Ik heb het al in het dikke buiken topic gezet, maar het leek me slim om ook even een eigen topic te openen hierover.
Mijn 13-jarige merrie bleek vorige week na opvoelen van de da toch niet drachtig te zijn. Ze heeft zich wel drachtig gedragen-schijndrachtig dus. We hebben nu zitten denken hoe het kan komen dat ze niet drachtig is (ze is overigens nooit eerder drachtig gescand).
We herinnerden ons dat we helemaal in het begin van de 'dracht' een slijmerig goedje hadden gevonden op de zomerwei. Ze stond daar toen pas een dag, dus dachten we dat het er misschien al had gelegen. We hebben er natuurlijk wel naar gekeken of het een vrucht kon zijn, maar we hadden zelf het idee dat dat er niet zo uitziet. Het zag er uit als een kwal, een beetje gelig.
Ze zou toen ongeveer twee maanden drachtig geweest zijn.
Een aantal vragen:
* Wie kan me vertellen of een vrucht er in dit stadium uitziet als een kwal?
* Als een veulen afdrijft bij een merrie, is de kans dan groter dat ze schijndrachtig wordt?
* Zijn er bij het afdrijven van een veulen gevolgen voor de baarmoeder van de merrie?
* Wat kan de reden zijn dat ze het veulen afgedreven is toen, ze is naar wij weten daar met niets vreemds in aanraking geweest
Ik zou het heel fijn vinden als ik antwoord kan krijgen op deze vragen.