Is dat te vroeg ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Robby_

Is dat te vroeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:55

Hallo,
ik heb vandaag terug op mijn merrie gestapt en ik zou over 2 weken het rijden terug oppaken dan is het veulen 3 weken ofzo maar nu is mijn veulen 10 dagen is dat te vroeg om al terug te "rijden"?

superwoman

Re: Is dat te vroeg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:31

Alles voorzichtig, haar lichaam heeft wel tijd nodig om weer op orde te komen en zo'n veulen kost erg veel energie(ook melkproduktie)! Dus veel stappen en dat langzaam opbouwen.
De merrie zal het wel aangeven of het voor haar te vroeg is.....
Let dus goed op haar gedrag of ze het goed of niet goed vindt...

Succes!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 07:42

Ik vind het zelf ook heel erg vroeg! Het kost de merrie erg veel energie om het veulen en daarbij ook nog zichzelf te onderhouden... Bovendien komt er zoveel stress bij als je ze nu al van mekaar gaat scheiden.
Mijn merrie pak ik pas weer op als het veulen is afgespeend...

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 12:18

Maar mijn veulen liep erbij en mijn merrie vindt het helemaal toppie dat ze weer wat kan doen
zo zal het wel zeker zijn als ze terug mag springen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:46

Met een week of twee ga ik langzamerhand weer wat met m'n merrie doen. Dan laat ik het veulen op stal.
Ik begin met een paar minuten en bouw dat langzaam op.
Mijn veulen is nu twee en een halve maand en ik kan lekker ontspannen rijden, zonder dat ze naar elkaar hinniken of zo.
Als ze er rustig aan kunnen wennen krijg je de minste stress.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:42

Ik nam het veulen eerst mee in de bak met rijden. Hij is nu bijna 2 maanden en vind sinds een week dat hij best wel even zonder mama kan. Hij blijft nu dan ook vrolijk op het land staan bij de anderen terwijl ik ga rijden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:43

ik geef mijn merrie altijd zo'n 6 weken rust, daarna pak haar rustig weer op. Ik vind het belangrijk om merrie en veulen de tijd te geven. Zodra zij weer soepel en goed aanvoelt, gaan we weer op concours. Ik zorg er altijd wel voor dat er een andere merrie in de stal staat, zodat het veulen niet alleen is. Ik moet bekennen dat dit prima gaat en ook het afspenen is gaat veel gemakkelijker omdat het veulen al veel zelfstandiger is. Ik heb nu bij een andere merrie een veulen, zoals ik het nu in kan schatten past bij haar de combinatie moederen/rijden niet. Niet alleen in haar hoofd maar ik ben ook bang dat ze veel te mager zou worden. Het veulen is pas 4 weken, dus we zien nog wel ff. Mijn advies is kijk naar je merrie en veulen en zet je eigen belang op de 2e plaats.