je maar vaak genoeg met haar bezig bent enzo,,

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:05

Mja niks aan toe te voegen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:34

Ik heb je topic even verplaatst naar Kraamstal

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:51

Ons veulen kwam helemaal niet naar ons toe, ons werd toen de tip gegeven om een suikerklontje een beetje te smelten (met behulp van water) en dit aan het veulentje te geven..
(op je hand)
Of begrijp ik je vraag verkeerd?

freakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 08:03

werkte de remedie met het suikerklontje ook??
en thnx voor het antwoord

miss_replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:41

hoii een veulen bij ons op stal werd nix mee gedaan dus als je alleen al naar de wees was ze al weg t0en ben ik elkedag het land in gegaan en ze kreeg steeds meer vertrouwen ..!
dus t0en elkedag dan halster steeds een stukje verder en later kwam alles goed dus je moet gewoon elkedag ffies iets met je veulen doen .
maar als ik het goed begrijp staat dat veulen n0g steeds bij je merrie ( dus je veulen is 1jaar?) 1tip --> haal dat veulen bij die merrie weg want hij iis oud genoeg..!

veel succes xxxjes

freakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 08:58

het veulen is nu nog geen jaar maar 2.5 maand oud ik ga er alle dage bij en de merrie laat het ook goed toe en zo maar we kunnen maar tot bij em kome op 1 m en da ist en soms ies over zijn neuske wrijve
ma thnx al eh en kzalt probere om alle dage wa meer bij em te zijn

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:08

wij hadde 2 jaar geleden ook een veulen bij mij paard(is wel een beetje anders gelopen maar goed) zij werd verstoten door de moeder en wij moesten haar toen zelf de fles geven maar wou ook niet komen. wij hebben haar in de stal gedaan en hebben haad in een hoekje gedreven en de fles gewoon in de mond gedrukt en toen ze er achterkwam dat die melk lekker was vond ze alles goed en zelfs vreemde daar kwam ze naar toe.miss kun je ook zo iets proberen. het veulen mag gewone halfvolle melk hebben.(het zelfde als wat wij drinkenmaar moet wel een beetje warm zijn.bij de meeste paarden gaat liefde door de maag!! dus probeer het met eten. leg het anders eerst voor je op de grond en doe een stap achter uit. als dat goed gaat kun je steets dichter bij gaan staan.

freakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 19:18

jah zal es proberen thnx

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:23

Wij hebben ieder jaar een veulen bij een fokmerrie die altijd voor het veulen draait. In principe komen die veulens helemaal niet in de hand, kun je nogeens niet aanraken! Als ze ongeveer 4,5 maand oud zijn worden ze van de merrie afgehaald en komen ze in een stal te staan. Iedere dag gaan ze wel de wei in, 's avonds komen ze weer terug op stal. Na 2 dagen is zo'n veulen al hardstikke tam, geen enkel probleem. Ik zou me niet te veel zorgen maken en gewoon wachten tot je het veulen gespeend hebt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:24

freakske schreef:
het veulen is nu nog geen jaar maar 2.5 maand oud ik ga er alle dage bij en de merrie laat het ook goed toe en zo maar we kunnen maar tot bij em kome op 1 m en da ist en soms ies over zijn neuske wrijve
ma thnx al eh en kzalt probere om alle dage wa meer bij em te zijn

uhm de vertaling hiervan is
bah wat is dat irri msn taal
maar gewoon veel met het veulen of de moeder bezig zijn ze worden vanzelf nieuwsgierig

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 00:16

Ik kan niet zo vaak bij ons veulen zijn( staat in drenthe) maar als ik er ben halen we mamma eruit en komt hij vanzelf. We zijn aan het oefenen met een halster en een lijn en hebben NH les gehad om te leren hoe we met hem om kunnen gaan. Echt erg leuk. Nadat hij afgespeent is willen we hem dichter bij huis zetten zoadat we wekelijks meer met hem kunnen doen. Geduld moet je hebben en rustig aan enne tip... paarden vinden het over het algemeen juist niet fijn om over hun hoofd geaaid te worden( uitzonderingen daar gelaten) de zijkand van de hals vinden ze juist wel prettig.

freakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:21

jah maar aan de zijkant van zijn halsje kunnen we nie wrijve:s

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:24

iris_ilaska schreef:
wij hadde 2 jaar geleden ook een veulen bij mij paard(is wel een beetje anders gelopen maar goed) zij werd verstoten door de moeder en wij moesten haar toen zelf de fles geven maar wou ook niet komen. wij hebben haar in de stal gedaan en hebben haad in een hoekje gedreven en de fles gewoon in de mond gedrukt en toen ze er achterkwam dat die melk lekker was vond ze alles goed en zelfs vreemde daar kwam ze naar toe.miss kun je ook zo iets proberen. het veulen mag gewone halfvolle melk hebben.(het zelfde als wat wij drinkenmaar moet wel een beetje warm zijn.bij de meeste paarden gaat liefde door de maag!! dus probeer het met eten. leg het anders eerst voor je op de grond en doe een stap achter uit. als dat goed gaat kun je steets dichter bij gaan staan.

Je gaat een veulen toch niet bewust met de fles opvoeden?
alleen maar omdat hij dan makkelijker word?
Dat is echt nutteloos! als het veulen gewoon bij de merrie kan drinken, als het veulen niet verstoten is zal ik absoluut nooit voor opvoeden met de fles kiezen!
Want dat brengt veel meer werk met zich mee als veel mensen denken.
Ok, jij heb er misschien ervaring mee, maar het veuken van de TS drink toch nog gewoon bij de moeder? en het veulen is niet verstoten.
Dus is er geen reden om het veulen met de fles op te gaan voeden.
En extra melk bijgeven met de fles is eigenlijk ook nutteloos aangezien ze genoeg voedingsstoffen uit de mlek van de moeder haalt en waarschijk 9 van de 10 keer geen dorst heeft als je met de fles komt.

Gewoon lekker iedere dag bij het veulen in de wei gaan zitten met bijvoorbeeld wat brokjes ofzo dat de merrie komt.
het veulen leert vanzelf dat jij niet eng bent.
De veulens bij ons op stal gaan 's avonds naar binnen met hun mamma's en die krijgen elke dag hun halster om.
Vanaf dat ze een paar uur oud zijn.
Die veulens zijn nu hartstikke makkelijke en handzaam, oke de 1 is makkelijker als de ander.
gewoon lekker veel knuffelen en proberen te aaien.
Kan je merrie niet 's nachts naar binnen? want in een stal kun je een veulen nu eenmaal makkelijker pakken.
De eerste keer zal het in een hoek drijven worden, maar dan doe je het halstertje om.
Goed belonen en even aaien tot het diertje gekalmeerd is.
En dan het halstertje weer af en weer belonen en een beetje aaien.
De volgende dag zal het al veel beter gaan!

freakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:40

een veulen bewust met de fles opvoeden als ze genoeig melk krijgen en niet verstote worre zouk nou ook nie doen.
mijn merrie eef nen box op haar weide maja ik akn der moeilijk mijn tentje bij gon zette vo da veule te pakkn

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:52

Koemelk zitten minder goede stoffen in toch voor het veulen?

freakske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:14

jah is ook al waar een veulen kan ziek worre van koemelk

M_en_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:01

je kunt ook gewoon hel rustig aan doenniet alles te snel willen met het veulen lwel aandacht geven maar niet denken dat het na een paar keer al beter gaat het veulen moet ook vertrouwen krijgen in jou maar met gedult kom je heel ver

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:17

IvysToeter schreef:
iris_ilaska schreef:

Je gaat een veulen toch niet bewust met de fles opvoeden?
alleen maar omdat hij dan makkelijker word?
Dat is echt nutteloos! als het veulen gewoon bij de merrie kan drinken, als het veulen niet verstoten is zal ik absoluut nooit voor opvoeden met de fles kiezen!
Want dat brengt veel meer werk met zich mee als veel mensen denken.
Ok, jij heb er misschien ervaring mee, maar het veuken van de TS drink toch nog gewoon bij de moeder? en het veulen is niet verstoten.
Dus is er geen reden om het veulen met de fles op te gaan voeden.
En extra melk bijgeven met de fles is eigenlijk ook nutteloos aangezien ze genoeg voedingsstoffen uit de mlek van de moeder haalt en waarschijk 9 van de 10 keer geen dorst heeft als je met de fles komt.

Gewoon lekker iedere dag bij het veulen in de wei gaan zitten met bijvoorbeeld wat brokjes ofzo dat de merrie komt.
het veulen leert vanzelf dat jij niet eng bent.
De veulens bij ons op stal gaan 's avonds naar binnen met hun mamma's en die krijgen elke dag hun halster om.
Vanaf dat ze een paar uur oud zijn.
Die veulens zijn nu hartstikke makkelijke en handzaam, oke de 1 is makkelijker als de ander.
gewoon lekker veel knuffelen en proberen te aaien.
Kan je merrie niet 's nachts naar binnen? want in een stal kun je een veulen nu eenmaal makkelijker pakken.
De eerste keer zal het in een hoek drijven worden, maar dan doe je het halstertje om.
Goed belonen en even aaien tot het diertje gekalmeerd is.
En dan het halstertje weer af en weer belonen en een beetje aaien.
De volgende dag zal het al veel beter gaan!

dat dee ik ook echt niet alleen omdat ze daar makelijker door werd. maar 1 ding: ze is nu zo lief dat iedereen er alles mee kan doen!!! zelfs mijn zusje van 4 jaar kan haar poetsen en zelfs berijden. terwijl ze nog niet beleerd is. ik heb er nu zo'n 5 keer op gereden en ze doet alles!! niet omdat ik het haar dwing maar uit respekt!!

en ze heeft ook nog wel een half jaar ik het wild geleeft!!!
als er iemand aan komt maakt niet uit wie dan gaat ze meteen hinneken!!!
ze doet alles wat ze doet uit plezier voor die gene!!!
kort om: ze is er wel echt heel lief door geworden!!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:19

Rustig wachten, het komt vanzelf

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:45

Oud topic, ik tem wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:54

Vandaar een slotje