Wat en wanneer bij drachtige merrie (scannen, enten etc)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Wat en wanneer bij drachtige merrie (scannen, enten etc)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:47

Mijn merrie is vrijdag voor het eerst gedekt, ze heeft tot nu toe nog niet afgeslagen, maar ik heb toch al een paar vraagjes:

Wie weet of scannen 18 dagen na de 1e dekking of na de laatste dekking is?

En kan zeewier kwaad voor een ongeboren veulen?

En welke inentingen kan ik haar het beste geven? En wanneer? Ze is net (vorige maand) ge-ent voor tetanus en influenza.

En met welke dingen (behalve wormenspuiten) moet ik nog meer opletten wat ik geef?

Ze heeft al eerder een veulen gehad, maar dat was onverwacht en 3 jaar geleden en ik wil niets fout doen...

Caye

Re: Wat en wanneer bij drachtige merrie (scannen, enten etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:54

18 NA de laatste dekking wenk Knipoog

scnannen dus. ze kunnen tot 21 dagen een eventuele 2 ling er af knijpen. (had Saskia je dat niet verteld dan?)

verder gewoon enten als je altijd doet. dan is het veulen ook beschermt. hoeft geen aparte te geven..
Wormekuur ook gewoon geven zoals je gewend ben. Alleen binnen 2 a 3 weken voor de bevalling zou ik er nog 1 in stoppen. bij moeders

zeewier kan GEEN kwaad. ik zou rond de 8 a 9 maanden merrie brok gaan geven maar hier zijn de meningen over verdeelt..
de een doet het eerder en de ander later.

Maar daar zit alles in voor je veulen ( voor de melk)

verder mag ze alles eten wat Haha!
Laatst bijgewerkt door Caye op 19-05-05 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:55

WenK schreef:
Mijn merrie is vrijdag voor het eerst gedekt, ze heeft tot nu toe nog niet afgeslagen, maar ik heb toch al een paar vraagjes:

Wie weet of scannen 18 dagen na de 1e dekking of na de laatste dekking is?

En kan zeewier kwaad voor een ongeboren veulen?

En welke inentingen kan ik haar het beste geven? En wanneer? Ze is net (vorige maand) ge-ent voor tetanus en influenza.

En met welke dingen (behalve wormenspuiten) moet ik nog meer opletten wat ik geef?

Ze heeft al eerder een veulen gehad, maar dat was onverwacht en 3 jaar geleden en ik wil niets fout doen...

Meldt zich ook Haha!

1. Scannen is 18 dagen na de laatste dekking. Dan zit je altijd goed Knipoog

2. Zeewier? Lijkt mij niet maar ik geef niet eens zeewier aan mijn merrie

3. Ben benieuwd naar de antwoorden van de experts hoe het nou ook alweer precies zat (iets met 3 maand dracht, 8 maand, etc. Blond )

4. Ook benieuwd naar de andere antwoorden Haha!

En die van mij is hopelijk volgend jaar een maiden merrie dus helemaal spannend Hyper!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:00

Cayuseyuhh: heb ik niet aan d'r gevraagd Haha!

Maar moet je niet ergens ook nog een Rhino enting geven? Ik dacht dat dat wel verstandig was?

Ze krijgt nu normaal van mij een half kilootje ponybrok, wat zeewier en zonnebloemolie. Als ze iets van 6 maanden voor de bevalling zit wilde ik langzaamaan wat merriebrok bij gaan voeren.

Met wormenkuren moet je wel oppassen toch? Niet allemaal kun je aan drachtige merries geven toch?

En maiden merrie Flet?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:06

nee klopt maar er staat er heel goed op vermeld welke ze niet mogen .. tegen woordig mag BIJNA alles aan drachtige merries gegeven worden. ( wormekuren )

VErder doe ik nooit tegen Rhino enten. ook al ent je ze. ze kunnen het nog krijgen.. allen in mindere mate.. dus dat is eigen keuze wat je doet.

Ik zeg eerlijk dat ik altijd tegen de merrie houder zeg hoe en wat met scannen mede omdat ze meestal leken zijn Haha!

voeren.. gewoon voeren met je ogen.. merk je dat ze hier nog goed op blijft doen.. gewoon door gaan.. merk je dat ze wat magertjes word.. ( ondanks dracht buik ) rustig opbouwen..
het is per paard verschillend.. MIjn merrie van 170 krijgt maar 1 kilo per dag. ( rijpaard)
en is nu drachtig van Offspring.
Het is ff aan kijken...

Offspring krijg normaal 2 kilo op een dag.. nu staat hij op 4 .. en hij is nog wat aan de schrale kant ( dekken)
het is zo aanvoelen hoe veel.. dat is door niemand op een briefje te geven. er is geen maatstaf voor

Maak je niet te druk Haha! komt allemaal goed hoor!!!! mamie in spé Tong uitsteken

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:09

WenK schreef:
En maiden merrie Flet?

Een merrie die voor het eerst een veulen krijgt Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:09

Haha ja komt ook wel goed, maar vorige keer ging het zo snel dat ik me nergens druk om KON maken, maar nu...

Nog even een vraag tussendoor Cayusejuhh, hoe is The Offspring zelf thuis? En zijn kids? Ik vind hem wel leuk voor een volgende keer... (haha ben me nu al aan het orienteren Haha!)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:10

Oh oke... Het zei me al nix... Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:13

WenK schreef:
Haha ja komt ook wel goed, maar vorige keer ging het zo snel dat ik me nergens druk om KON maken, maar nu...

Nog even een vraag tussendoor Cayusejuhh, hoe is The Offspring zelf thuis? En zijn kids? Ik vind hem wel leuk voor een volgende keer... (haha ben me nu al aan het orienteren Haha!)

euh........... zal ik hem omschrijven als een grote reuze baby en drop l*l eerste klas Haha!

mijn dochter en zoon ( 5 en 4) rijden er wel eens op in de bak. tussen de merries.. wat wilje nog meer weten Tong uitsteken ( Snowdon zei.. is dit nu offie/? wat een hihi droogkloot)

nou cayuse is zijn zoon.. ( die heb je vast wel ergens gezien.) die van Esme_27 is zijn dochter..
en op Bonte haar page staan nakomelingen van alle dekhengsten Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:03

Volgens mij zijn de meeste vragen al beantwoord, maar mbt het enten. Ik heb wel voor de zekerheid wel laten enten op rhino tijdens de dracht, dat moet 2 keer per jaar. Een maand voor de uitgerekende datum enten betekent dat het veulen via de biest kan meeprofiteren van de influenza/tetanus enting. Heb ik ook gedaan, maarja ze loopt nu al 5 dagen over tijd.....

Voeren heb ik ook op gevoel gedaan. Met een maand of 7 vond ik haar wat invallen en toen ben ik een half kilootje per dag extra gaan voeren. In totaal krijgt ze nu 1,5 kilo Tinkerbrok en voor de lekker wat wortels en een scheut zonnebloemolie erover. Overdag staat ze op een lekkere volle weide te grazen, het hooi wat ze voor de avond/nacht krijgt daar eet ze maar weinig van, maar ze ziet er prima uit.

Bij gebruik van medicijnen zou ik een DA altijd vragen of het kwaad kan voor een drachtige merrie.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:21

Voeren doe ik ook op gevoel, met 7 maanden ben ik haar ook wat bij gaan voeren. Met de 8 maanden overgegaan op merriebrok, waarmee ze nu op 3 kilo per dag zit.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:28

Oke, enten tegen Rhino geeft wel iets bescherming dus, maar niet veel extra. Lisje is dus net ge-ent, zou het dan voldoende zijn om haar volgende keer (is van het najaar dus) met Rhino te enten of loopt de baby dan ook weer risico vanwege de enting (is toch altijd met verzwakte ziektekiemen?)

Tinkerbrok Vasthi? Dat ken ik niet...

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:08

hoi,
Nog even een paar dingetjes die ik hier niet tegen ben gekomen. Eerste 3 maanden van de dracht kun je beter niet ontwormen en later ook niet te zware wormenkuren geven(dus niet de duurste), de stalhouder bij ons heeft meegemaakt dat zijn merries daardoor gingen verwerpen. Merries in de eerste 3 maanden kunnen beter iets wat last van wormen hebben dan dat ze ontwormt worden en vrucht verliezen.

Rhino enten heeft eigenlijk heel weinig zin. Het heeft alleen zin mits de hele stal ertegen geent word en er geen vreemde paarden op het erf komen. Dan nog is het niet 100% betrouwbaar, het kan zelfs zo zijn dat ze door de enting kunnen verwerpen.

Wat betreft de normale entingen, gewoon doen zoals je altijd doet, bij ons op stal is dat 1x in het jaar. De veulens krijgen bij ons allemaal binnen 24 uur een veulenprikje dus extra enten gebeurd eigenlijk niet.

De 18 dagen reken ja vanaf laatste dag van de hengstigheid. Als ze drachtig is zou ik aanraden om ook op 3 maanden nog even op te voelen, zodat je zeker weet dat het goed zit, na 3 maanden zie je eigenlijk altijd wel wat als ze het verstoten.

Naja dit is zo'n beetje hoe wij het doen, misschien heb je er nog wat aan.

gr. dor

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:25

MissSol, Ik heb mijn merrie 6 weken geleden voor het laatst ontwormd, dan word ze dus in totaal bijna 5 maanden niet ontwormd, kan dat dan geen kwaad voor de paarden die bij haar in het weiland staan?

In de winter staan ze met z'n 2en en voor zo ver ik weet word het andere paard niet tegen Rhino ge-ent, dus dan heeft het geen zin?

Oke, na 3 maanden valt het dus op als ze verwerpen?

De laatste dag van de hengstigheid valt over het algemeen toch samen met de laatste dekdag?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:26

Dank jullie wel allemaal trouwen voor alle informatie.

Cayusejuhh, dank ook voor de info over The Offspring, ik wil hem tegen die tijd zeker eens komen bekijken... Heb hem op de hengstenshow helaas alleen vluchtig kunnen zien, maar ben toch wel nieuwsgierig geworden...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:35

miss sol.. je moet 18 dagen NA de dekking scannen en niet NA de hengstigheid Knipoog

Je moet juist wel ontwormen.. vroeger kon het nog wel eens kwaad.. tegenwoordig is het allemaal afgestemd..

Weet je wenk.. Vraag het eens na bij je DA. hihihi ik werk hier samen met DAP bodegraven en die adviseert WEL te ontwormen..
Het is nooit maar dan ook NOOIT goed een paard met wormen te laten staan!!!!!!!!!!

Je kan voor je eigen zekerheid na x aantal weken nog een keer scannen.. maar als daar reden voor is dan zegt de DA dat wel..
Maar anders is het voor je zelf leuk en zo geld kosten.

het is precies wat ge zelf wilt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:43

Hmm, oke dan. Ik heb haar 6 weken geleden extra ontwormd, tegen alles dus. Kan ik nu dan niet volstaan met een lichte ontworming? Een te zware mag toch ook niet (staat op de verpakking dan).

Nog een keer scannen is toch duurder dan met 3 of 4 maanden opvoelen, of kan dat dan nog niet?

Lisje was van haar vorige veulen al ruim 7 maanden drachtig toen we er achter kwamen, toen was het veulen wel duidelijk te voelen. Ze is al die tijd (ik kocht toen ze dus 3,5 maand ongeveer drachtig was) gewoon ontwormd enzo. Nergens rekening mee gehouden, want ik wist het niet...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:08

Ik weet niet of iemand al antwoord had gegeven op de vraag van de entingen, maar ik heb begrepen dat je het beste je tetanus-influenza injectie nog kunt herhalen 4-6 weken voor de geboorte.
Dus ergens rond 305 dagen, dan zit je meestal wel 4-6 weken ervoor. Ontworming kan idd zoals de anderen volgens mij ook zeiden gewoon altijd gegeven worden aan je merrie. Ook weer even een paar weken voor de bevalling een ontworming doen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:13

WenK schreef:
Oke, na 3 maanden valt het dus op als ze verwerpen?

Helaas dus niet altijd Nagelbijten / Gniffelen
Mariska_28 had haar ene merrie Ciara vorig jaar met 3 maand nog laten opvoelen. Toen was ze nog drachtig. Zo'n 2 maand voordat Ciara was uitgerekend viel het toch wel op dat ze niet echt (zwanger)dik begon te worden. Wat bleek? Niet meer drachtig
Waarschijnlijk heeft Ciara na die 3 maanden check alsnog verworpen, alleen hebben ze daar nooit iets van gemerkt of gezien.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:17

Sjen, dat had ik ook gehoord idd. Dat komt sowieso wel redelijk rond die tijd uit... Haha!

Oh das idd rot, vanaf wanneer is het eigenlijk redelijk safe? Is dat net als met vrouwen of werkt dat weer anders?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:18

Maar met 3 maanden kun je dus wel opvoelen en niet alleen scannen?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:12

Ik zou ook zeker blijven ontwormen! Ik heb haar een week geleden gewoon een equimax gegeven en daar staat expliciet op dat het veilig is voor drachtige merries.

Door het enten tegen Rhino loopt het veulen geen gevaar, anders had ik het ook niet laten doen.

Tot ongeveer 5 maanden is het vruchtje zo klein dat een vroeg embryonale sterfte of abortus ongemerkt plaats kan vinden (lees mijn artikel in de laatste Battie!!!)

Tinkerbrok hebben ze bij de BP's speciaal laten samenstellen (heel weinig eiwit). Hun drachtige merries krijgen alleen dat, geen merriebrok en die doen het er uitstekend op.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 08:54

Hmmm, oke, dat kende ik niet, Lisje krijgt nu ponybrok ivm weinig koolhydraten. en ik wilde daar wel merriebrok bij geven, ze hebben denk ik toch wat extra's nodig....

Hoe lang is trouwens normaal dat een merrie gedekt wil worden? Lisje is nu al 7 dagen gedekt en ik vind dat eigenlijk best lang, dacht dat 4 a 5 dagen normaal was...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:03

Als je niet precies weet wanneer de merrie de eisprong heeft dan gaan ze meestal net zo lang met dekken door totdat de merrie afslaat.
Fayette is 2 keer gedekt maar dat kwam omdat we precies wisten wanneer de eisprong zou zijn.
Lowara is vorig jaar 3 keer gedekt maar bij de 3e keer was ze al een stuk minder enthousiast dan de eerste 2 keer.
Maar euhm.... jemig wie was dat ook alweer? Die heeft haar merrie begin deze week net opgehaald bij St. Patrick.... anyway: die merrie luste er ook wel pap van en is toen ook een keer of 6-7 gedekt.
Hangt dus van de merrie af denk ik.
Gisteren hoorde ik van Noelle en Herman dat hun ene merrie bij de 2e dekking al een stuk minder enthousiast was dan bij de 1e dekking. Dus het kan ook bij de 1e keer al raak zijn. En zij hebben vorig jaar een (externe) merrie gehad die pas na 2 weken afsloeg Bloos!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 09:53

Die pas na 2 weken afsloeg??? Damn, dat mag ik toch niet hopen zeg!!!

Haha jij zegt dat Flettie een slettie is, maar Lisje lust er volgens mij ook wel pap van... Haha!