twee weken over tijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

twee weken over tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:04

Mijn shetland merrie is nu al twee weken over tijd..
Ik krijg steeds meer de vraag of er wel iets in zit.
Ze was drie juni uitgerekend.
Ze is voor haar doen echt super dik, geen grasbuik, tis echt een harde buik, met af ent oe hier en daar een utistulping.. ze is ook al die tijd niet hengstig geweest, en de kruisbanden hangen al een paar weken goed slap..
maar verder neit echt duidelijke tekenen, doordat mijn (inmiddels) jaarling niet is gestopt met drinken (na drie maanden eraf te zijn geweest weer vrolijk verder ging en moeder gewoon weer melk gaf)
Zijn er ook aan de uier niet echt dingen af te lezen.. deze is duidelijk opgezet, maar dit kan natuurlijk ook komen doordat het andere vuelen er nu drie weken af is?

Wie weet wta ik moet doen behalve laten opvoelen (dat schijnt neit mogelijk te zijn bij oz'n kleintje)en verder mogen ze makkelijk vier weken over tijd zijn volgens de dierenarts..

Careano

Re: twee weken over tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:23

Mijn verzorgshet was 19 dagen over tijd, en gisteren is het dan toch eindelijk geboren!!

Zoals jij het nu beschrijf was Rilotte (shet) precies hetzelfde. Dikke buik, enorm zelfs.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:04

Onze KWPN merrie was 2 jaar geleden ook 2 weken overtijd. is een gezond en super mooi zwart hengstje uit gekomen!
Dit jaar was ze 1 week overtijd.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:07

Mijn merrie, Sherry, was ook 21 dagen over tijd & uiteindelijk is er een schitterend veulen uitgekomen..

Als je niet zeker weet of het goed zit kun je altijd de dierenarts het even laten checken!

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:39

een merrie bij ons op stal was begin mei uitgerekent, en begint nu pas melk te krijgen, niet zo veel, zelfs heeeel weinig maar toch. ik denk dat je je niet te veel zorgen hoeft te maken hoor Knipoog

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 12:53

mSz_iriS schreef:
Mijn merrie, Sherry, was ook 21 dagen over tijd & uiteindelijk is er een schitterend veulen uitgekomen..

Als je niet zeker weet of het goed zit kun je altijd de dierenarts het even laten checken!

en hoe checkt die dierenarts dat dan?

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:14

heej mir,
heb je het veulentje nooit zien schoppen?
dat was bij mijn paard nl wel het geval.
en heb je haar nooit laten scannen?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 18:03

Ja ik denk het we gevoeld te hebben.. en ik heb haar neit laten scannen maar ze is wel geschauwd (of heo je et schrijft)
normaal ook overduidelijk hengstig.. en nu helemaal niet hengstig..

lastig hoor..

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:52

mijn tinkermerrie heeft vorig jaar een record dracht gedaan van maar liefst 383 dagen dat is aders gezegd 1 jaar en 18 dagen en daar is een zeer leif veulentje uitgekomen dat kern gezond was.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:06

mijn verzorgmerrie heefd 6 weken over gedragen.
er is een heel erg lief brutaal veulentje uit gekomen die ontzettend mooi is en alle eisen van het ras heefd.
ze is totaal niet bang voor mensen en loopt als een hondje achter iedereen aan.

geen zorgen dus.
gewoon afwachtten.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:54

MirZam schreef:
Ja ik denk het we gevoeld te hebben.. en ik heb haar neit laten scannen maar ze is wel geschauwd (of heo je et schrijft)
normaal ook overduidelijk hengstig.. en nu helemaal niet hengstig..

lastig hoor..

nou, als je het ziet, dan weet je het zeker hoor.
het is dan echt duidelijk schoppen

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:29

Ik ga toch echt steeds meer twijfelen of er wel iets in zit.
Kan de dierenart nu nog scannen of hoe werkt dat?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:00

De DA kan het wel voelen. Als je het zeker wilt weten, laat hem dan komen. Kost wel een paar cent, maar dan weet je het ook. Het zou kunnen zijn dat je merrie schijndrachtig is, maar dat is onwaarschijnlijker dan dat ze overdraagt. Ik heb me laten vertellen dat dat bij koudbloeden (Shetlanders, Tinkers, etc) wel vaker voorkomt. En dan ook echt overdragen. Dat je ongeduldig bent en begint te twijfelen? Heb ik ook gedaan. Hoe vaak ik wel niet gevoeld heb aan die buik, gekeken of ze al een beetje uier kreeg, die banden ik heb ze slap gedrukt. Je wilt het niet weten. En je wordt zo onzeker als de pest door al die vragen; "heb je de datum wel goed, ze is vast schijndrachtig, enzovoort". Mijn KWPN-er heeft 375 dagen (dus 45 dagen extra) gedragen. Niet het record van deze topic, maar lang was het wel, zeker voor een bloedpaard. Inmiddels heb ik een prachtig hengstveulentje. Ze heeft er de tijd voor genomen er een mooitje van te maken, denk ik dan maar. Als je zekerheid wilt, bel de DA en anders geduld hebben.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 16:39

Ja schijnt dus dat ze bij shetjes niet kunnen voelen.. :S vertelde de dierenarts me..
En ik w8 ngo op de rekening van mijn andere shet met koliek. dus denk dat et toch maar gewoon gedlud hebben wordt.. ze zal het nog niet af hebben denk ik..