Dood veulentje gevonden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Dood veulentje gevonden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 00:58

Vandaag zoals ik elke ochtend doe check ik alle veulens en merries na op stal.. of het allemaal goed gaat als we de de jaarlingen gaan buiten zetten.. Aangezien die allemaal in dezelfde schuur staan..

3 dagen geleden was er een veulen geboren ik baalde er best wel van dat ik het niet had gezien het blijft toch altijd leuk natuurlijk.. Ik was al om 3 uur snachts me bed uitgegaan en toen keek ik om 7 uur sochtends en toen lag er een veulen naast..

Vandaag keek ik dus weer in de stal.. en toen vond ik het veulentje dood.. Ik dacht eerst dat hij aan het slapen was maar toen ik hem riep kwam die niet omhoog of deed zn ogen open..

Dus ik deed de staldeur open en toen was hij dus dood.. Is best wel even schrikken als je zoiets vind.. Ik vond het wel raar dat het veulen dood was want het was nog springlevend om 6 uur sochtends wneer we aan het voeren waren geweest..

Waarschijnlijk heeft de moeder op het veulen zn hoofd gestaan terwijl het lag.. aangezien er een tand afgebroken was en der bloed uit zn mondje en neus kwam Boos! en het was nog zon prachtig beesje Boos!

050206051012

Re: Dood veulentje gevonden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 01:27

Oh getsie... Het idee alleen al... Scheve mond

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 02:10

Wat een vreselijke ontdekking! Toch hoor ik tegenwoordig veel rot verhalen over veulens. Vorig jaar was er 1 geboren die in de sloot terecht was gekomen na de geboorte. Had het niet overleefd.
Vorige week was er weer 1 in greppel gevallen bij een andere stal. Werd net op tijd gevonden.
Het paard van een vriendin kreeg jaren terug een tweeling! Beiden overleden.
Op dit moment moet er een merrie op stal bevallen, want ze is al 3 weken over tijd! Ik hoop maar dat dat wel goed komt!
Ik ben in ieder geval blij dat ik 2 ruinen heb! Knipoog Wat een stress, al die bevallingen! Knipoog

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:31

Jeetje, sterkte zeg !!! Lijkt me vreselijk om het veulen te vinden zeg

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 09:41

Sterkte! Het lijkt me echt vreselijk om zoiets mee te maken... Verdrietig

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:12

Wil je ook heel veel sterkte wensen.

Wil zeggen dat het inderdaad geen leuk gezicht is zo'n dood veulentje. Laatst was ik met mijn paard bij een kliniek en lag er ook een dood veulentje op stal en dat terwijl je datzelfde veulentje 10 minuten daarvoor nog binnen zag komen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:21

aaahh dat is het minder fijne van al die dingen.
bij onze buren van stal was de merrie drachtig alleen was het veulen vergroeid en moest er uitgehaald worden in stukken. was precies het veulen zoals ze wouden dat het was, maar helaas.

bianca_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:36

sterkte er mee

ik heb het 2 jaar geleden ook gehad alleen anders

het veulen van ons was 5 weken te vroeg en heeft ander halve dag geleeft je probeerd van alles maar de dieren arts zei van je heb je best gedaan de merrie was erg zuur en we hebben haar ook lang afscheid laten nemen van haar kind en dat is goed gegaan en nu dit jaar weer een gezonde merrie veulen er bij en ook van onze bonte merrie ook een heerlijk lief veulen er bij

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:38

o,wat erg... Verdrietig kan het echt zijn dat het veulentje daaraan gestorven is dan? als ze alleen op zijn mondje gestaan heeft?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:15

He bah, lijkt een vreselijk gezicht geweest.

Denk alleen niet dat de merrie dit expres heeft gedaan. Helaas gebeuren dit soort dingen, hoop het nooit mee te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:36

Ik heb zelf ook een keertje een dood veulen in de box gevonden, heb het nog op mijn netvlies staan.
Het ergste vind ik dan nog de reactie van de merrie als ze doorhebben dat het veulen dood is. Ook als ze afscheid hebben kunnen nemen, blijven ze de dagen erna zoeken....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:44

He wat naar! Wij verwachten 9 juni ons veulen....Ik hoop dat het weer een goede bevaling word voor de merrie en het veulen..
Ik moet er niet aan denken om het veulen na een paar dagen dood te vinden in de stal. Jakkie...... Heel veel Sterkte! want je kent het veulen dan wel niet zo lang....maar toch.....

Primeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:05

wat sneu...

wel een slimme moeder!...

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:11

Ga je het nog uit laten zoeken waar hij precies aan overleden is?
Ben wel benieuwd..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:05

Verplaatst naar Kraamstal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:53

Troeta schreef:
Ga je het nog uit laten zoeken waar hij precies aan overleden is?
Ben wel benieuwd..

Ik weet niet of het haar veulen is, ga er zomaar uit van uit van niet. En aangezien ze in de USA zit, weet ik ook niet of er een dierenkliniek in de buurt is, en of die ook sectie plegen...

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:21

Echt zielig voor dat veulen.
Ik hoop dat je er snel overheen komt.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:40

He bah. Dat is geen fijne ontdekking!

Ons is het vorig jaar overkomen. Ik heb het veulen ook 's morgens dood in de stal gevonden. Dat beeld blijft je nog wel even bij.

Ook hier hebben we de merrie lang afscheid laten nemen. De eerste keer dat we haar even in de wei wouden zetten heeft ze de tent afgebroken, dus maar weer terug in de stal en langer bij het veulen laten. Maar tjonge, ik heb nog nooit zo'n medelijden met een merrie gehad. Ik vond het heel erg om te zien hoe ze erbij stond.
Hopelijk gaat het dit jaar wel goed. Officieel duurt het nog 17 dagen, maar het staat al behoorlijk op springen. Ik verwacht eigenlijk niet dat ze die 17 dagen nog volmaakt.

Smurfie, veel sterkte. Hopelijk is de merrie snel weer een beetje opgeknapt!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:17

Dat is altijd verschrikkelijk natuurlijk:( Heb je het geluk dat je een gezond veulentje hebt en dan dit...

Een van onze merries had twee jaar geleden haar eerste veulen en toen het net geboren was wou ze er steeds op gaan liggen. Vraag me niet waarom (moordneigingen?). Het was ook nog eens een heel klein zwak en breekbaar ding (hengstje). Ze was zo onhandig bezig dat ik de eerste nacht een aantal uren in de stal bleef om een oogje in het zeil te houden en toen ik ging slapen liet ik voor de zekerheid het licht aan, zodat ze tenminste goed zag waar hij lag Bloos De volgende dag leefde hij gelukkig nog wel! Wel zag mijn moeder s´middags toen ze bij de stal kwam en het veulen lag te slapen hoe de merrie op zijn neus ging staan! Mijn moeder dus bijna een hartinfarct.. Rolleyes Maar.. het veulen werd wakker (duh), bewoog langzaam zijn kaak heen en weer (van "au, hoe komt dat zo stijf?"), het stond op en was in orde!! Vanaf toen wisten we dat dit kereltje het wel zou halen.. Knipoog

Levensgevaarlijk dus. Het hangt echt van de merrie af hoe voorzichtig ze is als ze met het veulen op stal staat, maar ook in de wei willen ze er nog wel eens op gaan staan! Gelukkig kunnen veulens vrij veel aan. Maar soms zijn merries volgens mij echt wat labieler dan andere merries en doen ze het expres! Vooral als het hun eerste is. En het kan misschien ook zo zijn dat ze het veulentje perongeluk (te hard) getrapt heeft toen hij wou drinken ofzo? Hoeveelste veulen was het van deze merrie?

Veel sterkte.

-x- Nouska

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:37

wat ontzettend erg zeg! zoiets is niemand gegunt heel veel sterkte met dit verlies!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:12

ppff dat is echt balen zeg! lijkt mij echt vreselijk.
het is wel mijn grootste angst, dat mijn merrie op haar veulen gaat staan. vooral tot 1 uur na de geboorte.. wat onhandig kunnen paarden dan zijn!
Mijn merrie ging steeds de spaanse pas op het arme veulen doen, terwijl veulenlief net 10 minuten oud was en hulpeloos op de grond lag!
maar na een uurtje wist ze precies wat ze moest doen, en is alles helemaal goed gekomen.
maar bah zeg.. dat zoiets moet gebeuren he? je zorgvuldig gefokte veulen.. weg..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 18:22

aah wat zielig Huilen lijkt me niet fijn om zo je veulen te vinden
HEEEEEEEEEEEEL VEEL STERKTE Vriendjes zijn?

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:58

Hé jakkes wat een nare ervaring lijkt me dit. De laatste tijd hoor ik wel meer zulke verschrikkelijke verhalen..... Niets aan.

Sterkte......

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:59

Ohh wat erg zeg!!
Sterkte Verdrietig

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:02

Jeetje, wat erg..
Dan schrik je wel, ja!

Op het moment is ons veulen aan het vechten voor z'n leventje, het is zo zielig en je bent zo machteloos.. Verdrietig