Merrie buik gevoelig na krijgen van veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilonabax

Merrie buik gevoelig na krijgen van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 15:46

Ik heb een proffesionele stal waar ik paarden zadelmak maak, inrijd, corrigeer,op wedstrijd uitbreng etc etc.
Nu ben ik voor het eerst met een merrie met veulen(7weken) bezig en dit gaat eigenlijk best goed (ze loopt nu alleen zonder het veulen) ze hinnikt niet en wil ook niet met alle geweld terug, maar zodra ik haar iets meer been geef begint ze nijdig te worden dan zwiept ze met haar staart,legt de oren in de nek en meestal als ik dan doorzet eindigt dit in een rodeo show.
Ze heeft al eerder een veulen gehad en het meisje waar ik de merrie voor train zegt dat ze toen hetzelfde deed dus: voor het veulen niets aan de hand kun je er een B proefje mee rijden maar na het veulen is ze overgevoelig op het been.
Nu zat ik eraan te denken dat haar buik misschien pijn doet of geirriteerd raakt als ik haar hulpen met het been geef, maar ik weet dit dus niet zeker.

Als iemand hier ervaring mee heeft laat dan een berichtje achter!

Thanx...

Ilona

XLC70

Re: Merrie buik gevoelig na krijgen van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:51

Ik weet precies wat je bedoelt! Mijn merrie heeft twee veulens gehad en is zeer gevoelig sindsdien. Vooral vlakvoor/tijdens/vlakna de hengstigheid kan ik mijn been bijna niet aanleggen!

Mij is geadviseerd om haar baarmoeder te laten spoelen. Het kan namelijk zijn dat er restjes placenta of andere troep nog aanwezig is, waardoor de merrie buikpijn heeft. Dit trekt namelijk erg in haar buik waardoor ze heel gevoelig is.

Dus... moet binnenkort met haar naar de veearts toe, eerst even laten scannen en dan spoelen. Waarschijnlijk helpt het een hoop!!

ilonabax

Re: Merrie buik gevoelig na krijgen van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:54

Bedankt voor je reactie ga vanmiddag contact opnemen met de dierenarts!

Groetjes