Afdrijven van veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Afdrijven van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:49

Ik heb het al in het dikke buiken topic gezet, maar het leek me slim om ook even een eigen topic te openen hierover.
Mijn 13-jarige merrie bleek vorige week na opvoelen van de da toch niet drachtig te zijn. Ze heeft zich wel drachtig gedragen-schijndrachtig dus. We hebben nu zitten denken hoe het kan komen dat ze niet drachtig is (ze is overigens nooit eerder drachtig gescand).
We herinnerden ons dat we helemaal in het begin van de 'dracht' een slijmerig goedje hadden gevonden op de zomerwei. Ze stond daar toen pas een dag, dus dachten we dat het er misschien al had gelegen. We hebben er natuurlijk wel naar gekeken of het een vrucht kon zijn, maar we hadden zelf het idee dat dat er niet zo uitziet. Het zag er uit als een kwal, een beetje gelig.
Ze zou toen ongeveer twee maanden drachtig geweest zijn.
Een aantal vragen:

* Wie kan me vertellen of een vrucht er in dit stadium uitziet als een kwal?
* Als een veulen afdrijft bij een merrie, is de kans dan groter dat ze schijndrachtig wordt?
* Zijn er bij het afdrijven van een veulen gevolgen voor de baarmoeder van de merrie?
* Wat kan de reden zijn dat ze het veulen afgedreven is toen, ze is naar wij weten daar met niets vreemds in aanraking geweest

Ik zou het heel fijn vinden als ik antwoord kan krijgen op deze vragen.

Faniek

Re: Afdrijven van veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:56

Ik kan je niet met veel vragen helpen, maar ik weet dat Fabi na 4 maanden haar veulen eruit verloren heeft (bij de vorige eigenaars) en dat dit waarschijnlijk door stress kwam omdat ze bij een ander paard stond. Hoe het eruit zag weet ik niet dat zou ik na moeten vragen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:13

Niet al te leuke plaatjes om te zien: http://www.geocities.com/crayonboxminis ... fetus.html

Verder komt het regelmatig voor dat het vruchtje er in de eerste 3 maanden nog af komt. Vaak is er dan gewoon wat mis met het vruchtje.
Kans dat je er dan wat van terug vindt, is erg klein. Zeker als ze in de weide lopen. Zelfs laat in de dracht vindt je het niet altijd terug.

Zelf zou ik zeker even de baarmoeder goed na laten kijken als een merrie het veulen (vroeg of laat in de dracht) kwijt raakt.
Zou zonde zijn als ze vuil is en je haar nog een keer wilt laten dekken...

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:32

allereerst, veel sterkte met deze situatie Ach gut

Ik denk dat het wel voorlomt dat merries schijndrachtig worden na het verlies van een veulen.
Mijn merrie heeft vorig jaar haar eerste vruchtje verloren ergens tussen 18 dagen en 6 weken (was niet ingenesteld) en mijn da zei toen dat wanneer een 'vruchtje' afgestoten wordt na ongeveer 3 maand of meer, de merrie dat jaar niet meer hengstig wordt dat dekseizoen en kans heeft op schijndrachtigheid...
Het is dus wel mogelijk denk ik dat jou merrie een soort van schijndracht gehad heeft

Ik zou haar voor de zekerheid eens goed laten nakijken en eventueel laten spoelen, voor als je haar nog eens wilt laten dekken (ook al denk ja nu waarschijnlijk van niet)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:33

Bedankt voor het beantwoorden van de vragen.
@ MarijeR: idd niet leuk om te zien, maar zo heeft het zeker niet er uit gezien wat ik toen in de wei heb zien liggen! Het was gewoon een drap, niet iets herkenbaars zoals op deze foto's...
Het was ook niet rood, of donker, eerder licht en geel.
Ik kon me ook al niet voorstellen dat ik zoiets terug kon vinden in de wei, misschien is het wel helemaal niet uit Siena gekomen.
@ Faniek: ik zat dus ook aan stress te denken, omdat ze dus net die dag naar een andere wei was gegaan.
@ Jessje: ja zodoende ging ik me dus afvragen of het afgedreven was, omdat ze schijndrachtig was. Ze is ook het hele jaar niet hengstig geweest.

Ze krijgt van de week een scan om haar baarmoeder te bekijken. Ook om uit te sluiten dat er een 'mummie' in zou zitten. Ik laat haar zeker niet meer dekken, ten eerste omdat ze al 13 jaar is en dit haar eerste veulen zou worden. Ten tweede omdat ze nu hoefbevangen is en ik dus rustig aan wil doen met haar.
De uitslag van de scan zal ik op bokt zetten, ik hoop dat ze gewoon nooit goed 'gepakt' heeft en er dus helemaal nooit iets ingezeten heeft.