Merrie stuk staart kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Merrie stuk staart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 08:50

Grmbl...

Gisteravond was ik mijn merrie aan het poetsen, toen ik zag dat er een stuk staart raar in de rest hing. Ja hoor, een hele losse pluk.
Eergisteren had ik haar staart gewassen en uitgeplozen en toen heb ik nog zo trots gezegd dat ze zo'n mooie volle staart heeft.
Ik heb antibijtspul (voor o.a. varkens ) in de staart gespoten. Dit is spul met hertshoornolie wat gigantisch stinkt!

Ze staan overdag met een paar andere paarden in de wei waaronder haar eigen merrieveulen en een fjordenhengstveulen.
Dat hengstveulen durft echter niet bij mijn merrie in de buurt te komen, dus die zal het vast niet gedaan hebben.
Mijn veulen was gisteren erg happerig, dus ik vermoed dat zij mams haar staart even flink bewerkt heeft.

Weten jullie nog methodes/middeltjes hoe je je veulen uit de staart van de moeder kunt houden en dus de staart heel houdt?

haan

Re: Merrie stuk staart kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:12

Wij gebruiken altijd cribox, het is net stopverf, de staart lijkt ook erg vies als het spul er in zit, maar het werkt perfect !! Onze veulens blijven van elkaars staarten af, en de merries lopen lekker met mooie lage staarten in de wei !

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:41

Volgens mij heb ik het zelfde als jij. PBH-spray. Als ik op tijd spuit werkt het bij mijn merrie. Als ik te lang wacht heeft haar merrieveulen ook haar tandjes er weer in gezet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:06

Volgens mij doen alle veulens dat.
De merrie de staart af knagen. Lijken wel hamsters

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:17

mijn veulen knaagt steeds de voorlok van mijn merrie korter. ook niet zo leuk. ik heb van dat antibijt spul in zo'n gele plastic fles. spul is ongeloofelijk smerig, en zelfs bij een paar fikse regenbuien zit het er nog prima in ( spreek helaas uit ervaring door na het kammen even een vinger in mijn mond te doen.. bleg!!)
en veulenlief blijft er tot nu toe heel braaf af!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 11:22

Dat is toch ook de opzet van dat spul.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:26

Ja, ik heb ook van dat spul in de manen en staart van mijn merrie gespoten. Zit in zo'n witte fles met zo'n groen label erop. Ik weet het merk zo even niet meer... Maar in elk geval het is super bitter, want ik heb het zelf ook al eens in mijn mond gehad en het was echt niet smakelijk, pfff ging er bijna van over me nek. Maar sinds ik dat erin spuit gaat het goed. Maar ik moet het wel goed bijhouden, want af en toe heeft ie al weer iets eraf geknaagd, maar dan had ik het al een paar dagen niet bijgehouden.

Gr. Melina

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:41

als jullie nog cribbox zoeken?

ik heb 4 potten te koop ,helaas hebben wij ons veulentje dood in de wei gevonden,dus de cribbox is niet meer nodig.

pm me maar bij interesse.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:10

onze veulens doen dat niet.
maar toch handig voor het geval dat.
het is inderdaad wel heel erg jammer voor de staart van de merrie

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:55

haan schreef:
Wij gebruiken altijd cribox, het is net stopverf, de staart lijkt ook erg vies als het spul er in zit, maar het werkt perfect !! Onze veulens blijven van elkaars staarten af, en de merries lopen lekker met mooie lage staarten in de wei !

Ik ook, werkt perfect. Staart is alwel dunner maar dat van daarvoor. Hij zit nu niet meer aan haar staart, alleen wel aan die van de Fjord. Moet die ook maar eens behandelen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:00

Cribox in vloeibare vorm werkt vaak goed, maar PBH-spray werkt bij mij ook.
moet het wel 3 x per week even inspuiten anders begint hij weer.

Ze hebben mij ook de tip gegeven om wat op het veulenhaar onder het kinnetje van het veulentje te doen.
Omdat ze ook zabbelen op hun eigen veulenhaartjes en het daardoor door doen op de staart van mams..
Ik vond het niet z'n leuk idee om het op het kinnetje van hem te smeren dus ik heb t maar niet gedaan.

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:55

Ik heb het bij mijn IJslander merries met veulens ook nog nooit meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:20

De cribox die ik heb is zo'n harde klomp, als ik het hout ermee behandel smelt ik het eerst au bain marie, maar dan is het heet, dan kan ik dat toch niet zo in de staart doen?

"Mijn" veulen zit nu steeds in de manen te happen, vlecht die maar überkort en bind het uiteinde op in een soort roos

PBH-spray, is dat bij de Boerenbond te krijgen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 01:09

Ik heb sambal gebruikt, werkte perfect.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:35

@Maya. Klopt, ik heb de PBH-spray van de Boerenbond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:09

Spray is gekocht en bespoten... Het meurt echt Zelf stink ik nu ook... hopelijk werkt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:28

muggen hebben ook een hekel aan hertshoornolie(phb), voordeel dus, maar het regent er wel makkelijk uit. ik heb de paarden dicht bij huis dus dan kan het wel, als ik een dagje wegga smeer ik er cribbox in.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:52

Dat PHB stinkt zo enorm! Dat spuitspul in zo'n gele fles stinkt niet, maar als je per ongeluk iets in je mond krijgt dan proef je dat een hele tijd. Vies!

Zondag had ik wedstrijd en zaterdag heb ik de merrie ingevlochten. Daarna van dat spul uit die gele fles in de manen gespoten omdat het veulen al wat begon te happen.
Ze is er gelukkig vanaf gebleven en ze heeft tot nu toe ook niet meer in de staart gebeten.

Mirgino, ik heb drie verschillende middeltjes staan waaronder een pot cribox. Is dus niet nodig. Wel een erg vervelende reden waarom je het moet verkopen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 07:06

Mijn veulen doet het ook, maar is immuun of zo voor al die smerige middeltjes. Ik heb er al van alles ingepoten, allerlei merken smerig spul, maar een minuut later staat meneer weer vrolijk met een staart in zijn mond. Ik heb het nu maar opgegeven, en iedere keer als ik het hem zag doen hem een tik gegeven of, als ik er niet bij kon, hem laten schrikken. En blijkbaar helpt dat ook, mijn merrie d'r staart lijkt het te overleven.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:51

Als de merrie die ik rijd een veulen heeft, begin ik al vanaf 1 week de staart te spuiten met PHB spray. Vaak beginnen ze pas na drie weken, maar omdat ik ze 'voor' ben, schrikt het gelijk de eerste keer goed af. Daarna spuit ik het 2 keer per week een beetje in en blijft het veulen van de staart af.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:02

Ha ha Gemske! Sambal bij ??!! Dat zal ook vast helpen, daar schieten de tranen je van in de ogen van dat scherpe spul, ik vind het wel creatief bedacht.