veulen voor het eerst naar de hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

veulen voor het eerst naar de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 10:26

Vanaf hoe oud gaat/ging jullie veulen voor het eerst naar de hoefsmid? (bekappen)
Ik vind een correcte beenstand erg belangrijk, en zelf heb ik zeer weinig ervaring met veulens..
We oefenen wel heel veel met voetjes optillen etc. en dat gaat steeds beter

Nicole288

Re: veulen voor het eerst naar de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:31

Als de smid voor de merrie komt laat je hem gewoon kijken of er evt iets corrigerends nodig is bij het veulen. Wat je zelf al doet is heel goed, jong geleerd..

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:40

Als je twijfelt over de beenstand dan zou ik de smid meteen laten komen, heb gister nog een smit gesproken die zei dat het de eerste 3 maanden heel makkelijk te corrigeren is(mocht het nodig zijn) daarna gaan de gewrichten op 'slot' en moet een correctie echt door een DA uitgevoerd worden... Het kan dus nooit kwaad om je smit even langs te laten komen die weet prcies wat er wel en niet moet gebeuren!

gr. dor

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:34

Ik laat de merries vaak een week of 2 voor het veulenen bekappen dus met een week of 6 na de geboorte komt de smid weer en bekijkt de veulens ook even. Vaak doet hij er dan nog niets aan maar pas de keer daarop. Dan wordt de veulenteen wat lang en kan mooi bekapt worden. Anders gaat dat stukje vaak wel scheuren.
Verder gaan ze gewoon met de volwassen dieren mee. Ze lopen veel buiten en vaak is met een vijltje erlangs al genoeg. Maar ze leren er een hoop van en mijn smid rekent ook geen volle mep voor een veulen Knipoog