Merrie gevoelige buik na krijgen van veulen???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilonabax

Merrie gevoelige buik na krijgen van veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 11:49

Ik heb een proffesionele stal waar ik paarden zadelmak maak, inrijd, corrigeer,op wedstrijd uitbreng etc etc.
Nu ben ik voor het eerst met een merrie met veulen(7weken) bezig en dit gaat eigenlijk best goed (ze loopt nu alleen zonder het veulen) ze hinnikt niet en wil ook niet met alle geweld terug, maar zodra ik haar iets meer been geef begint ze nijdig te worden dan zwiept ze met haar staart,legt de oren in de nek en meestal als ik dan doorzet eindigt dit in een rodeo show.
Ze heeft al eerder een veulen gehad en het meisje waar ik de merrie voor train zegt dat ze toen hetzelfde deed dus: voor het veulen niets aan de hand kun je er een B proefje mee rijden maar na het veulen is ze overgevoelig op het been.
Nu zat ik eraan te denken dat haar buik misschien pijn doet of geirriteerd raakt als ik haar hulpen met het been geef, maar ik weet dit dus niet zeker.

Als iemand hier ervaring mee heeft laat dan een berichtje achter!

Thanx...

Ilona

Lielle

Re: Merrie gevoelige buik na krijgen van veulen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:13

RT -> KS Bij de kaarmstal zijn er meer mensen met ervaring op dat gebied.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:49

Zou kunnen maar het kan ook makkelijk dat het te maken heeft met de hormoonhuishouding want die is nu ook anders.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:13

Bij mij precies hetzelfde probleem!
Het is bij mij ook een complete rodeo-show.
Ze begint inderdaad ook te zwiepen met haar staart (wel fijn, want dan kan ik mezelf alvast voorbereiden op haar gebok!),
oren in d'r nek, neus naar de grond en trappen maar!
Nou ja, gisteren heb ik ze terwijl ze (echt gemeen) trapte een pets gegeven met de zweep, waardoor ze meteen voorwaarts ging.
In galop welliswaar, maar het bokken was meteen over.
Voorwaarts houden met m'n benen heeft geen effect, want zodra ik been geef, begint zij te trappen.
A.s. woensdag heb ik weer les (voor het eerst met Free-style) en ben
benieuwd wat de instructrice ervan vindt.
Ik zal je wel op de hoogte houden, want ik vind het voor mezelf ook echt een probleem en ben altijd blij met alle tips!
Wat ik trouwens ook heb geprobeerd en heeft ook even gewerkt:
een klein stuk van de bak afzetten en haar daarin heel veel overgangen laten rijden. stap, draf en stop.
Maar dan ook echt heeeeel veel overgangen. Ze krijgt dan geen kans om te bokken.
Maar goed, je hebt zelf ervaring in zadelmak maken dus zal je er wel meer in thuis zijn dan ik.
Jouw vraag was of de buik gevoelig kan zijn. Tja, hier op stal zegt iemand van niet, maar ik moet zeggen dat jouw problemen een exacte kopie van mijn problemen zijn!
(veulen is op 14 april geboren en ben vanaf 1e week mei gaan trainen)
Ik rij op een Haflinger, en jij??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:53

mijn pony heeft ook enkele veulens gehad, met drijven iser niets aan de hand, maar met de singel geeft zijook duidelijk aand dat ze het niet leuk vindt. Denk dat het wel degelijk kan.

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 23:08

Bedankt voor jullie reacties!
Het paard is een Kwpn stermerrie, heb een dierenarts laten komen en deze vertelde dat de buik idd een stukje gevoeliger is en het paard wat dominant kan zijn omdat het dat ook bij het veulen moet zijn.
gewoon het rijden weer rustig opbouwen hielp volgens hem het beste... (maar ja ik heb aankomende tijd wel een blauwe kont Lachen )

Groetjes Ilona

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:42

was bij mij merrie precies hetzelfde we hebben de DA laten komen en die zei dat we de merrie een half jaar rust moesten geven anders hou je der een saggo aan over! en eigelijk vind ik het niet eens erg!