Eindelijk maar toch: een hengstveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Eindelijk maar toch: een hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 09:45

Na bijna 3 weken waken was het gisteravond eindelijk zover.
Takitta heeft een hengstveulen!! (Quite Eassy x Ahorn)
Ik werd op mijn werk gebeld door mijn vader dus ik heb nog geen details.
Donkerbruin met witte achtervoetjes en natuurlijk een heel mooi veulen Haha!
Mijn vader blij dat het zover was. Niet alleen om de gemiste nachtrust maar ook omdat dit het eerste veulen van Takitta is.
Het ging wel zwaar, merrie bleef lang liggen na de bevalling. Mijn vader heeft er behoorlijk aan moeten trekken waardoor de navelstreng ook brak maar alles is gelukkig goed Ja

Foto's en naam volgen

Myrdal

Re: Eindelijk maar toch: een hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:20

Gefeliciteerd!!!! Ik ben jaloers.....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:29

Ik ben benieuwd naar de foto's!
Wij verwachten dit jaar een Quite Easy x Flemmingh x Nimmerdor

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 13:43

@adriana:
Ik heb lang getwijfeld of ik mijn Nimmerdor bij Quite Easy zou doen. Het is Arkansas geworden. Vooral omdat mijn vader daarop aandrong. Ben toch wel gek van de hengst.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:41

Ibalia schreef:
Na bijna 3 weken waken was het gisteravond eindelijk zover.
Takitta heeft een hengstveulen!! (Quite Eassy x Ahorn)
Ik werd op mijn werk gebeld door mijn vader dus ik heb nog geen details.
Donkerbruin met witte achtervoetjes en natuurlijk een heel mooi veulen Haha!
Mijn vader blij dat het zover was. Niet alleen om de gemiste nachtrust maar ook omdat dit het eerste veulen van Takitta is.
Het ging wel zwaar, merrie bleef lang liggen na de bevalling. Mijn vader heeft er behoorlijk aan moeten trekken waardoor de navelstreng ook brak maar alles is gelukkig goed Ja

Foto's en naam volgen

TREKKEN???
Dit meen je toch zeker niet?
Laat het je dierenarts maar niet horen, want je mag echt NOOIT trekken aan je veulen. Want inderdaad, wat bij jou dus is gebeurt is dus ook wat niet mag gebeuren, dat de navelstreng breekt. Veulens hebben dit na de geboorte namelijk nog even nodig om de het nodige bloed en dus de afweerstoffen te krijgen van mams!
In het vervolg dus NOOIT meer trekken!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 08:33

Beste Trudy,

Wij fokken al bijna 20 jaar en er zijn al verschillende veulens gezond bij ons geboren.
Natuurlijk is het het beste als je de natuur zijn gang laat gaan.
Wij hebben 2 merries die het niet redden zonder dat we ze helpen.
Dus als je de keuze hebt tussen "trekken"en de merrie dood laten gaan waar zou jij voor kiezen?

Onze VA weet ervan en er wordt met beleid meegeholpen. Dus we weten wat we doen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:46

gefeliciteerd ben benieuwd naar de foto's Knipoog

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:54

Ibalia schreef:
Beste Trudy,

Wij fokken al bijna 20 jaar en er zijn al verschillende veulens gezond bij ons geboren.
Natuurlijk is het het beste als je de natuur zijn gang laat gaan.
Wij hebben 2 merries die het niet redden zonder dat we ze helpen.
Dus als je de keuze hebt tussen "trekken"en de merrie dood laten gaan waar zou jij voor kiezen?

Onze VA weet ervan en er wordt met beleid meegeholpen. Dus we weten wat we doen.

Precies, daar heb je nu helemaal gelijk in. Ik assisteer ook altijd bij een geboorte, maar als je dat hardop durft te zeggen wordt je direct voor sukkel uitgemaakt. Zolang je weet waar je mee bezig bent, is het verder geen probleem, streker nog, je merrie is daarna een stuk minder uitgeput. Maar als je niet weet hoe of wat is het wel veel beter om eraf te blijven.
Op de fokkerij waar ik gewerkt heb, hebben ze (DA + eigenaar) eens een merrie en veulen aan de veulenbenen naar buitengesleurd, zo hard moesten ze trekken om de merrie te verlossen!! (<-- don't try this at home).

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:18

Gefeliciteerd! Ik heb ook een Ahorn merrie dus erg benieuwd naar de foto's! (ook van je merrie *LOL*

trudydejong schreef:

TREKKEN???
Dit meen je toch zeker niet?
Laat het je dierenarts maar niet horen, want je mag echt NOOIT trekken aan je veulen. Want inderdaad, wat bij jou dus is gebeurt is dus ook wat niet mag gebeuren, dat de navelstreng breekt. Veulens hebben dit na de geboorte namelijk nog even nodig om de het nodige bloed en dus de afweerstoffen te krijgen van mams!
In het vervolg dus NOOIT meer trekken!

Als we bij Assedo niet hadden geassisteerd hadden zowel moeder als zoon er waarschijnlijk niet zo florisant bijgestaan. (Odessa begon al op te geven) Ze hadden het zelf niet kunnen redden. Assedo's navelstreng was ook gebroken, maar hij leeft in ieder geval en moeders ook! Mijn DA gaf ons een compliment over het goede ingrijpen. Niet zo snel vooraan staan om te gaan schreeuwen, het is niet allemaal zwart/ wit.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:40

Maar dan moet je je verhaal wel afmaken.
Want zoals ik dus al zeg, hebben veulens dit heel hard nodig om zich te weren tegen bepaalde ziektes. Dus als ik zie TREKKEN, dan schirk ik bij voorbaat.
maar goed, als jullie zeggen dat ze had opgegeven, dan is dit wel anders. Maar snap je mijn reactie??