Ik wil uit Treasure een veulen fokken. En ik ben al verder gevorderd dan oriënteren.
Maar nu had ik het er vandaag met mijn ouders over en nu wil mijn vader graag een spaarpotje voor het veulen maken, puur omdat ie het leuk vind. Mijn zussen krijgen geld voor hun kinderen en ik heb en krijg voorlopig geen kinderen, dus hij ziet dit als mijn kind

Dus hij vroeg of ik een globale schatting wilde maken voor de eerste 3 jaren van het veulen.
Kan iemand me helpen??? Ik weet niet of ik dingen over het hoofd zie en bij bepaalde dingen weet ik de kosten niet.
Opvoelen door de dierenarts (geen idee wat de kosten zijn... 50 euries???)
Sperma, verzendkosten en afdracht KWPN (50 euro verzend + 55 kwpn)
Kosten van het insemineren door de DA (weet iemand hier de kosten van?)
Scannen bij 18 dagen en bij 5 weken (weet hier de kosten niet van, kan iemand me die vertellen??)
Extra voer voor de merrie (laatste maanden dracht + zoogperiode is ongeveer 50 euro extra heb ik via via begrepen)
Veuleninentingen (100 euro???)
Veulenregistratie KWPN (46 euro incl. paardenpaspoort)
DNA onderzoek (ik wil geen chip --> 41 euro)
Opfok vanaf het spenen tot 2,5 jaar --> ongeveer 100 euro per maand
Zit er bij de opfok nou meestal ook voer, hoeven bekappen en wormenkuur???
Dan natuurlijk de eventuele verzekering en dierenartskosten, maar die wil ik hier niet bij rekenen.
Ben dus even benieuwd.
Zelf denk ik dat ik met de kosten die ik hierboven heb genoem, exclusief extra DA kosten en verzekering op ongeveer 4000 euro kom vanaf het opvoelen tot 2,5 jaar.
Wie ow wie kan me helpen?
Mijn merrie is ook gedekt en ik ga volgende week scannen.
)