Voervraagje!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Voervraagje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 18:47

Mijn veulen bleef wat schraal en krijgt nu op advies van de DA wat veulenbrok bijgevoerd .
Nu is mijn vraag komt dit regelmatig voor dat veulens kennelijk toch niet genoeg hebben aan de melk van de merrie? De andere veulens op de wei hebben er namelijk genoeg aan vandaar dat ik me dit afvroeg!!
Moet er even bij vermelden dat ze goed drinkt bij haar moeder en verder goed groeit en levendig en atent genoeg is.

Gitta

Re: Voervraagje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 21:13

hahaha helemaal niemand een reactie ???

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:45

mij veulen is 21juni 4 maanden geworden en ik voer sinds 2dagen ook havens veulenbrok bij gewoon omdat me dat beter lijkt ze zit natuurlijk vollop in de groei!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:31

Als je veulen dat nodig heeft, moet je dat zeker doen!
Wellicht ligt het aan de melkproductie van de merrie, dat ze niet genoeg melk maakt of dat er te weinig voedingsstoffen in de melk zitten...
Voer je merriebrok of merriemuesli?

Met Lio en Avenue doe ik het zo dat ik Lio in principe de merriemuesli voer (max. 1 kilo p/dag, Lio is gevoelig voor eiwit --> bultjes en mok), maar sinds al heel snel snoept Avenue daarvan mee. Ze staan dag en nacht buiten en Avenue at ook al heel snel gras. Daarnaast drinkt ze nog steeds goed bij mams, maar drinkt ook al water. Avenue krijgt dus geen veulenbrok.
Bovendien is Avenue niet mijn veulen, dus vind ik dat ook niet geheel mijn verantwoordelijkheid. Ik koop wel de merriemuesli!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 02:08

Van af welke leeftijd mag een veulen brokjes eten?
Dat vroeg ik mij namelijk af. Vandaar deze vraag.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:52

Assedo at vanaf 3 dagen al kuil mee in grote mate, dus ik ben het nooit tegen gekomen. Biks ben ik na een week al begonnen te geven, gewoon handjes om te wennen. Vanaf toen begon hij het steeds beter te eten en nu geef ik 's avonds biks over het hooi heen (ze staan nu 24/7 buiten) in twee porties (soms merriebrok, soms veulenbrok, ze eten het bij mij beide). Ik zorg altijd dat Assedo veel muesli in zn biks heeft en dit eet hij prima. Hopenlijk krijgt je veulen iets bij te zetten door het voeren!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:19

Rocky eet al vanaf dat ie een paar weken oud is uit zijn eigen emmertje terwijl Sim staat te eten. Eerst nog maar weinig, maar alles wat hij niet at at Sim later wel op .
Nu is hij 3 maanden en eet gewoon krachtvoer mee, krijgt zijn eigen supplementen en eigen emmer en groeit als kool!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:51

het kan natuurlijk zijn dat er te weinig eiwit in de merriemelk zit, dan kan het veulen nog zoveel drinken, maar krijgt niet genoeg, vandaar de veulenbrok.
Sommige merries geven niet genoeg melk meer na een aantal weken. Vaak krijgen deze veulens er ook veulenbrok bij

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 11:26

Bedankt voor jullie reacties Myrdal zegt: het kan natuurlijk zijn dat er te weinig eiwit in de merriemelk zit, dan kan het veulen nog zoveel drinken, maar krijgt niet genoeg, vandaar de veulenbrok. en dat myrdal vroeg ik me dus idd af of het vaker voorkwam in mijn geval geeft de merrie genoeg melk maar kennelijk te weinig voeding erin.
Tja het is allemaal nog zo klein wat is nou een maand dan weet ik graag hoe of wat

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:35

Mijn merries geven slagroom ipv melk
De veulens geef ik tot het afspenen eigenlijk nooit brok, alleen om ze het te leren eten zodat ze na het afspenen wel op brok over kunnen. Ze eten gewoon gras en drinken bij de moeder en zijn eigenlijk altijd aan de vette kant
De rijpaardveulens vroeger kregen vanaf een maand of 2 wat brok bijgevoerd.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 22:20

MarijeR schreef:
Mijn merries geven slagroom ipv melk
De veulens geef ik tot het afspenen eigenlijk nooit brok, alleen om ze het te leren eten zodat ze na het afspenen wel op brok over kunnen. Ze eten gewoon gras en drinken bij de moeder en zijn eigenlijk altijd aan de vette kant
De rijpaardveulens vroeger kregen vanaf een maand of 2 wat brok bijgevoerd.

haha die van mij duidelijk niet ach ze is gezond en groeit goed dan maar wat eerder veulenbrok erbij

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:30

Na mijn weten mogen veulens pas bij de moeder weg als ze 1 kilo voer op kunnen. Klopt dit of is het sprookje.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:29

Gitta schreef:
Mijn veulen bleef wat schraal en krijgt nu op advies van de DA wat veulenbrok bijgevoerd .
Nu is mijn vraag komt dit regelmatig voor dat veulens kennelijk toch niet genoeg hebben aan de melk van de merrie? De andere veulens op de wei hebben er namelijk genoeg aan vandaar dat ik me dit afvroeg!!
Moet er even bij vermelden dat ze goed drinkt bij haar moeder en verder goed groeit en levendig en atent genoeg is.

Dit heb ik dus ook mijn veulen is nu 2 weken oud en drinkt goed, maar blijft een beetje schraal. nou goed ik hoop dat hij maar snel echt gaat eten

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:00

Dit heb ik dus ook mijn veulen is nu 2 weken oud en drinkt goed, maar blijft een beetje schraal. nou goed ik hoop dat hij maar snel echt gaat eten [/quote]

Gaat ineens goed hoor Alycia heeft ook even nodig gehad om aan de brok te wennen maar eet nu prima, wel fijn om te horen dat er meer zijn die hetzelfde hebben bij ons is zij de enige die wat schraal bleef de rest krijgt volgens mij zoals marije het zo leuk zei slagroom

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 19:03

michele :Dit heb ik dus ook mijn veulen is nu 2 weken oud en drinkt goed, maar blijft een beetje schraal. nou goed ik hoop dat hij maar snel echt gaat eten

Gaat ineens goed hoor Alycia heeft ook even nodig gehad om aan de brok te wennen maar eet nu prima, wel fijn om te horen dat er meer zijn die hetzelfde hebben bij ons is zij de enige die wat schraal bleef de rest krijgt volgens mij zoals marije het zo leuk zei slagroom
[/quote]