Diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:36

Mijn veulen van 3,5 week oud heeft sinds donderdag last van diarree. Vrijdag is de DA langs geweest om een wond te hechten bij Myrdal en toen heb ik ook verteld dat het veulen last van diarree had. Volgens hem kon het niet veel kwaad als het veulen veel dronk en vrolijk was, hij mocht niet suf worden. Nu is dit niet mijn gewone DA, die kon niet.

Maar hij heeft nu nog steeds diarree, ik heb hem getemperatuurd (dat was feest), hij had 38 graden, dus dat is niet abnormaal, verder is hij goed vrolijk en alert. Ik was zijn kont 2 x per dag en smeer er dan baby-olie op om alles lekker soepel te houden (nog zo'n feest).

Hoelang mag een veulen diarree hebben voordat je je zorgen moet gaan maken. Moet ik morgenochtend nog eens mijn eigen DA bellen en het hem vragen of is dit overbodig? Wat zijn julie ervaringen? ik heb wel begrepen dat veulens wel vaker last van diarree hebben, moet ik gewoon wachten tot het ophoudt en hem goed in de gaten houden?
Oh ja, hij is wel ontwormd, dus dat kan het niet zijn.

Tjinta

Re: Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:51

Ik heb er zelf geen ervaring mee. (Dat gaat ook moeilijk als je eerste veulen pas vanochtend is geboren). Maar de merrie heeft al minstens een jaar hele dunne ontlasting. Volgens de DA is dat niet zo heel erg omdat verder alles goed is.
Maar bij ons op de manege is een veulentje helaas overleden omdat hij niet dronk en diarree had.
Ik heb even geinformeerd wat waar en hoe.
Als een veulen diarree heeft hoeft dat op zich niet ernstig te zijn. Het beessie moet, en dan echt moet, behoorlijk drinken. Je verliest toch veel vocht. Maar als het veulen wierig is kun je ervan uit gaan dat het (nog) ok is...
Denk dus dat er geen reden is om in de stress te raken.
Maar telefonisch even informeren bij je eigen dierenarts kan toch geen kwaad? Dan weet je het van een vertrouwd persoon.
Hoop dat t snel overgaat.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:06

het kan helemaal geen kwaad hoor.... de veulens op mijn stage hebben ook diarree en dat komt omdat de moedermelk af en toe veranderd met andere stoffen enzo

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:33

Is je merrie (de moeder) niet hengstig? Want dan is het ook normaal als je veulentje dan aan de diaree is, omdat de merrie dan andere hormonen produceert. Als het er echt uitloopt (spuit) als plas dan zeker de dierenarts inschakelen dan kan hij iets tegen de diaree geven dat het gaat stoppen want anders heb je kans dat het veulen gaat uitdrogen.
Veel succes.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:20

Ik ga nu Dagelijks naar de kliniek waar Fighter staat en er komen momenteel héél veel veulens binnen en ik vraag ook constant wat er aan scheelt enzo ;Nou de meesten hebben of te weinig antistoffen wat eigenlijk met een eenvoudig testje had kunnen gemeten worden ,en diaree door een infectie .Ga aub nooit te eenvoudig denken over diaree er sterven best veel veulens aan als je er niet tijdig bij bent ,ze worden heel ziek en drogen volledig uit ,ik heb er twee zien doodgaan in die twee weken dat figher er staat .Ze moeten bijna constan vocht toegediend krijgen met het infuus om er weer boven op te komen ,maar sommige mensen wachten gewoon te lang ;Ik zeg nu niet dat je heel erg paniekerig hoeft te zijn ,maar houdt je veulen toch in de gaten ;Als ik zie dat een veulen langer dan twee dagen diarree heeft dan haal ik hier in de kliniek een tube (lijkt op een ontworming ) die je in het mondje spuit om de darmflora te herstellen ,dit werkt heel goed ;

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:09

Libke:
Dat is tenminste een oplossing.... Hoe heet dat spul in de spuit, weet je dat zo?
De dierenarts hier deed er een beetje laconiek over, zo van gaat wel weer over. Volgens mij moet je wel alert blijven. Geloof wel dat als een veulen nog erg wierig is er nog geen uitdroog gevaar is toch?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:18

Ik was vanochtend bij Myrdal om haar antibiotica te geven ivm de wond op haar kroonrand die vrijdag gehecht is en toen zag ik Andros dus poepen. Nou ja, poepen.... hij plaste poep, daar komt het op neer. Ik heb dus voor alle zekerheid mijn eigen DA nog even gebeld, die is nog even langs gekomen, ook om Myrdals wond te bekijken en heeft gezegd dat ze voorlopig nog thuis moeten blijven staan (ze zouden naar de wei gaan ivm vuil uit de paddock in de wond), ze heeft er nu wondcreme voor.
De diarree komt omdat hij teveel water drinkt uit de waterbak die in de paddock staat. Wat water kan geen kwaad, maar ik zie hem er best wel vaak uit drinken en daar kan zijn maag dus nog niet tegen. Je ziet ook dat hij wat krampjes heeft. Dus nu krijgt Myrdal op bepaalde tijden water en Andros moet het met moedermelk doen. Dan moet de diarree zo weer weg zijn, anders moet ik weer bellen. Ben toch blij dat ik even gebeld heb.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:19

@ Twinkel: Klopt hij moest wel vrolijk blijven, daar moet ik goed op letten en anders moet ik hem temperaturen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:20

ik weet de naam zo niet ,maar ik weet denk ik wel dat het eigenlijk voor honden is bedoeld want die stonden op de afbeelding ,maar ik zal er eens naar informeren.het gaat meestal ook wel over maar ik vroeg hier ook in de kliniek waarom er toch zo veel veulens opgenomen worden en ze zei toch dat je met veulens zoveel mogelijk moet voorkomen of er héél vroeg bijzijn anders is het meestal al te laat .

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:46

Sommige geven met diaree Yakult of rechtsdraaiend yoghurt of zo iets dergelijks. Dit schijnt ook goed te helpen om de darmflora goed te krijgen..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:18

Diarhee bij jonge veulens wordt veroorzaakt door oa:
- worm infectie ... daarom moet je bij 2 weken oud een wormkeur geven tegen oa spoelwormen
- hengstigheid van de merrie ... niet alleen bij de eerste hengstigheid na het geboorte maar bij sommige hormonale hevig merries kan het de eerste paar maanden effect hebben op het veulen. LET WEL: als de merrie niet hengstig is, heeft het veulen ook geen diarhee
- antistoffen imbalans ... of lieve gezegt een bacterie op de darmen ... veulen stoppen ook alles en ook alles in hun mond die kan een ontstekking veroorzaken ... dierenarts toezicht nodig met antibiotica behandeling.
- iets verkeert ge-eten ... maar dan duurt de diarhee geen daaaagen ... een vieze 'spoeling', wat buikpijn en het beestje heeft meestal zijn les geleert Ach gut

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:37

PhiaBink schreef:
Sommige geven met diaree Yakult of rechtsdraaiend yoghurt of zo iets dergelijks. Dit schijnt ook goed te helpen om de darmflora goed te krijgen..

Gewone yoghurt 2x daags 60 ml (oude wormspuit bijvoorbeeld) + een beetje suiker voor de smaakt heeft mijn veulen 2 jaar geleden erop geholpen, na 4 weken spuitdiaree. Belangrijk is ook dat je het veulen absoluut géén water laat drinken! De veearts had haar al opgegeven, maar inmiddels is ze een stoere 2 jarige.
Sterkte ermee!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:54

Dank julie wel voor alle tips! Dat van de yoghurt zou ik geprobeerd hebben, maar vanochtend had Andros voor het eerst weer een droge kont!
Ben dus blij dat ik mijn dierenarts had gebeld, want het lag dus duidelijk aan het waterdrinken. Vooral na Libkes verhaal begon ik me toch wel wat ongerust te maken, er kwam zoveel vocht uit dat kleine beestje. het liep gewoon langs zijn kont naar beneden zeg maar.
Helemaal ben ik blij dat ik zijn kont niet meer hoef te wassen, wat een ramp was dat, veulen in de houdgreep en dan zo snel mogelijk de diarree eraf zien te halen.... daarna wel aldoor lekker geknuffeld, zodat ik niet de grote boeman ben Haha!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:21

Myrdal schreef:
Dank julie wel voor alle tips! Dat van de yoghurt zou ik geprobeerd hebben, maar vanochtend had Andros voor het eerst weer een droge kont!
Ben dus blij dat ik mijn dierenarts had gebeld, want het lag dus duidelijk aan het waterdrinken. Vooral na Libkes verhaal begon ik me toch wel wat ongerust te maken, er kwam zoveel vocht uit dat kleine beestje. het liep gewoon langs zijn kont naar beneden zeg maar.
Helemaal ben ik blij dat ik zijn kont niet meer hoef te wassen, wat een ramp was dat, veulen in de houdgreep en dan zo snel mogelijk de diarree eraf zien te halen.... daarna wel aldoor lekker geknuffeld, zodat ik niet de grote boeman ben Haha!

oh ,goed zeg en je weet het beter voorkomen dan in de kliniek te belanden (Er stonden er vandaag terug 3 met hele erge diarree op de kliniek )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:26

yoghurt met roosvicee-stop erdoor inplaats van suiker werkt nog veel beter.