gedrags verandering en zware stemmingswisselingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patty1985

gedrags verandering en zware stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 19:37

hooiiiiii alle (toekomstige) boktmamma's ik dacht bij mezelf van ik ga es vragen,wanneer zijn jullie merrie's hiermee begonnen en wat deden ze precies ??Die van mij is nu bijna tweeenen halve maand en ze is erg veranderd .Ze kan niet meer met andere paarden op t land of los want ze vermoord ze:S wel jammer.Ze is ook soms super shaggo en de andere dag weer heel erg knuffelig.Vandaag was ze bv. heel erg moe nergens zin in enzo .Vertel jullie verhaal eens ben erg benieuwd.

patty1985

Re: gedrags verandering en zware stemmingswisselingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:41

is er niemand die wat over zijn of haar merrie kan vertellen

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:34

ik kan je wel wat vertellen over mijn merrie, ze heeft inmiddels al een veulen, maar ik weet nog goed dat ze net drachtig was!
Ze was altijd poeslief en onderdanig naar andere paarden, ze stond bij een merrie op het land die altijd de baas was. Totdat mijn paardje terug van de hengst kwam en een maand drachtig was. Toen was zij die merrie in ene de baas!! Ze liet dat paardje alle hoeken van de wei zien...
Ook paarden die bij haar stal kwamen ruiken kregen een opdonder, en dan hing ze vaak in de tralies of als ze aan de box van een ander rook dan ging ze vaak slaan met haar voorbenen.
Tegen mij deed ze nog steeds heel erg lief, alleen andere paarden tolereerde ze dus niet meer. Naar mij werd ze zelfs heel erg knuffelig en wilde niks anders dan kroelen, terwijl ze dat ook nooit deed.

gr. dor

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:26

Mijn merrie werd eigenlijk in de loop van de dracht (heeft ook al een veulen nu) steeds liever .
Ook was ze beter te rijden al hebben we daar niet lang van kunnen genieten aangezien ze een peesblessure opliep in het begin van de dracht!
Verder moest ze tijdens de dracht niet veel van andere paarden hebben vooral onder het zadel viel ze sommige paarden bijna aan!
Tegenover ons is ze alleen maar heel aanhalig gebleven en idd wel met tijd en wijle heel moe(lui) en dan weer ineens gewoon vlot en actief!
Toen ze nog drachtig was stond ze met een andere merrie op de wei en die had duidelijk de leiding nu ze de kleine heeft is dat omgedraaid maar lijkt me logisch!

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 22:50

ja klopt ,wat jullie zeggen klopt precies met mijn merrie tegen mij is t een schatje maar tegen andere paarden oei haha ,maar hoe ging dat toen ze het land op ging vlak voor de bevalling met andere paarden of toen ze net een veulentje had, vallen ze elkaar dan niet nog erger aan ????

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:55

die van mij sloeg totaal om.

Zo van de een op de andere dag.
Ik reed in de les en er reed een meisje op een ruin die nogal overkwam als hengst.
Ze kwam vlak bij me in de buurt en mijn paard ging 3x recht omhoog,, echt tot net op het randje.

En daarna telkens weg schieten en bokken..
Ze was helemaal anders..
Dit was alleen met rijden (andere paarden in de buurt)
Maar verder in de omgang bleef ze wel het zelfde.

toen het veulentje eruit was was alles over.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:14

Mijn merrie vindt zichzelf helemaal geweldig als ze drachtig is. Het maakt haar er niet makkelijker op. Later in de dracht wordt ze heel dromerig en aanhankelijk.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 21:36

mmmmm ja ik kan eigelijk alleen maar wachten he ze veranderd echt met de dag .Het enigste waar ik bang voor ben is dat ze het zou verliezen maar gebeurd dat erg snel of niet

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:42

wat verliezen??
Het veulen??

Dat gebeurt niet zomaar hoor.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 21:49

ja het veulentje want iedereen hier in me buurt zit me helemaal gek te maken want ze zegggen van ja en het is nu nog erg riskant enzo en misschien verliest ze het wel enzo dus ik zit elke dag in een soort spanning haha.Ik weet wel dat het niet zomaar gebeurd maar tg ,ze is nu 2,5 mnd en de vorige scan was allemaal goed het hartje klopte goed en zag er geweldig goed uit maar die mensen hier

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:59

Van (extreem) stress kan een merrie een veulen verliezen.
Maar maak jezelf niet gek.
Die van mij sloeg totaal om door de hormonen 2 jaar achter elkaar en heeft gezonde kinderen.

Als een merrie haar veulen verliest dan is er vaak iets mis met het veulen, dan was het waarsschijnlijk al niet levensvatbaar.

Een gezonde merrie met een gezond veulen loopt niet veel risico m een veulen te verliezen.

Je kunt voor de zekerheid de DA bellen en over een poosje een extra scan maken.
Al is het alleen maar voor je eigen rust.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:01

zou me nie druk maken hoor! Zal je zegge dat ik dat ook gehad heb vooral de eerste maanden. Zelfs nog een keertje extra de da erbij gehad om nog tussendoor op te voelen. Maar ook bij mij loopt er nu een veulentje naast hoor! Tis erg normaal dat je er bang voor bent, maar totaal niet nodig, waarom zou het fout gaan? Drachtige merries zijn de sterkste paarden zegt de boer bij ons altijd en die verliezen niet zomaar hun vrucht hoor!

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 22:16

ja ik heb stiekem maandag een afspraak gemaakt bij de DA zonder dat me ouders het weten omdat ik er zelf zeker van wil zijn haha want mijn ouders zeggen precies hetzelfde als jullie ,maar ik snap niet waarom iedereen me hier dan zo gek proberen te maken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:54

ze vinden het leuk om jou te zien stressen.
Terwijl dat denk ik onnodig is.
Maar ach, als jij je beter voeld na een scan.
Maar laat je daarna niet meer gek maken hoor.
het gebeurt heel weinig dat een merrie een veulen verliest.

mijn merrie had afgelopen jaar tijdens 2 maand dracht 5 maand dracht en 7 maand dracht koliek en met 10 maand dracht heeft ze waarsschijnlijk 5 uur vastgelgen op stal s nachts.
Ik werd s ochtends wakker gebeld door de buurman die raar geluid uit onze stal hoorde.
Bleek ze heeeeel vast te liggen, helemaal bezweet en in paniek en met tussenposes dat het leek alsof ze van de wereld was.
We zijn een half uur bezig geweest dat zware dier van de kant te trekken.
En zelfs dat heeft het veulentje en merrie overleefd zonder enig letsel.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 15:42

Jeetje zeg dat is wel heel erg heftig, je hebt denk ik wel geluk gehad dan .Nou ja zoals ik jullie verhalen hoor komt het wel goed geloof ik hahaha.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:57

Mijn merrie is gisteren drachtig gescand. Nu dacht ik me dingen in te beelden omdat ik het zo graag wilde, maar er is echt een gedragsverandering gekomen in de weken na de inseminatie.

Zo was ze altijd keurig netjes op stal, 1 vaste plek voor haar ontlasting en urine. Maar... die plek is verplaatst van de rechterkant van de stal naar de linkerkant, dat is de kant waar de ruinen staan.

Als ik haar op stal zet en er ligt al voer, dan gaat ze eerst door stal heen lopen, even wat gemeen doen tegen de ruinen in de buurt, ze schuift haar emmer naar de rechterkant en gaat daar eten, dus zo ver mogelijk bij de ruinen vandaan.

Verder is ze een stuk aanhankelijker op stal, maar met rijden is ze erg snel afgeleid...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:40

Mijn merrie was de eerste 3-4 weken van haar dracht extreem knuffelig naar mij en mijn vriend toe. En voor haar doen zeer fel op haar weidemaatje, een 1 jarige Shethengst (die zelf ook last heeft van zijn hormonen ).
De Shet heeft namelijk de gewoonte om tijdens het longeren van mijn merrie zo heerlijk in de weg te gaan staan. Mijn merrie viel hem de eerste weken dan gericht aan. Het ene moment liep ze netjes in draf haar rondje, vervolgens sprong ze aan in een rustig handgalopje om vlak bij de Shet in de buurt haar oren in haar nek te leggen, ogen weg te draaien en met een zeer smerig kijkende blik op hem af te galopperen. Om daarna (als hij wat afstand had genomen) weer in een rustig handgalopje met de oren naar voren en een vriendelijke blik in haar ogen door te lopen
Dit gedrag is er nu wel wat van af. Dit doet ze alleen nog als de Shet echt gigantisch in de weg staat.
Onder het zadel heeft ze geen raar gedrag vertoond.
Wat ik nu merk aan haar is dat ze veel gelijkmatiger van karakter is. Voor dat ze drachtig was was ze de enige dag de relaxtheid zelve, om de volgende dag compleet in de stress te vliegen van een voorbij lopend torretje ofzo. Met haar zwangerschapshormonen maakt het haar allemaal niet meer zo veel uit

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:59

Mijn oude merries zijn altijd heerlijke dikke drachtige mutsen
Heel rustig, vriendelijk en gezellig in de groep.
Dit jaar is mijn oude zwarte merrie echter woest op de hengst. Ze is door een andere hengst gedekt en de hengst waarmee ze hier thuis altijd mee in de kudde loopt, accepteert ze echt niet meer. Ze staan nu dus ook in aparte weides. Overigens reageert ze inmiddels al weer een stuk normaler op hem, misschien trekt dat vanzelf weer wat bij.
Copper, mijn oude vosmerrie loopt nu wel gezellig met haar veulen bij de hengst in de wei en ze is helemaal van streek als de hengst weg is om te rijden.
Copper ken ik ook bijna alleen maar drachtig, het langst dat ze hier niet drachtig is geweest, is zo'n 30 dagen na het veulenen
Het is net een broedkip, ieder jaar drachtig
Afbeelding
Copper en Sammie, altijd dikke maatjes.
Zelfs als ze hoogdrachtig is, loopt Copper nog dagelijks met Sam te spelen en te dollen en ze deelt ook altijd haar brokjes met Sam. Eerst eten ze samen zijn bak leeg, daarna samen Copper's bak

De 3 jarigen die nu voor het eerst drachtig zijn, zijn heerlijke knuffelkonten. Maar dat waren ze voor het dekken ook al. Wel zijn ze wat rustiger in de omgang geworden maar dat komt ook omdat ze nu wat vaker in handen zijn dan de eerste paar jaar.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 08:32

Gelukkig krijg ik redelijk veel reactie's, want die van mij had dr ook al erg last van in de 1e 2 weken van dr dracht en iedereen verklaarde me voor gek :S.Het ligt dus niet aan mij haha.Wat mij nu erg opvalt aan mijn merrie is dat ze nu ineens zo dik begint te worden dat ik dr al een gaatje minder moet aan singelen en dr buik steek super uit haha,maar ze is bijna 3 maanden nu kan dat al dan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:36

patty1985 schreef:
Gelukkig krijg ik redelijk veel reactie's, want die van mij had dr ook al erg last van in de 1e 2 weken van dr dracht en iedereen verklaarde me voor gek :S.Het ligt dus niet aan mij haha.Wat mij nu erg opvalt aan mijn merrie is dat ze nu ineens zo dik begint te worden dat ik dr al een gaatje minder moet aan singelen en dr buik steek super uit haha,maar ze is bijna 3 maanden nu kan dat al dan.

Is dat niet gewoon een grasbuik?
Fayette is nu ook al lekker dik en heeft wat opgezette uiers maar dat komt gewoon door al dat gras wat ze naar binnen vreet

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:48

Als je goed naar dit plaatje kijkt, zal je zien dat er op 3 maanden dracht echt nog niets te zien is en al helemaal niet dat ze door de dracht dikker is bij de singel
Goede gras doet dat dus

Afbeelding

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:06

MarijeR, bedankt voor jouw duidelijke plaatje.
Want Treasure was altijd al erg gevoelig bij haar buik, dat is niet direct erger geworden, maar wel bij het aanraken van de flank. En dit verklaart wel wat.

Ook mij verklaarden ze voor gek, dat ik het nog niet kan merken. En ik ben dus blij dat ik ook niet de enige ben!

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:23

Die van mij was de eerste 3 weken van de drachtigheid heel chagerijnig,
dat is nu veranderd in aanhankelijk gedrag.
Alleen bij haar flanken is ze extreem gevoelig daar mag ik ook niet aankomen, naar andere paarden is ze nog steeds normaal maar misschien gaat dat nog veranderen

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:34

ja dat kan wel door het gras komen inderdaad ,maar die van mij staat niet op het land:D haha.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:21

Mijn merrie was de eerste paar weken van haar dracht echt heel erg boos op alle andere paardjes.Ging zelf de 'leider'aanvallen. Nu ze wat verder in de dracht komt is het minder aan het worden. Maar tegen vreemde paarden is ze erg boos.
Tegen mensen juist erg aanhankelijk.