2 dagen gedekt, kan merrie hier ziek van worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

2 dagen gedekt, kan merrie hier ziek van worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 19:58

Wij hebben een pony, en zij is gisteren en vandaag gedekt. Maar nu kwamen er mensen bij ons en die zeiden dat de merrie hier misschien ziek van kan worden, dat dit niet goed is.

Mijn reactie was dat die meneer waar de hengst van is wel zal weten wat die doet. En als de merrie bij de hengst had gelopen, of wilde paarden worden toch ook wel 2 dagen achter elkaar gedekt???

Of begrijp ik het nu niet verkeerd?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, maak me een beetje zorgen Nagelbijten / Gniffelen

Faniek

Re: 2 dagen gedekt, kan merrie hier ziek van worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:01

Ziek worden van dekken Verward
Hoe zien ze dat nou weer *snapt het niet Verward*

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:03

volgens mij geeft dat niks!

fokker waar regina vandaan komt, die hebben 40/50 shetten ongeveer, en die doen het om de dag, een hele week lang, en als het niet uitkomt ook iedere dag, en volgens mij is er nog nooit 1 ziek geworden hoor!

maar weet niet wat voor ras het is, misschien dat dat ras er wel gevoelig voor is, dat weet ik ook niet.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:08

Dit is ook een shetje, die vent die ons dit heeft gezegd heeft heel vaak van zo'n 'rare' dingen. Maar het kan je wel ongerust maken Nagelbijten / Gniffelen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:14

Ojee, moet ik mijn hengst dan uit gaan leggen dat hij eerst in zijn agenda moet kijken wanneer hij weer mag dekken?
Hij loopt in de kudde en als een merrie goed hengstig is, hangt hij er wel meerdere keren per dag op Clown

Om de dag dekken is in principe voldoende om drachtig te worden maar ze krijgen er echt niets van als ze vaker gedekt worden.
Hooguit dat er iets meer kans is op een infectie omdat er bij iedere dekking wat vuil mee naar binnen kan.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:33

Oke, dat klinkt toch allemaal positief. Ik maakte me al zorgen dat ze dadelijk echt ziek zou worden Nagelbijten / Gniffelen

Maar nu hebben we afgesproken met de hengstenhouder dat we morgen weer komen met haar. Zullen we dat dan eens overslaan, en zondag gaan?

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:16

Evelike schreef:
Oke, dat klinkt toch allemaal positief. Ik maakte me al zorgen dat ze dadelijk echt ziek zou worden Nagelbijten / Gniffelen

Maar nu hebben we afgesproken met de hengstenhouder dat we morgen weer komen met haar. Zullen we dat dan eens overslaan, en zondag gaan?

Niemand antwoord op deze vraag? Nagelbijten / Gniffelen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:58

Ligt eraan hoever in de hengstigheid ze is. Als ze nu echt op haar eind zit, zou ik morgen gaan. Ze pakken het best aan het eind van de hengstigheid.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:59

Veel hengsten houders dekken om de dag om dat het sperma vaak langer leeft dan 48 uur. Maar als je net gedekt hebt en de volgende dag zit het eitje er nog en het lijkt als het gaat "springen" word er vaak nog een keer gedekt want dan is er meer kans op dracht. Dit gebeurt vaak met niet al te drukke dekhengsten die dus niet zo zuinig hoeven te doen. Want als er heel vaak word gedekt word de kwaliteit van het sperma wat minder.

De merrie word hier niet ziek van.

Dus antwoord op de vraag is: als ze gescand word kijken naar de uitslag maar ik ga ervan uit dat je haar niet laat scannen. Dus dan maar overleggen met de hengstenhouder. Het kan in elk geval (mits het op de goede manier gebeurd) geen kwaad en ik denk zelfs dat je een grotere kans hebt op drachtigheid en het kontact met de hengst is ook goed voor de eisprong.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:00

Als je het zondag pas weer dekt,kan het eitje al gespongen zijn en dus te laat zijn.Kijk je merrie morgen aan,als ze erg ziek is doe je het niet en is ze aan de betere hand doe je het wel.
Sterkte.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 06:28

hier is ook een merrie 2 x achter elkaar gedekt en er zat niet eens een minuut tussen.
waar ze die onzin vandaan hebben weet ik echt niet.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:35

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!
Ik vond het ook al raar, dat het niet goed zou zijn. Maar omdat die vent dat zei begon ik me toch ongerust te maken Nagelbijten / Gniffelen

Gisteren zijn we niet geweest, en vandaag wel. Ze is weer gedekt vandaag. Nu gaan we dinsdag weer terug.