Zo warm...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Zo warm...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 14:24

Onze merries staan als zombies in de wei of lopen naar de dazen te slaan. De veulentjes (1 maand oud) worden dol van hun moeders..
Ik denk er over om ze toch maar overdag op stal te zetten en 'sa vonds en 's nachts buiten, maar vind dat toch ook wel een beetje tricky.
Hoe doen jullie dat?

Faniek

Re: Zo warm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:42

Dag en nacht buiten met schaduw en voldoende drinken.
Beweging is zeer belangrijk voor de veulens nu.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 15:30

Mijn veulentje is zaterdag geboren, ik durf het nog niet aan om haar in die hete zon te zetten, dus gaat ze smorgens en s'avonds een half uurtje in de schaduw en de rest op stal, ook wel warm maar minder dan in de zon! Overigens loopt de rest van de veulens met hun moeders wel gewoon buiten hoor!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:01

Lekker overdag naar binnen! Vooral in die hete uren. Voor de paarden is het geen pretje nu buiten, de hitte en dazen!

Ik heb alle paarden lekker binnen staan, als het wat koeler wordt vanavond gaan ze weer lekker naar buiten. Tropenrooster heet dat al hier thuis Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:07

Paarden kunnen beter tegen de kou dan tegen de hitte. Famosa en Atje staan in de bak. We zetten ze om 12.30 binnen en als het minder warm is dan gaan ze weer de bak in.
In het land is het goed uit te houden met een beetje wind. De fries zetten we ook binnen als het te warm wordt. Hij is al een keer bijna bevangen geweest door de hitte en dat was niet leuk. Binnen is het misschien warm, maar de hete zon brand niet op ze.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:34

Als je ze nou gewoon overdag in de binnenbak zet? Dan kunnen ze in elk geval hun beweging krijgen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:36

Ik heb ook gehoord dat als je paard/veulen veel roze in de bles heeft dat dat erg kan verbranden in de zon. Goed insmeren en toch rekening houden met de hoeveelheid zon. Binnen zetten tussen 12 en 16.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:54

Mijn paarden staan momenteel 24 uur per dag buiten. In de weide hebben ze meer dan voldoende water (ze drinken zo 40 liter tussen 10 en 18 uur!) en ze hebben veel schaduw. Binnen zetten is momenteel geen optie want daar is het nog warmer en zijn net zo veel vliegen. Alle paarden hebben een zwart velletje en inderdaad met een roze velletje (had een schimmel met sneb) verbranden ze erg makkelijk! Wat ik altijd deed is een hele dikke laag vet erop smeren.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:23

mij merrie met veulen staat ook 24/7 buiten en ik vin dat paarden ook gewoon 24/7 buiten horen te staan helemaal met dat mooie weer!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:00

Bij ons staan ze ook dag en nacht buiten met voldoende drinkwater tot hun beschikking.
Het enige wat ik het vervelends vindt is dat het veulen (heeft grote bles) gaat verbranden nu dus ga zo maar eens even kijken of ik er sunblock op kan smeren!! Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:49

Mijn paarden staat buiten, maar ik heb ook een houten stal die erg warm is. Verder staan ze of in de bak, of in de wei en is er altijd wel ergens schaduw. Gelukkig veel bomen!

Ik heb 3 blessen staan, waarvan 1 een witkop heeft Knipoog . Geen van alle verbranden en ik doe er niks op, daar wordt de huid alleen maar week van en dan verbrand het juist sneller.
Wat wel belangrijk is, is dat ze met de dauw op het gras NIET in het land staan (voor paarden die 24/7 op wei staan natuurlijk niet mogelijk, die kan je wel insmeren). Doordat hun neus nat wordt van het grazen verbranden ze namelijk. Als je ze in die periode van de wei haalt heb je veel minder of geen problemen met verbrande neusjes. Knipoog

Uit ervarng weet ik ook dat ik niet te snel moet gaan smeren, ik smeer ook niet uit "voorzorg" als ze nog niet verbrand zijn, vaak wordt het dan juist erger.

Ik heb op een Paint fokkerij gewerkt in Phoenix Arizona (woestijn in de VS) en we hadden daar eigenlijk nooit problemen, zolang we maar zo minmogelijk deden en ze niet met een natte kop buiten zetten!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:02

Ik zie nu dat ik 40 liter heb neergezet, maar ze drinken nu wel 200 liter weg op het heetst van de dag. Je blijft echt slepen!

Mijn merrie met een snebje is ondanks dat we niets deden (ik was 12, kan een paard verbranden dan Clown) wel verbrand. Maar dat dier had ook geen haar op zn neus. Ik denk dat het met blessen wel meevalt, de huid op de neus is erg gevoelig.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:09

onze buurman had de tempratuur van een kalverende (??) koe opgemeten, zijn temperatuur was 42 graden!!!!!
hij heeft ook nog eens een enorm jaar eronder hangen waardoor hij amper kan lopen, bijna door de rug zakt zo lijkt het, en de bevalling wil niet vlotten(veearts is er al een paar keer bijgeweest)

arm beest!

heb mijn eigen paarden een waterijsje gegeven, lekker koel water, en ze zoeken nu de schaduw wel op...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:02

Mijn merrie kan als ze wil in de schaduw staan maar ze doet het niet, dus zal het wel goed zijn. Maar ja mevrouw komt uit Texas dus is ze wel erger gewend.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:32

me paard zweet zich kapot in de stal Scheve mond als ik buiten zet zweet hij niet meer en gaat dan heerlijk grazen en bewegen, dan is hij weer droog... dus beter buiten zetten dan binnen !!
en smeer zonnencreme op de neus en witte benen !!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:51

het is geheel afhankelijk van de omgeving (schaduw, briesje, open stuk land) stallen die je hebt en je paard (hoe goed die ertegen kan).
Veulentjes zijn wel extra gevoelig voor deze hitte (vooral de jongste, zij kunnen nu eenmaal hun temperatuur niet goed regelen), en dan is een "tropenrooster" idd verstandig.
Dat een paard 24/7 op de wei hoort, vooral met dit mooie weer, ben ik het niet helemaal mee eens, dit is eigenlijk helemaal geen mooi weer (voor dieren althans)

Waterijsjes voor ene paard is wel leuk, maar pas op voor bevriezingsverschijnselen (klinkt stom maar het komt wel voor!)(maar ik doe het ook wel eens hoor, watermeloen kunnen ze ook wel waarderen).

tip voor mensen die stal te warm vinden. Laat over het dak (traag) water stromen, dit helpt zeker tegen de warmte.

Boviclip in manen of in de stal werkt ook wel goed tegen de vliegen.