Ace is ziek.. Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Ace is ziek.. Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:34

Vanmiddag kregen we een telefoontje dat ons hummeltje ziek is.. Ace is nu 4 dagen oud (geboren op 08 mei) en hij drinkt heel slecht. Hij heeft diarree en is erg sloom. De DA is erbij geweest en heeft medicijnen voorgeschreven. Zo'n klein beestje en dan al medicijnen, verdorie!

Heeft iemand ervaring met deze symptomen bij veulens? Alvast bedankt!

Voor verdere info over Ace, zie: Geboren: Hengstveulen (Painted Black x Good Times)

maroes

Re: Ace is ziek.. Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:07

Ach wat zielig.
Nee sorry heb er geen ervaring mee.
Heel goed van de dat je de DA gebeld heb,want diarree en slecht drinken is een slechte combie.
Ik hoop voor je dat hij snel beter wordt.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:48

ja bij ons was ook een ziek veulen dat bleek na dagen in utrecht te hebben gestaan een vernauwing in zn darmen te hebben. Ze moesten een meter darm weghalen Verdrietig maarja het kan ook iets heel anders zijn. owja en de DA zei dat bij veulens die stres hebben gehad een maagzweer kan ontstaan. nou sterkte er mee

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:18

Hebben ze zijn bloed al getest op voldoende antistoffen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:40

Aaah jakkie, dat is toch wel iets om je zorgen te maken. Die kleine hummeltjes drogen snel uit als ze diarree hebben. Zelf hebben we het gelukkig nog nooit meegemaakt. Heel veel sterkte, ik hoop dat ie snel opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:40

Ik kan je helaas ook niet verder helpen. Hopen dat hij snel weer beter word!

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:35

Hoi,
Ik heb hier zelf niet direct ervaring mee, maar weet er wel het een en ander van. Het is heel goed dat je de DA erbij hebt gehaald. Ik zou het veulen heel scherp in de gaten houden want het is duidelijk behoorlijk ziek ( slecht drinken en sloom duid meestal op koorts ) en dan nog die diarree erbij. Veulens zijn heel kwetsbaar en hebben een slechte weerstand, binnen een paar uur kan het erg bergafwaarts gaan.
Ik zou het veulen dus heel goed in de gaten houden en kijken of de medicijnen van je DA aanslaan en zo niet, niet te te lang wachten om meer info bij andere DA`s of klinieken te vragen en ermee naar een kliniek gaan eventueel. Ik ben geen DA maar weet dat het veulen van alles kan hebben en dat het dus snel bergafwaarts kan gaan. Direct ingrijpen dus.
Maar ik hoop dat het niet nodig is en dat je veulen al aan het opknappen is van de medicijen die het gekregen heeft.
Veel succes en beterschap!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:22

Is de merrie niet hengstig? Krijgt ze ander voer? Dit wil ook weleens invloed hebben op het drinkgedrag en diarree. Zorg er in iedergeval voor dat hij genoeg binnenkrijgt zodat hij niet kan uitdrogen. Desnoods door de merrie te melken en flesvoeding te geven. Smeer zijn billen in met vaseline (tegen het vastkoeken van de diarree op zijn bilhaartjes) en hou hem goed in de gaten. Minimaal 2x per dag temperaturen. Let wel op dat de temp van veulens over het algemeen iets hoger is dan van volwassen paarden. Succes

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:10

Heb een tip die je wellicht niet direkt moet doen, maar wel even in je achterhoofd kunt houden.
Ons veulen 2 jaar geleden kreeg ook na een aantal dagen vreselijke diaree. Zij dronk wel en was ook verder best tierig.
Wel de veearts erbij natuulijk na een paar dagen. Die heeft van alles geprobeerd maar het werd niet beter. Dat heeft zo weken (bijna 4 weken) geduurd en de veearts (en ik ook) hadden haar eigenlijk opgegeven.
Toen kreeg ik een tip van een nors oud mannetje die sinds mensenheugenis fokt:
absoluut géén water laten drinken en 2 á 3 x per dag 60 ml yoghurt geven.
Aangezien ons niets meer restte heb ik dat gedaan in overleg met de veearts. Wel was wel duidelijk dat ze een zeldzame bacterie had, maar de juiste medicijnen zijn hier in Nederland verboden en het zou veel tijd kosten (en geld natuurlijk )om ze uit de VS via Belgie illegaal naar Nederland te halen.
Lastig natuurlijk, want moeders moest wel om de zoveel uur drinken natuurlijk, dus een heel gesleep met emmers.
De yoghurt gemengd met suiker in een oude wormspuit gedaan en gegeven. Na een paar keer rukte ze zowat de spuit uit mijn hand als ik ermee aan kwam, want ze vond het heerlijk.
En nu, toevallig vandaag, is haar 2e verjaardag *o/* , waarvan niemand meer had verwacht dat ze die ooit zou halen! Haha!
Overigens bleek dat de verboden medicijnen ook gebaseerd waren op .... yoghurtculturen!
Ben zelf helemaal geen voorstander van alternatief geklungel, maar in dit geval ben ik blij dat ik het toch gedaan heb.
Sterkte met jouw veulen!!!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:34

Ach wat een ellende. Ik moet er niet aan denken.

Als ik jou was zou ik als de sodemieter ontwormen. Van een besmetting met veulenworm kunnen ze dus heel snel zo ziek worden. Hopelijk denkt je da daaraan.

Ik duim voor je veulen!!

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:51

De diaree zou er inderdaad (is al eerder vermeld) er op kunnen duiden dat de moeder hengstig is. Ja

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:35

Voor zover ik weet heeft Paak nergens last van (ze staan in Haarlem, zie ze niet dagelijks). Helaas gaat het erg slecht met ons ventje. Hij drinkt heel slecht en als hij wil drinken, doet het zo'n pijn bij Pakina dat ze het niet toelaat. De DA is weer geweest en hij heeft een energie-prik gegeven en antibiotica voorgeschreven. Als het morgen niet beter gaat moet Ace naar de kliniek ik Utrecht.. Bah, zo'n klein hummeltje zo ziek.. Verdrietig

Bedankt voor alles tips en lieve reacties!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:49

Jeetje, dat is schrikken, zeg...
Succes ermee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:32

Die yoghurt klinkt mij ook heel bekend. Mijn merrie is namelijk ook gevoelig voor diarree, en nu schijnt het zo te zijn dat sommige DA in Belgie Yakult adviseren bij diarree, en dat is ook een yoghurt-drankje.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:56

Als de merrie voor het eerst weer hengstig wordt kan een veulen aan de diarree komen ( althans ook daar zijn de meningen over verdeeld of dat werkelijk aan de hengstigheid van de merrie ligt ) maar goed, aangezien het met zo`n regelmaat van de klok gebeurt wordt dat dan maar algemeen aangenomen.

Als een veulen diarree heeft kan yoghurt heel goed helpen om de bio-cultuur in de darmen te helpen opbouwen / verbeteren.

Maar in dit geval wil het veulen dus ook niet goed drinken en is het sloom. Dus is er duidelijk iets anders aan de hand dan de standaard veulen diarree.

Wat erg dat het nog niet beter gaat, heel veel sterkte ermee!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:43

Heeft de merrie er altijd problemen mee gehad als het veulen wilde drinken? Misschien heeft ze nu last van haar uier omdat het veulen de druk er niet af neemt. Is het mogelijk haar te melken?

Heeft het veulen wel een zuigreflex als je een vinger in zijn mond stopt?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:00

Twee belangrijke punten in de twee berichten hierboven.

1. Veulendiarree, vaak geweten aan de hengstigheid van de merrie kan het niet zijn omdat die veulens nooit ziek zijn. Ze hebben een vieze kont maar dat is het dan ook.

2. Natuurlijk krijgt die merrie last van haar uier als het veueln niet drinkt. Ik zou haar onmiddelijk gaan melken om 2 redenen: De merrie krijgt zo uierontsteking als je niet op past. Bovendien zal de melkgift verminderen of helemaal stoppen en dan heb je dat probleem weer mocht het veulen weer opknappen.

Mijn advies m.b.t. dit probleem is:

De merrie regelmatig melken. Om de 2 uur of zoiets. Goed steriel werken. De melk opvangen in een schoon bakje en invriezen. Dan kun je dit proberen aan het veulen te geven als het weer opknapt of als het sondevoeding moet hebben.
Een gezond veulen drinkt 5 x !!! per uur dus je begrijpt dat je inderdaad tenminste 1 x in de twee uur het uier leeg moet melken.

Succes ermee en ik hoop dat hij snel opknapt.

Groetjes,

Aline

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:01

Mijn veulen heeft ook een week aan de diarree gestaan.
En we hebben de drinkensbak weggedaan. En die op een plaats gehangen waar het veulen niet bij kon. Liksteen weg. En inderdaad ook yoghurt gegeven. Maar dan wel die van Danone Activa. dat is natuur yoghurt. En na 3 dagen was ze overal vanaf!!
Het is natuurlijk het proberen waard! Succes ermee!!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:30

Heel erg bedankt!

Het vervelende is dat Ace en Paak in Haarlem staan bij de fokker en dat wij er dus niet zomaar even langs kunnen gaan. Ze zijn absoluut in goede handen bij de fokker, die man heeft al zoveel ervaring! Omdat wij dus alleen maar 3x per dag horen hoe het gaat, is het best eng. Als we even niks horen, breekt gelijk weer de paniek uit..

Pakina heeft waarschijnlijk inderdaad zoveel pijn als Ace drinkt doordat de druk in haar uiers heel groot is. Ze wordt inderdaad gemolken nu. Verder komt de DA straks weer en dat is voorlopig het enige wat we kunnen doen, vrees ik..

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:31

Aline4 schreef:

1. Veulendiarree, vaak geweten aan de hengstigheid van de merrie kan het niet zijn omdat die veulens nooit ziek zijn. Ze hebben een vieze kont maar dat is het dan ook.

Dat is dus precies wat ik bedoelde te zeggen, zoals je kunt lezen staat dat ook ik mijn bericht.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 15:17

Laatste nieuws:
Ace begint op te knappen. De antibiotica-kuur slaat aan en het is nu maar hopen dat het ventje sterk genoeg is om door te vechten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:46

Hee, super joh, duim voor je

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:04

Ik hoop voor je dat hij nu aan de betere hand is.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:24

Jinanda schreef:
Aline4 schreef:

Dat is dus precies wat ik bedoelde te zeggen, zoals je kunt lezen staat dat ook ik mijn bericht.

Daarom had ik ook verwezen naar jouw bericht en dat bericht wat direct boven het mijne staat. Quoten ging alleen niet Knipoog

Ik doelde alleen op een bevestiging van wat jij al zei.

Fijn dat het al beter gaat met Ace trouwens. Ik duim gewoon verder.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:25

Heel erg bedankt allemaal!
Vandaag was de fokker bij ons op stal en hij vertelde dat Ace echt aan de betere hand is. Met het uur knapt 'ie op. Gelukkig maar, want het was van de week echt de vraag of hij het zou halen..

Heel erg bedankt Lachen