Veulenprik, hoe lang na de geboorte??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Veulenprik, hoe lang na de geboorte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:02

Gezien alle ellende 2 jaar geleden met Katinka en nog meer meespelende factoren, heb ik in overleg met de dierenarts besloten het veulen van Polly een veulenprikje te (laten) geven.
Maar hoelang na de geboorte moet dat, dat het zo snel mogelijk is snap ik, maar ik vind het een beetje banketstaaf om de dierenarts uit haar bed te bellen als de bevalling gewoon netjes gegaan is.
Wat is dus de maximale tijd dat het mag duren voor ze (of hij natuurlijk) een veulenprik krijgt?

DMHorses

Re: Veulenprik, hoe lang na de geboorte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:12

24 uur

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:13

thnx

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:37

Wat zit er in die spuit dan? Als er tetanusserum in zit (omdat je merrie niet goed gevaccineerd is?) dan zou ik wel zsm bellen, antibiotica en vitaminen doen toch niks bij een gezond veulen dus daar kun je rustig 24 uur of langer mee wachten als je denkt dat t allemaal wel snor zit met t veulen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:40

Pol is altijd 2x per jaar geent (ja in overleg uiteraard), maar omdat ze van de winter door omstandigheden niet thuis stond is ze toen niet geent en moet ze eigenlijk ongeveer nu weer.
Maar de kleine krijgt een veulenprik omdat het vorige veulen vreselijk ziek is geweest en we weten niet waardoor. Dus meer 'Just in case'

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:06

Ach, er zijn al zoveel discussies geweest over het wel of niet geven van een veulenprik...
Sommigen vinden DA die dat doen oplichters en anderen laten wel altijd de veulenprik geven.

Hier krijgen ze wel altijd de volgende dag een veulenprik, ook als alles zonder problemen is gegaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:19

ach ja, ik vertrouw er maar op dat ze het beste doet voor het veulen, heeft ze tot nu toe altijd gedaan..

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:22

bij ons word het voor de zekerheid gedaan bij elk veulen. Ze hebben het 1x niet gedaan bij een veulen en het veulen is doodziek geworden en overleden. Hoeft niks te zeggen maar ze doen het toch 'just in case', kwaad ken het niet...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:25

Bij een goed gezonde merrie die altijd keurig geent is vind ik het 'onzin' maar bij een merrie als Polly (ondanks dat ze zelf goed gezond is) zou ik het ook zeker doen! Beter een veulenprikje en minder risico op alle ellende die je met Katinka gehad heb.

Het is idd 24 uur.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:38

Het was ook niet de bedoeling een hele discussie op gang te brengen hoor....ik was wel benieuwd wat de reden was van de DA om een veulenprik te geven. Persoonlijk vind ik de risico's niet opwegen tegen de "voordelen" maar dat betekent natuurlijk niet dat je daarom nooit een prik zou geven. Uitzonderingen waarbij het wel nodig is kunnen natuurlijk altijd voorkomen, ik neem aan dat je je daarover goed geinformeerd hebt dus mij hoor je niet zeuren

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:14

Ik vind ook helemaal niet dat je zeurt vragen staat vrij en ik ben altijd bereid tot antwoorden.
Polly heeft nogal een verleden bij de vorige eigenaar met miskramen, en toen ze 2 jaar geleden bij mij een veulen kreeg veranderde dat in een groot drama.

Katinka, haar veulen, kreeg namelijk op 3 weken oude leeftijd een longontsteking en die wilde maar niet over, wat we haar ook gaven of spoten, ze werd er wel beter van maar even zo snel werdt ze weer ziek.
Uiteindelijk hebben we als laatste redmiddel 7 weken een dubbele dosis antibiotica gespoten en toen ging het, na 11 maanden, eindelijk weer een beetje beter.
Inmiddels is ze uitgegroeid tot een gezonde shet maar de angst dat weer hetzelfde gebeurd is groot.

Polly is vorig jaar eerst gedekt door Dennis (van Ciska) en toen ze op 4 maanden verwierp was dat voor mij het teken dat het genoeg was, geen geklooi meer aan die merrie, dan maar niet.
Ik heb haar in de groep gezet, haar nog wel een keer gescand en toen leek ze leeg maar ze blijkt nu toch drachtig.

De angst voor dezelfde ellende is te groot, de dierenarts begrijpt het gelukkig maar al te goed, die heeft ook 11 maanden met me meegeleefd en nu ook alweer 2 maanden. We zien wel wat er gebeurd en ze zei vanavond tegen me dat ik ook wel weereens wat geluk mag hebben en dat ik vorig jaar gewoon ontzettend veel pech heb gehad.

Maar vandaar dus de veulenprik, het idee dat we er iig alles aan gedaan hebben, want dat.. nooit meer.

Maar goed, ze kegelt nog niet en het maakt me niks uit wat eruit komt, al is ie pimpelpaars met groene vlekjes, als ie maar gezond is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:13

Oke, ik begrijp
Succes ermee iig en hopelijk heb je meer geluk dan vorige keer

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 17:19

Ik hoop het wel.. Maar we gaan uit van het positieve

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:14

De veulenprik is een serum prik. Dat wil zeggen dat het onmiddellijk bescherming geeft voor een aantal dagen.
Een veulen is een van de weinige zoogdieren die totaal zonder afweerstoffen geboren wordt en zijn hele afweer moet gaan opbouwen met de biest van zijn moeder.
Daarom is ieder veulen de eerste paar dagen extra bevattelijk voor van alles en nog wat. Door de serumprik zorg je ervoor dat zijn afweer meteen optimaal is. Het serum werkt maar een aantal dagen, maar in die tijd heeft het veulen via de biest zijn eigen afweer op pijl gebracht.
Petra

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:28

Nouja, het is niet altijd een serumprik, het hangt maar helemaal af van de creativiteit van je dierenarts wat er allemaal in gaat . In het geval van Polly gaat het denk ik met name om de antibiotica en niet zo zeer om het serum. Als er al serum in zit dan is dat meestal alleen van tetanus en dan omdat de moeder niet goed gevaccineerd is en er dus geen overdracht van antilichamen van moeder naar kind plaatsvindt. Een veulen dat goed drinkt krijgt normaal gesproken alle antilichamen die ie nodig heeft van zn mama. "serum" bevat nooit antilichamen tegen alle kiemen die ie tegen gaat komen (tenzij je het van zijn moeder tapt), meestal dus alleen maar tetanus.
Als je veulen niet drinkt, of zoals bij Polly, je de een of andere smerige resistente kiem verwacht (hoe ontstonden die ook al weer, oja, onnodig antibioticagebruik) dan kun je overwegen preventief iets te geven, maar of het werkt is de vraag omdat je niet weet waar je tegen moet spuiten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 15:33

Hij is inmiddels geboren en heeft zijn veulenprikje gehad.
Maar ik zal weleens vragen morgen wat er allemaal in haar veulenprikken zit.