Hoe veulen zonder halster vangen uit wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarietje

Hoe veulen zonder halster vangen uit wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 15:42

Hallo!

Ik heb een vraagje. Ik heb een verzorgshetveulen van bijna drie weken in de wei lopen. Vanaf het begin had hij een halster om, maar een paar dagen geleden heeft hij dat op miraculeuze wijze af weten te krijgen. Mijn vraag nu, hoe krijg ik dat halster weer om? Het veulen is vrij schichtig, vanwege een verkeerde ervaring. Ik kan hem over zijn neusje aaien, maar meer ook niet. Als hij bij zijn mama drinkt, kan ik hem ook verder aaien, maarja, dan sta ik aan de verkeerde kant van de moeder, en kan ik er natuurlijk niet bij.
Dus, hoe vang ik een shetlandveulen uit de wei, als hij geen halster heeft? Ik heb wel eens gehoord dat je hem bij z'n staart kan pakken, maar dat lijkt me niet echt prettig...
Weet iemand dit? Tips zijn heel erg welkom!
Annemarie

Many

Re: Hoe veulen zonder halster vangen uit wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:12

Loopt ie niet achter z'n moeder aan? Of moet mams in de wei blijven? Je kunt met 2 mensen bijvoorbeeld eerst de merrie meenemen, dan het veulen pakken en de merrie terugzetten. Het is wel wat wreed, maarja Schijnheilig

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:13

Mams moet idd in de wei blijven, ik heb geen andere mogelijkheid (drukke weg en erf andere boerderij) dan de wei.
Het veulen loopt wel achter de moeder aan, maar hoe zou jij dan het veulen pakken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:26

Als je met de merrie naar huis loopt gaat het veulen waarschijnlijk wel gewoon mee - en als je dan een stal in loopt gaat het veulen vast wel mee en kun je hem wat makkelijker pakken.
Als dat niet mogelijk is, is geduld waarschijnlijk de enige oplossing. Dus veel in de wei gaan zitten, mams aaien, vertrouwen op de nieuwsgierigheid van het veulen, net zo lang tot je een halster om kunt doen.
De merrie meenemen en daarna het veulen pakken lijkt me volstrekte waanzin, een veulen (of merrie) in paniek kan volledig doordraaien en dan duurt het 3 weken voor je ze uberhaupt weer in handen kunt krijgen.
Waarom moet je veulen trouwens een halster aan? Ik doe dat nooit, hoofdjes groeien snel, risico dat ze toch schuur of schaafplekjes krijgen is me veel te groot!

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:48

Kendra schreef:
Waarom moet je veulen trouwens een halster aan? Ik doe dat nooit, hoofdjes groeien snel, risico dat ze toch schuur of schaafplekjes krijgen is me veel te groot!

Tsja, ze zullen er toch ooit aan moeten wennen, niet?
Als 't wat makkelijker zou gaan, zou ik wel proberen het halster steeds weer af te doen als ik weg ga, maar op deze manier krijg ik 'm niet eens om.
Mmm, ik ben al z'n hele korte leventje vanaf dag 4 aan het proberen z'n vertrouwen te winnen, maar 't gaat nog niet zo hard Boos!

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 13:27

Nog iemand tips?
Ik zit er best mee in m'n maag, ik weet niet zo goed hoe ik 't moet aanpakken...

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:31

wat heeft het veulentje meegemaakt dat het zo schuw is?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:33

Ik denk dat je het beste gewoon in de wei kan gaan zitten, en dan af gaan op de nieuwschierigheid van het veulen.
Laat 'm bij je komen (alsie dat doet) en dan elke keer aaien, zodat hij vertrouwen krijgt.
Na een tijdje krijg je dan waarschijnlijk het halster wel om. Succes! Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:36

Misschien met z'n 2-en. Dan kan de één de merrie vast houden en de ander kan het veulen vangen.

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:15

Dat is opzich wel een idee, maar het gaat me vooral om de manier waarop je het veulen vangt... Ik heb niet echt 'voor-het-veulen-veilige' houvast...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:55

Is er niet een mogelijkheid om de merrie veilig kort vast te zetten in de wei en dan het veulen tussen jou en de merrie op te sluiten? Op die manier kun jij rustig doorpakken en stelt de aanwezigheid van de merrie hem op zijn gemak. Brave merrie is wel gewenst trouwens, anders heb je zo een mep te pakken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:05

Tja, met snoepjes omkopen gaat bij veulens ook zo lastig. Je hebt een paard zonder halster meestal redelijk goed vast als je hem met een hand achter zijn oren pakt en met je andere hand over zijn neus. Misschien kan iemand anders dan een halstertouw om zijn nek doen en hem zo vasthouden ofzo? Dan moet een halster om toch wel lukken. Zo sterk en groot zijn shetland veulens niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 06:03

Ten eerste, moet het veulen nu een halster om en waarom? En het is helemaal niet vreemd dat een veulen schuw is, heeft vaak ook met de merrie te maken. Wij hebben een fokmerrie en daar kunnen we de veulens ook nooit van aanraken. Ligt aan de merrie, die draait er constant voor door en zo. Op het moment dat we ze afspenen halen we die schade wel in, geen probleem.
En inderdaad groeien de hoofdjes erg snel. Het andere veulen wat we hebben (die wel aanhankelijk is, maar dat is de merrie ook) is nu 3 weken oud en ik heb het halster al groter moeten maken, terwijl het 2,5 weken geleden nog erg ruim zat!