Het indalen van de ballen van een hengstveulen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odess

Het indalen van de ballen van een hengstveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:47

Vanochtend werd mij vertelt dat een veulen hier uit de buurt nu al gecastreerd zal moeten worden omdat hij 'zakbreuk' heeft. Wat is qua indaling van de ballen normaal voor een hengstveulen? Hoe moet het er ongeveer uitzien? Wanneer dalen de ballen in? Toen ik net bij Assedo eronder hing (nooit eerder aan gedacht om daar nou naar te kijken Clown) trof ik dit aan:

Afbeelding

In het zakje zit af en toe iets langwerpings maar dat kan ook wegtrekken. Ik had nooit verwacht dat er al iets zou hangen. Mijn vraag aan jullie is dan ook; hoe zit dat nu eigenlijk met hengstveulens en waar moet je op letten?

Odess

Re: Het indalen van de ballen van een hengstveulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 06:58

Ik schop hem nog even een keertje omhoog. Er zijn toch andere hengstveulen eigenaars, hoe zit dit bij jullie veulens?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 07:58

Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee! Rock heeft ook beide ballen al laten zien, maar, inderdaad, ze komen en gaan. Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die reageren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:15

Ik heb nog niet zo onder mijn kleine gehangen. Die van mij word vandaag ook pas 2 dagen Knipoog. Bij de geboorte hing er enkel een leeg zakje ter grote van vingertopje(hij is zelf ook maar kniehoog).

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:52

Bij ons hengstveulen was er al vrij snel (vanaf iig 4 maanden, toen kwam hij bij ons) "iets" te voelen in dat zakje. Dat zijn nog niet de testikels, maar een deel van de zaadleider geloof ik.

De echte ballen kwamen pas rond 8 á 9 maanden. Hij heeft er toen een hele tijd maar 1 gehad, en een paar weken geleden (hij is nu 1 jaar oud) kwam de tweede.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:51

Bij mijn hengstveulen heeft een tijd niks gezeten alleen een leeg zakje. Na een maand of 4 kwam er 1 en toen hij ongeveer 16 maanden oud was kwam de tweede. Toen zijn ze er ook gelijk vanaf gegaan!! Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:15

Bij Jep hangt er al wat (ben gaan voelen, 2 "knikkertjes" maar dat zijn geloof ik nog niet de echte ballen?) bij mijn andere hengst (euh, inmiddels ruin) heeft het haast een jaar geduurd eer ze er beide waren en dan nog trok hij ze vaker op dan ze te laten hangen. Was nog even een probleempje tijdens de castratie. Haha!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:20

Ik geloof dat het gemiddelde van indalen op 1,5 jaar zit (dat ze allebei zijn ingedaald). Bij ons op stal staat nu een twenter waarbij de tweede nog niet is ingedaald, die is dus laat.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:02

mijn vorige paardje kon ik pas op 3 jaar laten castreren, omdat ze toen pas beiden waren ingedaald!

dus dat is echt iets waar je geen leeftijd op kan plakken!

Mijn enterhengstje zal ik eens checken, want die doet ook echt vervelend (hengstenkuren), sinds kort.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:42

mijn entershet heeft nog niks. hij is 2 april een jaar gerworden. mijn arabier van bijna een jaar heeft nu ongeveer sinds een maand 1 balletje Lachen verder verschild het ook nog wel een sbij ras. friezen kunnen bv heeel laat zijn..ook veel kans op klophengstne bij hun.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:45

Bij het hengstje van mij (bijna 1 jaar oud nog 2 weken) begint er 1 aardig te 'hangen' en de tweede komt af en toe 'kijken' maar hij kan ze ook allebei gewoon weer intrekken en zie je niets. Zit met smart te wachten want hij begint aardige hengstenkuren te vertonen maar als ik het hier verder lees kan het dus nog wel ff duren voor ze echt goed ingedaald zijn?... Haha!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:52

Die hengstenkuren herken ik, heb af en toe mijn handen vol aan Assedo! Hij pakt steeds je jas van met zn tanden en soms stijgert hij naar je toe! Heb gewoon afdrukken op mn lijf staan Boos! (hij weet het inmiddels ook wel... Extreme duivel )

Ik heb net weer even gekeken en toen waren ze niet. Volgens mij heeft hij er ook al eentje 'laten zien' dus, maar ze zijn meer afwezig dan aanwezig. Het lijkt me heel erg om je veulen met 2 maanden al te moeten castreren, dus ik wou even veriferen, ben al zo ervaren op het gebied van veulens, en dan ook nog een hengst!

Even een volgende vraag aansluitend dan, wat is de normale leeftijd om te castreren? Mijn vader vindt dat hij gewoon helemaal niet gecastreerd moet worden want dan heb je tenminste een pittig paard, maaruh ik moet erop rijden dus ik kijk het gewoon aan! Hij ontwikkeld zich wel mooier als hengst toch? Dus hoe later je castreert, hoe mooier ontwikkeld (royaler waarschijnlijk) maar ook hoe lastiger waarschijnlijk, toch?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:15

Odess schreef:

Even een volgende vraag aansluitend dan, wat is de normale leeftijd om te castreren? Mijn vader vindt dat hij gewoon helemaal niet gecastreerd moet worden want dan heb je tenminste een pittig paard, maaruh ik moet erop rijden dus ik kijk het gewoon aan! Hij ontwikkeld zich wel mooier als hengst toch? Dus hoe later je castreert, hoe mooier ontwikkeld (royaler waarschijnlijk) maar ook hoe lastiger waarschijnlijk, toch?

volgens mij ergens tussen 1 en ..?.. jaar maar hoe langer je wacht hoe meer kans op complicaties bij castratie heb ik begrepen en met langer wachten bedoel ik dus op oudere leeftijd. En tja een mooie hengst is natuurlijk nooit verkeerd maar.... hij zal zijn hele leven geisoleerd moeten staan (zou ik de mijne niet aan willen doen) en als je er verder niet mee gaat fokken waarom dan hengst laten? Ook niet iedere pensionstal wil een hengst op stal....

Die van mij is inmiddels geruind (gisteren) ging heel goed (gelukkig). Heb begrepen dat hoe eerder je ze laat helpen hoe meer ze de hoogte in kunnen gaan en inderdaad als je langer wacht krijgt hij meer body. (pittig paard kun je toch wel hebben hoor! hihi) succes

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:13

Hoe oud was de jouwe Lontje?

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:51

jeddah schreef:
Hoe oud was de jouwe Lontje?

1 jaar.. net van de week laten doen. De dierenarts moest voor mijn shetje komen en ik vroeg of hij bij Hunter ff wilde voelen en toen bleek dat ze allebei 'voelbaar' waren en kon hij geruind worden. Sta op een pensionstal dus heb het niet helemaal voor het zeggen maar nu ben ik wel blij dat het gedaan is. hij is zoooooooo verschrikkelijk lief nou! en ziet er allemaal heel netjes uit. heb ook gehoord dat ze ze jonger laten ruinen maar dat zou ik zelf niet doen. Mijn shet was ouder die was al 2,5 jaar