eerste wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

eerste wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:14

ik heb van mijn dierenarts gehoord dat ik mijn veulentje als ze 10 dagen oud is voor het eerst moet ontwormen.
Wie weet hoeveel ontwormingsmiddel ik moet gebruiken, en welk ontwormingsschema ik daarna moet aanhouden?
Ik heb namelijk vaag ergens gehoord dat het vaker moet dan bij de moeder, klopt dat?

Voor de rest zijn tips over hoe ik het moet aanpakken altijd welkom!!!

Elinaa

Re: eerste wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:48

wij geven onze shetlandveulentjes met een week oud tussen de 50 en 100 ml. is veel te veel, maar het kan geen kwaad en liever teveel dan te weinig. ze moeten daarn aom de 6 wek gedaan, maar dan moet je moeders ook meenemen anders heeft het geen nut. dus beide om de 6 week dan!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:14

Ehm, het is wel vergif dat je in hun lijf spuit he! Als je te veel geeft kan dat mis gaan. Ik heb mijn kwpn veulen met 2 weken ontwormt (equimax mag niet eerder) voor 100 kilo. (met een spuit van 600 kreeg de merrie dan nog 500) Dit heb ik bij de DA nagevraagd. Verder doe ik merrie + veulen (altijd tegelijk doen!) elke 2 maanden, tot de winter. Dan gaan we weer gewoon over op 4 keer per jaar.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:08

Mijn DA heeft mij zelf het goede wormenmiddel gegven, dit schijnt erg belngrijk te zijn. Hij heeft op advies van de DA op 9 dagen 150 ml gehad. Na 3 weken moet hij weer, 200 ml en daarna met zijn moeder mee in het schema.