Urine uit de navel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Urine uit de navel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 16:17

Vandaag is de veearts langsgeweest omdat we gisteren zagen dat ons veulen urine uit de navel liet lopen.
We hebben er eerst nog aan getwijfeld of hij ertegen plaste maar dat kon bijna niet, meestal plast een veulen naar achteren.
Nu weet ik dat er al eerder iemand hier dat mee heeft gemaakt, ik zou graag willen weten hoe het bij dit veulen is verlopen.
Verder vond ik het vreemd dat dit pas na een aantal dagen is ontstaan, het was eerst wel goed dicht.
Zou hij dit zelf open hebben gemaakt?
Door aan z'n buik te kriebelen bijvoorbeeld.
Als er mensen zijn die mij er wat informatie over kunnen geven hoor ik dat graag.

Woest

Re: Urine uit de navel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:21

ik weet nie:
bij onze kitten (klein) was de buik altijd nat en vol urine, bleek dat de 'urnie wegen' niet doorgegroeit waren.. ja.. hij is dood gegaan..
(wil je niet op stang jagen, hoor, kan heeel goed zijn dat bij jou TOTAAL niet geval is (kat en veulen is niet te vergelijken!)
veel sucses

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 19:39

Dat zal hier niet het geval zijn, hij heeft de eerste dagen gewoon geplast.
Het komt wel vaker voor dat de navel niet goed sluit.
Als verder alles goed functioneert zal hij het wel overleven.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:53

wat zei de veearts ervan dan?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 20:02

Dat het over een week vanzelf dicht moet zijn, anders gaat hij het operatief oplossen.
We moeten er nu ctc-spray op spuiten en hij krijgt antibiotica.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:29

Hopelijk gaat het met die spray en antibioticia goed en gaat het vanzelf dicht!

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:49

Wij hebben dit twee jaar geleden meegemaakt met Blidka.
Het heet een "leknavel".
Voor de geboorte worden de afvalstoffen uit de blaas afgevoerd via de navelstreng en de placenta.
Na de geboorte hoort die uitgang te sluiten en de urine via de plasbuis het lichaam te verlaten. Soms sluit die uitgang door de navelstreng niet helemaal of niet meteen, waardoor je urine-lekkage krijgt door de navelstreng.
Wij hadden de navelstreng na de geboorte afgebonden, dus de urine verzamelde zich boven het touwtje tot een hele bal zichtbaar werd.
Het veulen kreeg antibiotica en moest dagelijks op zijn rug gelegd worden en werd de "bal" behandelt met een goedje waardoor hij in een week of twee moest indrogen. (In dat geval had de lekkage zichzelf verholpen). Zou de bal niet indrogen, dan zou er nog steeds een lekkage zijn en moest die operatief dichtgemaakt worden.
Na twee weken met een dagelijkse worstelbeurt met een verbazend sterk veulen dat absoluut geen zin had om op zijn rug te gaan liggen, was de bal volledig ingedroogd (gelukkig!). Blidka is nu een kerngezonde tweejarige en je ziet er niets meer van.
Petra Kolen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:15

Bedankt Petra, van wat ik nu gelezen heb is het in ieder geval verstandig om er iets aan te doen.
Er zijn ook mensen die vinden dat dat niet nodig is, gelukkig hebben we een veearts die er wel wat aan doet.
Zou er niet aan moeten denken dat het ventje ineens dood neervalt.
Zo te lezen hebben jullie ongeveer hetzelfde gedaan als wat wij nu moeten doen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:25

ik heb dit vorig jaar ook gehad, mijn veulen trok met een paar dagen zijn navelstomp eraf. Het buisje waar hij door plaste tijdens de dracht hing eruit. Antibiotica en betadine, na een paar dagen was het dicht, 70% lost zich vanzelf op, de rest wordt operatief gesloten. succes