Veulen draait in buik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ribay

Veulen draait in buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 09:21

Gisterochtend was ik vroeg op stal omdat ik eigenlijk wedstrijd had met mijn paard. Mijn ander paard is drachtig en vrijdag 24 juni uitgerekend.
Kom ik in de stal, ligt mijn paard, en komt dus niet omhoog. Lijkt zelfs blij om mij te zien, ik ga er dus ook bij in de stal en aai hem wat. Paard kijkt erg naar de buik en kreunt veel. Gaat afwisselend helemaal plat liggen en komt dan weer wat met het hoofd omhoog. Ze ademde vrij zwaar en je zag de buik ook echt helemaal op en neer gaan.

Dit heeft alles bij elkaar van 6 uur 's ochtends tot kwart voor 9 geduurt. Ik was echt in de veronderstelling dat het veulen ging komen,
maar om kwart voor 9 ging ze ineens staan en begon te eten. Sindsdien is er niets bijzonders meer aan te zien?

Ik weer teleurgesteld, nog steeds geen veulen! Nou ja, nog maar iets langer wachten!

Maar weten jullie wat dit geweest kan zijn, en hoelang het hierna nog duurt voordat het veulen komt? (Ik weet dat ieder paard anders is, maar ik heb niet veel geduld meer! Mijn geduld duurt zo'n 10 maanden)

Ik sprak gister nog wel iemand en die dacht dat het veulen zich gedraaid had in de buik en dat het nu goed zou moeten liggen?
Zou dit kunnen?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken of wat jullie allemaal uit eigen ervaring hebben meegemaakt.

Ribay

Re: Veulen draait in buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 11:27

Is mijn merrie nou zo apart? Heeft niemand dit meegemaakt met zijn merrie?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:31

Bij ons op stal is dit ook bij een merrie gebeurd.
2 weken van te voren,staan,liggen en zelfs plat liggen.
En ook na een paard uur weer verder eten en niks aan de hand.
Dit zijn waarschijnlijk voor weeen geweest.
Sorry nog even geduld.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:43

ja mijn merrie heeft dit ook gehad, drie weken voor de echte geboorte. Eerst onrustig, dan gaan liggen en weer opstaan, helemaal plat liggen, kreunen, buik bewoog enorm,.... beetje wat jij met jouw merrie beschrijft.
Ik heb de DA dan eens gebeld en die zei dat het waarschijnlijk het veulen was dat zich draaide en dat daarbij soms een voetje in of dichtbij het geboortekanaal komt en daardoor krijgen ze 'voorweeën'

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:58

Kijk maar eens op http://www.foalcam.nl/ , dan bij informatie en 'veulen in de baarmoeder'. Daar staat het zelfs met plaatjes.
Stukje uit de tekst:
Het veulen is aan het eind van de dracht regelmatig aan het 'proefdraaien' wat bij de merrie te herkennen is aan onrustig gedrag en soms lijkt het net of ze gaat veulenen en ineens is ze weer rustig.
Het echte draaien gebeurt pas tijdens de geboorte, tot op het laatste moment ligt het veulen op zijn rug in de baarmoeder.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:48

Bij ons was het ook zo een paar weken van te voren plat liggen persen (op de camara te zien) en dan kwam je in stal en ging ze staan altijd als er iemand dan kwam was het over.....
en toen kwam er ineens op een dag een 2ling uit! dus maby hebbiej ook wel een 2ling Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:41

Nou zeg, breng ze eens niet op zulke ideeën, dat hoeft natuurlijk helemaal niet Lachen

Hier heeft een merrie het ook gehad, was een dag of 2 voor de bevalling. Kwam 1 heel mooi veulentje uit. Bij het 'dikke buiken topic' hebben ook al verschillende mensen verteld dat hun merries hetzelfde deden en ook daar kwam dan binnen korte tijd het veulen. Je moet het zien als een soort oefenen van het veulen hoe hij straks moet draaien om naar buiten te kunnen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:55

Precies zoals Nicole288 het zegt. Mijn merrie had het veulen hoog en ver naar achteren liggen volgens de DA. Daardoor kreeg ze vroeg proef/nep weeen. In ieder geval geen bevallings weeen. Ze heeft zelf idd. nep persweeen gehad. Toen het veulen iets minder drukte ging alles weer over..... Dit heeft al met al meer dan een week geduurd. En volgens de DA kan het nog wel langer duren. Het geeft helemaal niks. Het kan dus geen kwaad.
Volgens mij DA kun je het best op de andere tekenen van een aankomende bevalling letten... Uiers en banden enzo.
Is natuurlijk best we sneu voor de merrie met dit warme weer!
Sterkte met wachten!

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:29

Bedankt voor al jullie reacties. Fijn om te horen dat meer merrie's hier last van hebben. Vanaf vorige week vrijdag waren er al wat druppeltjes aan de uiers maar na dit gepuf en gekreun van zondag was ook dit ineens weg.
Verdere zondag en maandag geen veranderingen alles gewoon rustig.
Nu vanochtend vroeg ben ik er weer geweest en de druppeltjes zijn terug!! Ze hangen er weer aan!
Ha ha ha..........ben gewoon blij om de druppeltjes.
Nou ik hoop dat ik niet te lang meer hoef te wachten.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:51

Heel veel succes, een week nadat mijn merrie die weeen had gehad kwam het veulen gezond ter wereld.

misty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:53

mijn merrie hefet het ook gehad bij de eerstegeboorte van haar eerste veulen

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:30

Het hoort er dus inderdaad bij want............gisterochtend om
11.35 uur is ons veulen geboren!

Ze heeft het buiten gedaan in de wei (grote stal gemaakt, camera en alles erop.......mevrouw doet het buiten in de wei!)
en alles was goed. Alleen bleek gistermiddag dat het veulen wat zwak was en niet zelf kon drinken. Heb haar dus gister en vanacht de fels gegeven en sinds 9 uur vanochtend drinkt ze zelf!!
Ze zijn vanochtend al even buiten geweest en staan nu weer lekker koel binnen!

Bedankt voor jullie reacties en mijn wachten zit er dus op.
Het klopt inderdaad wat ze zeggen over paarden, je kan er nog zo goed op letten, het verrast je altijd!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:46

Ik heb wel een keer meegemaakt dat een veulen bij een merrie die 3 weken overgedragen had niet meer goed kon draaien...vast was komen te liggen en zeg maar horizontaal in de buik lag.. Scheve mond
Veulen heeft het niet overleefd...
Maar ik denk niet dat dit hetzelfde is geweest nee

Gefeliciteerd met het veulen Haha!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:57

Gefeliciteerd met je veulentje. Die paarden bezorgen ons soms veel kopzorgen. Maar als zo'n veulentje er dan is, ben je dat ook weer vergeten. Ik heb 't ook gehad. 's avonds laat. Ben zelfs blijven slapen in de paardenstal (ja, een mens kan gek zijn met z'n paard). Na ongeveer een uur of 3 was er niks meer aan de hand. De volgende dag niks meer aan de hand. Ze galoppeerde gewoon in het land, maar was duidelijk minder fit. Ik vertrouwde het niks en heb de DA laten komen. Nog geen ontsluiting en veulen lag goed. Kon tussen een half uur en drie weken duren.
Dat laatste leek me sterk want ze droeg al 6,5 week over! Het eerste was ook niet waar, maar een paar uur later was er een prachtig veulen geboren. En wat Ribay al schreef, ze verrassen je altijd weer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 00:44